PDA

Bekijk de volledige versie : Jihadaanslag in België verijdeld

Sarah.G*ivers
20th September 2014, 06:31
Jihadaanslag in België verijdeld

Het federaal parket heeft de voorbije maanden verschillende aanslagen in ons land verijdeld. Die werden beraamd door ex-Syriëstrijders of sympathisanten van de terreurorganisatie ISIS. Dat vernam De Tijd in gerechtelijke kringen. Ook L’Echo brengt het nieuws.

Het gerecht en de veiligheidsdiensten hebben de informatie bewust verzwegen om de bevolking niet ongerust te maken. Maar nu bevestigen verschillende bronnen dat het gaat om aanslagen ‘vergelijkbaar met de aanslag die de Franse Syriëstrijder Mehdi Nemmouche pleegde tegen het Joods Museum in Brussel’. De verdachten zijn aangehouden en zitten nog altijd in de gevangenis.

Over de concrete doelwitten van de verijdelde aanslagen wil niemand details geven, ‘om veiligheidsredenen en om de lopende onderzoeken niet te dwarsbomen’, aldus de krant. In één geval had het federaal parket lucht gekregen van een concreet project voor een aanslag en is meteen ingegrepen.

Het is de eerste keer dat bekend raakt dat Belgische Syriëstrijders of sympathisanten van Islamitische Staat (IS) concrete plannen hebben voor aanslagen.

Bron: DS 20/09/2014

Mening: Als ik berichten als deze in het nieuws te lezen krijg, voel ik de rillingen over mijn lijf. We horen zo vaak in het nieuws dat weeral een aanslag gepleegd is, maar meestal is het ver weg dat dit gebeurt. Als blijkt dat er ook in België plannen zijn om aanslagen te plegen, vind ik dit toch wel beangstigend. Ergens snap ik het gerecht wel dat ze dergelijk nieuws verzwegen hebben om geen onrust te zaaien, maar langs de andere kant vind ik toch wel dat iedere burger recht heeft op de waarheid. Ik ben wel blij om te horen dat al de aanslagen verijdeld zijn en hoop dat ze er in de toekomst ook snel genoeg bij zijn.