PDA

Bekijk de volledige versie : Zijn sport en fitness slecht voor je tanden?


Jessica G*ens
25th September 2014, 21:31
Zijn sport en fitness slecht voor je tanden?

Hoe langer atleten trainen, hoe meer hun tanden schade oplopen. Dat is het resultaat van een recent Duits onderzoek. De wetenschappers waarschuwen dat elk uur extra training de kans op vullingen, rottende of missende tanden verhoogt.


De studie werd uitgevoerd door het University Hospital Heidelberg in Duitsland, die de tanden van niet-atleten vergeleek met professionele sporters. Het gebit van de atleten bleek er veel erger aan toe.

Vroeger werd vaak gesuggereerd dat de erosie aan de tanden van de sporters te wijten waren aan de suikerhoudende sportdrankjes. Het onderzoek van Heidelberg spreekt dat echter tegen. Volgens hen ligt het aan de kwaliteit van het speeksel.

Hoe langer je sport, hoe minder speeksel je produceert. Daarnaast wordt de samenstelling ervan ook steeds minder zuur: het wordt meer basisch of alkalisch. Dat maakt het voor bacteriën zeer gemakkelijk om te groeien, en dan zijn gaatjes en problemen niet ver weg.

Daarnaast vermoeden de onderzoekers dat de proteïne in je speeksel die je tanden beschermt niet meer geproduceerd wordt als je langdurig in beweging bent. Zelfs water kan dan gevaarlijk worden voor je tanden. De wetenschappers raden sporters aan om een aangepast hygiënisch schema te volgen, en bij hun tandarts te rade te gaan.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2063422/2014/09/25/Zijn-sport-en-fitness-slecht-voor-je-tanden.dhtml 25/09/2014

Mijn mening: Ik vind deze vaststelling een beetje absurd. Men beweert steeds dat sport gezond is en elke keer opnieuw proberen ze het effect van sport in negatieve zin te trekken. Als mens moet je geregeld op controle bij de tandarts en die zal jou zeggen wat er mis is. Elke sporter en niet-sporter zal ooit wel eens een mankement hebben aan zijn gebit. Zo zal roken meer negatieve effecten hebben op je gebit dan sport maar dat plaatst men niet zo snel in de schijnwerpers. Ook al is dit bewezen, ik vind het misplaatst om te onderzoeken omdat mensen die niet graag sporten en artikels van deze aard lezen sneller zeggen dat sport ongezond is en dat dus een goede reden is om er niet aan te beginnen.