Inloggen

Bekijk de volledige versie : Elke dag een recordaantal Belgen geflitst in Frankrijk

L*ura.present
13th August 2014, 17:13
Elke dag recordaantal Belgen geflitst in Frankrijk

Vorige maand zijn 60.648 Belgen geflitst op de Franse wegen. Dat is een record, zo schrijft Het Laatste Nieuws.

Het gaat om bijna 2.000 Belgen per dag die worden geflitst. Dat is ruim 7.000 meer dan in juli vorig jaar. Een van de verklaringen voor de stijging van 13,6 procent zijn de verscherpte controles.

‘Naast gewone flitspalen, roodlichtcamera’s, trajectcontroles en mobiele radars in politieauto’s toeren er dit jaar ook nog eens zo’n 160 anonieme voertuigen rond die snelheidsduivels al rijdend kunnen betrappen’, zegt Danny Smagghe van Touring in de krant.

‘Zelfs het verkeer in tegenovergestelde richting kan door hen geflitst worden. Met al die middelen is het logisch dat er deze zomer méér mensen tegen de lamp gelopen zijn.’

Nog een andere factor speelt ook een rol: Belgen worden over de Franse grens plots ‘vakantierijders’, klinkt het. Na de Fransen zelf zijn de Belgen de vaakst geflitste chauffeurs bij onze zuiderburen.

Bron: De standaard, woensdag 13/08/2014

Mening
Ik vind het schandalig dat er nog zoveel Belgen geflitst worden. Misschien is het een teken voor onze mobiliteit om nog meer flitspalen en trajectcontroles te zetten zodat mensen echt wel op hun snelheid gaan letten. Ik denk dat het ook goed is dat er meerdere dagen per jaar flitsmarathons plaatsvinden. Toch blijven er mensen die zich niets aantrekken van de flitsmarathon die al plaatsgevonden had want hier zijn ook nog boetes uitgeschreven. Ik denk dat het ook beter is om op snelheidsboetes hogere sancties te treffen dan zullen mensen wel letten op hun rijgedrag, en dan vooral hun snelheid.

Barst
14th August 2014, 03:10
Begrijp dat je een aversie hebt t.a.v. zgn. 'snelheidsduivels'... terecht overigens! :)

Zélf in juli bij mijn weten twee keer geflitst in Frankrijk, te weten: twee maal binnen drie kilometer op de ring rond La Rochelle... telkens tegen 93km/u (maximumsnelheid 90). Die tweede was er voor mij te veel aan, écht iets voor de 'kenners' (en dus meer voor onnozele niet-kenners, buitenlanders dus).

Ik zal beide boetes uiteraard wel betalen, maar heb gezworen om de volgende drie jaar niet meer naar Frankrijk op reis te gaan indien beide boetes in mijn bus zouden vallen. +3 km/u te snel is echt geen halsdaad, en met je oog constant op de kilometerteller is het nog maar de vraag of je daarmee zoveel veiliger bezig bent op de weg...

Tegelijk: als ik één boete van deze twee moet betalen, dan doe ik dat zonder problemen aangezien ik zeker wel besef dat men zich aan de limieten moet houden, whatsoever.

Echter, in het licht van de 'flitscijfers' die ons vanuit Frankrijk deze week te beurt vielen, zou ik het geen slecht idee vinden om onze belastingskas extra te laten spijzen vanuit onze zuiderburen: ik stel voor dat massaal geïnvesteerd wordt in flitstoestanden drie kilometer na elke grensovergang met Frankrijk. Mét snelwegenvignet erbij speciaal voor onze zuider- en oosterburen waaraan wij tevoren (Frankrijk) en in de toekomst (Duitsland) (hebben) mogen 'dokken' om er onze vakantie-euro's te (mogen?) spenderen?! Salut, mag het aub tweerichtingsverkeer worden in het vervolg?

En in het licht van de dure Belgische pinten in Parijs omwille van extra Franse accijnzen t.a.v. Belgische bieren... waar blijft die speciale taks op Franse Champagne in België?!! :D