PDA

Bekijk de volledige versie : "Goede leerkrachten beste middel tegen sociale segregatie op school"


A*strid.Bastiaens
17th September 2014, 16:46
"Goede leerkrachten beste middel tegen sociale segregatie op school"

"Goede leerkrachten zijn het beste middel om sociale segregatie (scheiding) tegen te gaan." Dat zegt Ivan Van de Cloot, woordvoerder van de denktank Itinera, naar aanleiding van het onderwijsrapport dat Itinera vandaag heeft gepubliceerd.



Een van de kernconclusies van het PISA-onderwijsrapport 2012 van de OESO gaat over de gunstige effecten van sociale inclusie, het samenbrengen van kansrijke en kansarme kinderen. Er is namelijk een verband tussen sociale inclusie en de prestaties van leerlingen uit kansarme milieus. In het PISA-onderzoek van 2009 scoorde België zeer slecht op dit vlak, met de op een na hoogste sociale-segregatiescore op 34 landen.

Lerarenopleiding
Volgens Itinera kan een sociale mix niet worden opgelegd, maar moet die geleidelijk worden opgebouwd. Dit vergt van de leerkrachten een aanzienlijke pedagogische inspanning en de geschikte competenties. "Er is onlangs tot een hervorming van de structuren van het middelbaar onderwijs besloten", zegt Ivan Van de Cloot, "maar het is belangrijk dat er ook werk gemaakt wordt van een hervorming van de lerarenopleiding. Een baan in het onderwijs moet aantrekkelijker worden gemaakt door een betere ondersteuning. De kwaliteit van de leerkrachten zorgt ervoor dat diversiteit en kwaliteit beter hand in hand kunnen gaan."

Gemeenschappen
In het rapport vergelijkt Itinera ook de prestaties van het onderwijs aan weerskanten van de taalgrens. In de Franse Gemeenschap volgen leerlingen tot het einde van het tweede jaar middelbaar onderwijs een gemeenschappelijk leertraject. Dit vertaalt zich in een schooluitval die tweemaal zo hoog is als die in Vlaanderen. Voor leerlingen uit kansarme gezinnen doet het technisch secundair onderwijs in Vlaanderen het duidelijk beter dan het algemeen secundair in de Franse Gemeenschap. "Voor het verbeteren van de positie van de kansarmen is vroege interventie het belangrijkste. Opdat het gemeenschappelijke leertraject in het middelbaar onderwijs met succes kan worden verlengd, moet absoluut ook werk worden gemaakt van een terugdringing van de sociale ongelijkheid in het lager onderwijs", concludeert Itinera.

Bron: De Morgen, 17/09/14

Eigen mening:

De kinderen van kansarme gezinnen hebben het vaak zeer moeilijk op school. Zo kunnen ze bijvoorbeeld niet mee met de laatste nieuwe hypes omdat ze hier geen geld voor hebben. Vaak vallen ze hierdoor uit de boot. Leerkrachten kunnen dit tegen gaan niet door geld te geven maar door hun pedagogische aanpak. Ik vind het een must voor elke leerkracht dat ze hun best moeten doen om elk kind bij het groepsgebeuren te betrekken. Wat ik wel vind, is dat er gedurende de leerkrachtenopleiding te weinig wordt stilgestaan om dit fenomeen te bespreken en de mogelijke oplossingen toe te lichten. Als elke beginnende leerkracht al weet hoe ze met uitsluiting van kansarme kinderen moet omgaan, is dit al een hele stap in de goede richting. En gaan deze kinderen ook liever naar school komen.