PDA

Bekijk de volledige versie : Sp.a-senatrice Geerts wil euthanasie uitbreiden naar dementen


stief
11th December 2005, 12:33
Sp.a-senatrice Christel Geerts heeft een wetsvoorstel ingediend om de euthanasiewet uit te breiden naar dementen. Ze heeft ook een charter klaar waarbij diverse elementen van de zorg aan dementen en dementerenden besproken worden. De huidige wet geldt niet voor dementen.

"Het schoentje wringt bij de gevraagde wilsbeschikking. Die geldt enkel voor iemand die in een onomkeerbare coma terechtkomt, niet bij dementie", aldus de senatrice vrijdag in een mededeling.

Ze wijst erop dat dementie of de ziekte van Alzheimer niet van vandaag op morgen toeslaat, maar een geleidelijk proces is. "Gezien dat progressieve karakter van de ziekte is een wilsbeschikking met een beperkte geldigheidsduur van vijf jaar veel te kort. Die periode moet in geval van dementie of Alzheimer voor onbepaalde tijd verlengd worden. Op die manier kan iedereen beslissingen rond gezondheid en levensverlengende behandeling vroeg in het ziekteproces of zelfs ervoor bespreken."

Elise
11th December 2005, 20:45
Ik weet niet of dit zo'n goed idee is. Demente personen kunnen zich gerust goed in hun vel voelen. De eene dag voelen ze zich slecht en de volgende dag zijn ze ziels gelukkig. Waarom zouden ze dan niet kunnen blijven leven? En hoe zit het met de nabestaanden? bv als je oma dement is, kan het toch nog troost bieden aan de familie om haar te bezoeken. Ze herkent je misschien niet, maar je bent bij haar. Het kan je ook een geruststellend gevoel geven dat ze goed verzorgt wordt in een rusthuis. Ik vind niet dat euthanasie het nieuw 'wonder middel' moet worden.

KeViN
13th December 2005, 13:13
euthanasie voor dementen? waar zijn we mee bezig?

moreel is het niet verantwoord vind ik.
kijk een dement persoon kan nog altijd heel veel zin hebben in het leven en kan nog elke dag van het leven genieten. dat die persoon zich niets of heel weinig kan herinneren is bijzaak. de wil om te overleven is het sterkste gevoel dat een mens kan bezitten.

ik begrijp dat het voor de nabestaanden ontzettend moeilijk is om hun familielid te zien aftakelen. elke keer als je bij hem/haar komt, herkent ze je niet, dat is zeker en vast pijnlijk. Daarom is euthanasie bij dementen eigenlijk een daad uit egoïsme ipv een daad uit noodzaak (om die persoon uit zijn lijden te verlossen).

om het even cru te illustreren: je tante is dementerend en je bent haar enige familielid. ze verblijft in een home en je bezoekt haar elke dag. ze betekent zeer veel voor je. máár elke dag dat je er komt moet je jezelf terug voorstellen. Als persoon vind je het ontzettend pijnlijk om mee te maken, dus opteer je voor euthanasie omdat je "ervan overtuigd bent dat ze het zo zou willen". Je kiest voor haar zonder haar standpunt te kennen. Eigenlijk kan je het formuleren als: ik vind het pijnlijk voor mezelf om haar te zien "lijden", dus maak haar maar af. DAT is totaal verkeerd.

elke persoon, ongeacht zijn ziekte heeft het recht op overleving tenzij hij/zij het zelf wenst om er een eind aan te maken.

Wanneer is het wel aanvaardbaar om euthanasie toe te passen bij dementen? als hij/zij zelf in zijn testament (zijn/haar laatste wil) zet dat hij/zij euthanasie wil als de ziekte hem/haar overkomt. dan pas is het aanvaardbaar
is dat niet het geval, moet je hem/haar laten leven. dat is zijn en ieder mens zijn recht