PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Onze Vader’ krijgt nieuwe tekst


a*melie.van.den.broeck
16th August 2014, 14:57
Er is eindelijk een gemeenschappelijke vertaling van het Onze Vader voor het hele Nederlandse taalgebied. Over de correcte versie van het gebed is sinds de jaren 70 van de vorige eeuw door Vlaamse en Nederlandse kerkgeleerden gediscussieerd. De Nederlandse en Belgische bisschoppen maken nog bekend wanneer het nieuwe Onze Vader gebruikt mag gaan worden.
Het Onze Vader is het bekendste gebed uit de christelijke traditie. Maar de Hollandse en de Belgische woordkeuze liep uiteen, zodat er twee katholieke, Nederlandstalige versies waren. Een speciale commissie heeft nu van de beste vertalingen uit de Vlaamse en de Nederlandse versie één gebed gemaakt.

De commissie heeft een bekende zin uit beide versies van het Onze Vader veranderd. '..en leid ons niet in bekoring' is geworden '...en breng ons niet in beproeving'. Reden daarvoor is dat ‘beproeving’ de juiste vertaling is van het Latijnse ‘tentatio.’ Belangrijker is nog volgens de geleerden dat ‘bekoring’ wordt geassocieerd met iets positiefs als ‘bekoorlijk’ en ‘aantrekking’, terwijl het juist als een te bestrijden kwaad is bedoeld.

De aangepaste vertaling van het Onzevader (Gebed des Heren) luidt: Onze Vader, die in de hemel zijt, uw naam worde geheiligd, uw rijk kome, uw wil geschiede, op aarde zoals in de hemel. Geef ons heden ons dagelijks brood en vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren en breng ons niet in beproeving maar verlos ons van het kwade.

Datum: 16/08/2014
Bron: De Standaard

Eigen mening
Ik denk persoonlijk dat het veranderen van het 'Onze Vader' verloren moeite is. Zowel de kerkgangers als de pastoors zelf zijn verouderd tegenover vroeger, de Kerk is niet meer wat het geweest is. Waarom zouden we nog veranderingen invoeren? Als ik denk aan mijn conservatieve grootvader, weet ik bijna zeker dat hij dit niet zou pikken. De Belg is een traditiegetrouw beestje en veranderingen worden direct als boosdoeners opgedoekt. Ik denk dan ook dat deze verandering er praktisch gezien niet kan en niet zal komen in de kleine parochies. De vraag is natuurlijk, wat denken jullie?

L*ura.present
18th August 2014, 10:50
Ik ben het wel eens met Amelie. Ik denk dat vele christenen de oude zin van het onze Vader gaan blijven gebruiken. Het is een gebed dat je leert met je eerste communie en de vraag is of leerkrachten het gaan aanpassen of niet. Wanneer leerkrachten het nieuwe zinnetje gaan gebruiken is de kans wel groot dat er een nieuwe generatie het nieuwe onze Vader gaat gebruiken. Toch denk ik dat het moeilijk is om het nieuwe zinnetje te onthouden zeker omdat het er zo in gedrild wordt. Ikzelf volg godsdienst en ga volgend jaar terug naar de abdij van Averbode. Ik denk dat ze daar nog steeds het oude zinnetje gaan gebruiken. Ik vind het een beetje nutteloos dat ze dit zinnetje verandert hebben want ik denk niet de vernieuwde versie veel gebruikt zal worden.