PDA

Bekijk de volledige versie : UGent gaat in het verzet tegen hoger inschrijvingsgeld


S*ofie.Buyens
19th September 2014, 08:40
[SIZE=5]UGent gaat in het verzet tegen hoger inschrijvingsgeld[/SIZE]

Op vraag van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) hebben de hogescholen en universiteiten woensdag een voorstel voor een hoger inschrijvingsgeld ingediend. Daarbij is een bedrag van 1.100 euro genoemd. De UGent stelt nu dat dat compromis hen niet bevalt. "Voor ons is dat echt te hoog", zegt vicerector Freddy Mortier. "De logica erachter klopt ook niet. Het is het doorschuiven van de besparingen naar de student."

Freddy Mortier, vice-rector van de UGent.
Volgens Mortier is de UGent niet tegen elke verhoging, maar ze moet wel sociaal rechtvaardig zijn. "Boven de 1.000 euro accepteren we niet. Het is een psychologische drempel en het zorgt ervoor dat de kost van studeren voor veel gezinnen erg groot wordt. We moeten verhinderen dat het sociaal ontspoort."

De bal ligt nu in het kamp van Crevits, meent Mortier. "De politiek moet de hoogte van het inschrijvingsgeld maar bepalen. Wij kunnen altijd nog protesteren als het ons niet bevalt. Al ben ik er gerust in dat de minister geen sociaal bloedbad wil en dus uiteindelijk bij een lager inschrijvingsgeld uitkomt." Daarbij wordt een bedrag van rond de 850 euro genoemd.

De Vlaamse Vereniging van Studenten wilde gisteren niet reageren. Zij kondigt vandaag aan welke acties er zullen worden gehouden tegen een verhoging van het collegegeld.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/2055515/2014/09/19/UGent-gaat-in-het-verzet-tegen-hoger-inschrijvingsgeld.dhtml

Eigen mening: 1 100 euro inschrijvingsgeld is, zoals ik hier al eens gelezen heb, echt te veel. Met een groot gezin waarbij alle kinderen studeren zou dit zelfs onmogelijk kunnen worden. Soms maak je een verkeerde keuze, of lukt het een jaar niet waardoor je moet bissen, dat is 'kassa kassa' voor de hogescholen en universiteiten.
In deze tijd denk ik dat een diploma noodzakelijk is, wil je later ergens terecht kunnen. Ik vind het een goede zaak dat de UGent mee protest voert. Studenten alleen zullen weinig verschil kunnen maken, denk ik, dus kunnen we wel hulp gebruiken.
In het artikel wordt een bedrag van 850 euro genoemd, als de 1100 euro niet zou doorgaan. Van de €620 naar €850 gaan is nog altijd een grote verandering, maar niet zo drastisch als naar 1100 euro.