PDA

Bekijk de volledige versie : Universiteiten: minder besparen, toch vraag om extra beurstarief


Magalie O*stvogels
25th September 2014, 10:03
Universiteiten en hogescholen moeten minder besparen dan werd gedacht. Dat hoorden zij gisteren van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Toch vragen de universiteiten een extra beurstarief.


De instellingen dachten 89 miljoen euro te moeten inleveren, maar dat blijkt nu gedaald te zijn tot circa 78 miljoen euro
De universiteiten en hogescholen moeten minder gaan besparen dan tot nu toe werd aangenomen. Dat is de uitkomst van het overleg van Paul De Knop, rector van de Vrije Universiteit Brussel en voorzitter van de Vlaamse Interuniversitaire Raad, met minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). De instellingen dachten in 2016 89 miljoen euro te moeten inleveren, maar dat blijkt nu gedaald te zijn tot circa 78 miljoen euro. De inspanning voor volgend jaar valt met 51,6 miljoen euro ook lager uit dan verwacht.

Hoeveel het inschrijvingsgeld gaat bedragen, moet volgende week duidelijk zijn. Nu betalen studenten 619,90 euro, terwijl dat vanaf volgend academiejaar allicht zal uitkomen rond 950 euro.

Te hoge drempel
Ondanks het goede nieuws maken de rectoren zich zorgen. Zij vrezen dat de verhoging voor sommige studenten een te hoge drempel zal zijn. Het gaat hierbij om jongeren die op dit moment net buiten de beurstarieven vallen. Volgens de overheid zou het om circa tweeduizend studenten gaan.

De universiteiten pleiten dan ook voor een bijkomend beurstarief, zo bevestigen de rectoren van de KU Leuven, UHasselt en UAntwerpen aan De Morgen. Ook de UGent heeft daar oren naar. Op dit moment betalen de minst gegoede studenten 103,90 euro, terwijl de bijna-beursstudenten (studenten waarbij de ouderen een lager inkomen hebben) 409,90 euro op tafel moeten leggen. Ongeveer 20 procent van de studenten kan rekenen op zo'n verlaagd tarief.

Extra beurstarief
Crevits wil niet raken aan de bestaande beurzen en wil kijken of de grenzen enigszins opgetrokken kunnen worden, zodat meer jongeren ervan kunnen genieten. De universiteiten gaan zelfs nog een stap verder. In een denkoefening hebben zij een extra, vierde beurstarief ontwikkeld.

De doorsnee student zal circa 950 euro moeten betalen. Het beurs- en bijna-beurstarief blijft behouden, maar er kan wel een bijna-beurstarief B ontstaan. Hieronder valt de groep jongeren voor wie de verhoging het hoger onderwijs onbetaalbaar zou maken. Zij zouden dan 'slechts' het huidige inschrijvingsgeld, 619,90 euro, moeten betalen.

Hoeveel studenten uiteindelijk niet het volle pond moeten neerleggen, is gedeeltelijk afhankelijk van de totale besparingen. De Leuvense vicerector onderwijs Didier Pollefeyt geeft aan dat de universiteiten hoe dan ook fors zouden investeren in het nieuwe beurstarief.

Deeltijdse studenten
Om dat te compenseren, denkt de Associatie KU Leuven aan een hoger inschrijvingsgeld voor wie minder dan 27 studiepunten, grofweg een halfjaar studeren, opneemt. Het gaat daarbij voornamelijk om deeltijdse studenten die ook werken en jongeren die enkele vakken meenemen naar een volgend jaar. Zij zouden - mits zij geen beursstudenten zijn - in het nieuwe plan 475 euro moeten betalen, ongeacht of zij 4 of 26 studiepunten opnemen. Dat ligt dichter bij de reële kostprijs en daardoor hoopt de universiteit zo het extra beurstarief te bekostigen. Ook zou het een stimulans zijn voor studenten om op tijd af te studeren.

Bron:De Morgen, Universiteiten: minder besparen, toch vraag om extra beurstarief, 25 september 2014, http://www.demorgen.be/dm/nl/983/Nieuws/article/detail/2062958/2014/09/25/Universiteiten-minder-besparen-toch-vraag-om-extra-beurstarief.dhtml


Eigen mening:

Persoonlijk vind ik de optrekking van het inschrijvingsgeld op universiteiten en hoge scholen echt overdreven. Deze extra kost zorgt ervoor dat vele studenten die wel willen studeren, maar dat niet kunnen omdat zij of hun ouders de financiële mogelijkheid hier niet toe hebben uit de boot vallen. Ja er wordt tegemoet gekomen met studiebeurzen, maar dit lost niet alle problemen op. Er zijn altijd mensen die zich in de marge bevinden en net geen goedkeuring krijgen voor een studiebeurs. Ik vind het vooral triest dat jongeren hun kansen in de toekomst beperkt worden op basis van geld. Hoger onderwijs kost al geld genoeg, en ik vind niet dat ze deze prijs mogen optrekken. Iedereen die wil voortstuderen, moet dit naar mijn mening kunnen. Of zij/hij hier nu de financiële mogelijkheid toe heeft of niet.

J*rine.Storms
25th September 2014, 10:25
Als ik het artikel begin te lezen lijkt het eerst of we allemaal te veel angst hebben gehad voor hogere studietarieven. Als uiteindelijk blijkt dat de besparingen veel minder zijn dan verwacht, zijn er misschien geen hogere tarieven om verder te studeren nodig. Naarmate ik verder lees verschiet ik van de verhoging dat men van plan is. Zelf vind ik dat dit wel ineens een groot verschil is met het huidige tarief. Ik begrijp dan ook dat mensen die nu het geld nog wel kunnen betalen, het dan ineens moeilijk gaan hebben. Zeker als je meerdere kinderen hebt die verder studeren, lopen de prijzen hoog op. Zelf vind ik het niet correct dat student die in een half jaar afstuderen deze prijzen gaan moeten compenseren. Ik vind dat het studiegeld moet bepaald worden aan de hand van het aantal studiepunten. Ik denk ook dat dit helemaal geen motivatie vormt voor de student om beter te gaan studeren. In de lerarenopleiding zit je door middel van een minder goede stage al snel in een ander traject. Betekent dit dan dat je onmiddelijk moet stoppen in plaats van toch nog eens te proberen vanwege de hogere prijs van dat half jaar? Ik ben van mening dat ze de tarieven nog eens goed moeten bekijken en ben zelf benieuwd wat de eindconclusie gaat worden.