PDA

Bekijk de volledige versie : Kotstudent kost 12.008 euro per jaar


Jorn.S*oops
27th September 2014, 00:36
Kotstudent kost 12.008 euro per jaar

Een jaar studeren aan de hogeschool kost voor een kotstudent zonder studietoelage 12.008 euro en voor een pendelstudent 7.598 euro. Dat blijkt uit een studie van het Centrum voor budgetadvies en –onderzoek.

Het debat over de stijging van de inschrijvingsgeld is zeker niet ten einde. Maar of die verhoging er komt of niet, ook vandaag kost studeren aan een hogeschool handenvol geld. Uit de jongste berekening door het Centrum voor budgetadvies en –onderzoek (Cebud, Thomas More) blijkt dat de totale factuur voor een kotstudent zonder studiebeurs op 12.008 euro voor academiejaar 2014-2015 komt, voor een pendelstudent op 7.598 euro. Studeren aan de universiteit kost gemiddeld 125 euro minder dan aan een hogeschool. In het onderzoek wordt rekening gehouden met de directe en indirecte studiekosten en de leefkosten. Volgens het Cebud zou een stijging van het inschrijvingsgeld naar 1.000 euro de totale factuur voor een kotstudent met 3,2 procent doen stijgen, voor een pendelstudent met 5 procent.

Directe studiekosten
Het inschrijvingsgeld is de belangrijkste directe studiekost. Een student zonder studiebeurs betaalt vandaag 620 euro. Studenten die recht hebben op een studietoelage betalen 104 euro. Voor wie net te veel verdient voor een studietoelage is er het bijna-beurstarief van 410 euro. Daarbovenop moeten er cursussen, boeken, fotokopieën en ander leermateriaal betaald worden. En ook voor stages, ateliergeld, studiereizen, eindwerk, … moet een budget uitgetrokken worden. Dat brengt het totaal van de directe studiekosten op 1.321 euro.

Kot of niet?
Op kot of elke dag naar huis? Een keuze met een belangrijke financiële weerslag. Op kot gaan, brengt een extra kost van gemiddeld 4.158 euro per jaar met zich mee. Wie dagelijks pendelt spaart uit een kot uit, maar moet zich verplaatsen. Dat kan met de fiets, bus, tram of trein: gemiddeld 176 euro per jaar voor de combinatie van een bus- en treinabonnement.

Leefbudget
Naast studeren moet er uiteraard ook geleefd worden. Eten, kleren, ontspanning, … hebben strikt genomen niets met het studeren te maken, maar geen student die zonder kan. Uit de berekening van Cebud blijkt dat de leefkosten een groter budget opslorpen dan de directe en indirecte studiekosten samen. De leefkosten bedragen 6.340 euro per jaar voor een kotstudent en 6.087 euro voor een pendelstudent.

Bron: Tijd, 26/09/14, http://www.tijd.be/netto/budget/Kotstudent_kost_12_008_euro_per_jaar.9549416-1630.art

Eigen mening: Zo'n bedrag is extreem hoog en dat geldt alleen nog maar voor 1 kotstudent. Er zijn meerdere gezinnen waar meer dan 1 kind op kot zit. Je durft er bijna niet meer bij nadenken. Ten opzichte van 2011 is dit bijna een verdubbeling, zo blijkt uit een artikel op dit forum van 2011. Dat de kostprijs van een kotstudent stijgt doorheen de jaren is logisch, dat is eenmaal de werking van de economie, maar zo'n forse stijging vind ik toch bijzonder. Ongeveer 5.500 euro om enkel en alleen maar op een praktische manier te studeren, met andere woorden, wanneer pendelen niet echt een optie is.
De leefkosten vind ik persoonlijk wel zeer hoog. Zelf heb ik ook op kot gezeten, maar ik zou nooit gedacht hebben dat deze kost zo hoog zou kunnen oplopen. Ik denk dat het goed is dat zulke onderzoeken gedaan worden om ons met de neus op de feiten te drukken. Aan de indirecte en directe kosten kan weinig gedaan worden, maar aan de leefkosten kan volgens mij aan gewerkt worden. Een reden te meer om als student creatief uit de hoek te komen om 'goedkoper' te leven en daarboven is dit volgens mij een goede leerschool voor het latere leven, waar men nog meer op geld moet letten.