PDA

Bekijk de volledige versie : Een jaar studeren moet 1.100 euro kosten


A*strid.Bastiaens
18th September 2014, 09:32
Een jaar studeren moet 1.100 euro kosten


De hogescholen en universiteiten hebben op vraag van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) een voorstel voor een hoger inschrijvingsgeld ingediend. Volgens meerdere bronnen is een bedrag van 1.100 euro genoemd.



De Vlaamse regering wenst zo'n 89 miljoen euro te besparen op de werkingsmiddelen van het hoger onderwijs. Daarmee worden de gebouwen, het onderwijs en het basisonderzoek gefinancierd. De universiteiten en hogescholen lieten eind juli weten dat ze daardoor, tegen hun zin in, genoodzaakt zijn om het inschrijvingsgeld vanaf volgend academiejaar te verhogen.

Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) gaf de hoger onderwijsinstellingen tot eind september de tijd om met een voorstel te komen. De afgelopen dagen werd er daarom druk overlegd. Maandag zaten de rectoren en de voorzitters tot elf uur 's avonds samen om tot een consensus te komen. Op basis van de vermoede besparingen waren simulaties gemaakt, waarbij een waaier aan bedragen naar voren kwam.

Uiteindelijk is er een minimumbedrag aan minister Crevits overgemaakt, zo bevestigen meerdere bronnen aan De Morgen. Dit zou om en nabij de 1.100 euro liggen, een verhoging van 77 procent ten opzichte van de huidige 619,90 euro. "Maar wij blijven ons verzetten tegen de besparingen", zegt een bron. "De overheid moet de consequenties ervan onder ogen zien."

Effect op instroom
Gisteren zaten afgevaardigden van de universiteiten en hogescholen nog samen met Ann Verreth, de kabinetschef van Crevits. Uit die vergadering is gebleken dat de concrete besparingscijfers pas tegen de septemberverklaring van aanstaande maandag mogen worden verwacht.

De universiteiten en hogescholen hopen dat er voor die tijd nog geschoven wordt binnen de totale besparingen op onderwijs, waardoor zij iets minder getroffen zullen worden. Alleen dan kan het inschrijvingsgeld in hun ogen lager uitvallen dan 1.000 euro.

Dat bedrag is tegelijkertijd ook een psychologische grens. Want hoewel de universiteiten en hogescholen een simulatie hebben overgemaakt die hoger uitvalt, hopen zij dat het uiteindelijke compromis lager ligt. "We zijn bang dat het een effect zal hebben op de instroom", klinkt het. "Als het boven de 1.000 euro uitkomt, gaan sommige studenten afhaken."

Taalgrens
Politiek ligt dat ook bijzonder moeilijk. Crevits zelf gaf al aan dat een verhoging aanvaardbaar is, maar zei daarbij te denken aan Waalse bedragen. Over de taalgrens betalen studenten 880 euro per jaar. Coalitiepartner N-VA was nog een stuk stelliger: inschrijvingsgelden boven 1.000 euro zullen niet worden aanvaard, zei fractieleider Matthias Diependaele.

De studenten zelf hebben zich tot nu toe amper laten horen, al is wel geweten dat zij geen voorstander zijn van een verhoging. De Vlaamse Vereniging van Studenten spreekt vandaag met de hoger onderwijsinstellingen, maar liet gisteravond weten dat "het tijd is voor verzet". Zij zullen snel aankondigen op welke manier zij hun onvrede gaan uiten.

Bron: De Morgen, 18/09/2014

Eigen mening:
Dat we vanaf volgend academiejaar 1.100 euro inschrijvingsgeld moeten gaan betalen, vind ik nogal veel. Dit zal effect hebben op de instroom omdat veel mensen dit niet kunnen betalen. Het aantal aanvragen voor studiebeurzen zal dan in een stijgende lijn gaan. Als de overheid die bijkomende aanvragen zal moeten financieren, gaan we daarvoor een groter budget nodig hebben. Maar omdat er bespaard moet worden, zie ik dit nog niet gebeuren. Daarnaast vind ik wel dat we eens moeten gaan kijken wat mensen uit onze buurlanden moeten betalen voor hoger onderwijs. Vaak zijn deze bedragen veel hoger dan bij ons, terwijl ons onderwijssysteem beter is. Dus ik vind dat hiermee ook rekening moet gehouden worden in het bepalen van het studiegeld.

j*na.janssens
18th September 2014, 11:09
Ik vind dat dit bedrag er serieus over gaat. Wij zijn thuis met 6 lerende kinderen en twee ouders die geld verdienen. Ze hebben beiden geen diploma dus zijn geen grootverdieners maar we krijgen toch geen studiebeurs. Als het bedrag naar 1100 euro wordt opgetrokken dan is het onmogelijk om iedereen te laten studeren. Ze willen af van het watervalsysteem maar hiermee creëren ze er weer één vind ik. Kinderen die hogeschool of universiteit aankunnen zullen het niet meer kunnen volgen door de hoge kostprijs. Als ze het studiegeld willen optrekken dan moeten ze ook maar sneller een studietoelage toekennen. Met een groot gezin wordt het al helemaal moeilijk als ze de kinderbijslag ook verlagen.

g*elle.jansen
18th September 2014, 13:07
Ik ga zeker akkoord met de onderstaande meningen. Ook ik vind dit bedrag schandalig in de geziene omstandigheden. Ons onderwijssysteem is inderdaad beter, maar dan zou ik net denken dat we de prijzen zouden verhogen. Maar dit is niet de bedoeling omdat er dan inderdaad vele studenten zullen afhaken. Want we mogen niet vergeten dat het voor de ouders/studenten niet alleen bij het inschrijvingsgeld blijft. Nee, daar komt nog boekengeld, vervoer/kot,.. bij. Als ze het dan zo noodzakelijk willen verhogen, zullen ze inderdaad sneller een studiebeurs moeten toekennen. Maar zoals Astrid zei, is dat misschien ook niet haalbaar. Ik hoop gewoon dat iedereen evenveel kans blijft hebben op goed onderwijs, maar we zullen moeten afwachten.

T*omas.Tielemans
18th September 2014, 16:38
Het vreemde aan dit hele bericht is dat we willen pleiten voor een ongewijzigde kost om een student in te schrijven, om langs de andere kant te ijveren voor soepelere voorwaarden voor een studietoelage indien het studiegeld toch wordt opgedreven. Als we kijken naar onze buurlanden merken we dat het bij ons in België onder de marktprijs ligt. Als we merken dat veel studenten uit Nederland hier komen studeren om van onze voordelen te genieten is het vreemd dat het studiegeld niet eerder is opgetrokken. Het is en blijft een mes dat aan twee kanten snijdt, al blijf ik ijveren voor een onderwijs dat voor iedereen betaalbaar moet zijn ..