PDA

Bekijk de volledige versie : Twaalf procent leerkrachten krijgt onvoldoende


S*m.martens
12th September 2014, 18:51
Twaalf procent leerkrachten krijgt onvoldoende

Aan 325 schoolleiders, zeg maar directies van secundaire scholen in Vlaanderen, werd gevraagd hoe hun leerkrachten scoorden op een 25-tal kenmerken. Uit hun antwoorden valt af te leiden dat zo'n 12 procent als ‘onderpresteerder’ gelabeld kan worden. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen.

De leerkrachten werden beoordeeld op kenmerken zoals ‘leerlingen niet kunnen motiveren’ of 'het leerplan niet kunnen realiseren’. De directies zien de meeste onvoldoendes op ‘technisch functioneren’, daarin zit het didactische, de klas onder controle houden of evalueren van leerlingen.

Zo zeggen ze dat één op de vijf het moeilijk heeft om zijn lessen af te stemmen op het leerlingenpubliek. De respondenten gingen voor hun antwoord voort op eigen observaties, klachten van andere leerkrachten, leerlingen of ouders.

'Dat is schrikken', zegt Dimitri Plas, zelf pedagogisch directeur in een school, die het onderzoek deed voor zijn masterproef aan de Universiteit Antwerpen vandaag in De Standaard. 'In buitenlands onderzoek vind je cijfers tussen 5 en 10 procent. Hier was de vraagstelling wel anders.'

DS, 12/09/2014

Eigen mening: Het artikel sprak me aan omdat dit ook onrechtstreeks kritiek geeft op de toekomstige leerkrachten. Het resultaat van twaalf procent vond ik toch even schrikken. Ik stel me hier toch een aantal vragen bij. Elke schooldirecteur betrekt ook subjectiviteit in zijn observaties zonder het te willen. Leerkrachten die net in een drukke klas lesgeven, kunnen de leerlingen soms niet onder controle houden. De leerlingen worden ook steeds mondiger en het laatste lesuur van de dag is het ook drukker. Leerlingen, ouders en leerkrachten hebben ook allemaal een andere mening. Elke leerkracht heeft ook een andere manier van lesgeven. Je probeert een zo groot mogelijk publiek aan te spreken, maar je kan nooit iedereen raken. Er zijn dus een heel aantal factoren die toch ook een rol spelen. In de lerarenopleiding leren we veel, maar niet alles. Tijdens het vak didactiek leren we hoe we moeten lesgeven. Het lesgeven zelf, leer je pas door ervaring. Sommige slagen hierin, maar anderen niet. Ik vind het moeilijk om dit te beoordelen en stel me dus vragen bij dit artikel.