PDA

Bekijk de volledige versie : Slechts een kind op vier fietst naar school

Barst
22nd August 2014, 17:38
Slechts een kind op vier fietst naar school

Amper een kwart van de Vlaamse kinderen gaat met de fiets naar school. Dat is het laagste aantal in bijna twintig jaar. Dat blijkt uit een nieuwe studie, in opdracht van de Vlaamse overheid.

Amper 25 procent van de leerlingen gebruikt zijn fiets voor het traject naar school. Het laagste aantal sinds het begin van de metingen in 1995. Op het hoogtepunt – in 2000 – ging 40 procent van de jongeren fietsend naar school.

Uit het onderzoek blijkt dat vooral de bus aan populariteit wint om kinderen naar school te brengen. De trein boekt geen vooruitgang, net als de auto.

‘Dit is alarmerend’, zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond vandaag in De Standaard. ‘Ouders stoppen hun kinderen zonder nadenken in de wagen of zetten hen op de bus. Dat is vaak ook een gemakkelijkheidsoplossing: zo moeten ze niet meefietsen.’

‘Fietsen net cruciaal’

Ook de angst voor een ongeval is volgens de Fietsersbond een reden waarom ouders hun kind niet langer met de fiets naar school sturen. Niet onterecht. Het risico op een ongeval met de fiets is 63 keer groter dan als je in de auto zit. En volgens de laatste cijfers is het aantal letselongevallen met fietsers in de eerste vier maanden van dit jaar met 20 procent gestegen in vergelijking met vorig jaar.

‘Toch is fietsen net cruciaal voor een kind: hoe langer je je kind uit het verkeer houdt, hoe onzekerder het zal zijn tussen al die auto’s’, zegt De Cleen.

Dat bevestigt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV): ‘Er is maar één manier om veilig te fietsen: het zo vaak mogelijk doen. We betreuren dan ook de dalende tendens van de afgelopen jaren. Bovendien kampt een groeiend aantal jongeren met overgewicht. Fietsen is daarom op meerdere vlakken essentieel.’

Blog DS, 22-08-2014

Sofie.DeWolf
29th August 2014, 10:56
Vroeger, en dan spreek ik over vijf à tien jaar geleden, gingen veel kinderen met de fiets naar school. De fietsenstallingen op school waren overvol met fietsen. De laatste jaren rijden er steeds minder kinderen met de fiets naar school. De grootste reden is , volgens mij, de veiligheid. Ongevallen met fietsers komen vaak ter sprake in de media. Ouders vinden het niet veilig meer om hun kinderen met de fiets naar school te sturen. Eerlijk is eerlijk, ouders willen kost wat kost hun kinderen beschermen. Ik denk dat wanneer er iets gedaan wordt aan de verkeersveiligheid voor fietsers, er meer ouders hun kind/kinderen opnieuw met de fiets naar school zullen sturen. Er zijn veel dingen die kunnen helpen, zowel grote als kleine dingen. Ik denk spontaan aan verkeersagenten die fietsers helpen oversteken, afgeschermde fietspaden, smalle wegen waar enkel fietsers mogen rijden, ... . In het artikel staat ook dat ouders soms te lui zijn om met hun kinderen mee te fietsen. Bij sommige ouders zou dit wel kunnen, maar ik denk dat dit percentage erg laag ligt. Wel lijkt het mij logisch dat sommige ouders geen tijd hebben om mee te fietsen, denk maar een de werkuren van de ouders. Als deze werkuren beginnen om 7.00 uur of 8.00 uur is het moeilijk voor ouders om mee te fietsen met hun kinderen, zeker wanneer beide ouders op een moeilijk uur moeten beginnen.

In het artikel wordt aangehaald dat het fietsen naar school belangrijk is voor het verkeersinzicht van kinderen. Dat is zo! Als kinderen niet blootgesteld worden aan verschillende verkeerssituaties is de kans groot dat ze op latere leeftijd niet op een gepaste manier kunnen reageren bij bepaalde situaties in het verkeer. Kinderen die bang gemaakt worden voor het verkeer zullen op latere leeftijd nog steeds onzeker en bang zijn in het verkeer.

Volgens mij is het erg belangrijk om het verkeer voor fietsers aantrekkelijker en veiliger te maken. Zo zullen ouders hun kinderen weer met de fiets naar school laten gaan en kunnen deze kinderen voldoende verkeersinzicht opdoen die ze op latere leeftijd nog kunnen gebruiken.