PDA

Bekijk de volledige versie : Fietsers gelukkiger dan bestuurders?


Sofie.DeWolf
23rd July 2014, 23:44
Waarom je best fietsend naar je werk kan

Volgens een recent onderzoek dat uitging van de Clemson University in de VS zijn fietsers een stuk gelukkiger dan gebruikers van andere vervoersmiddelen.
Onderzoeksleider Eric Morris, professor stadsplanning aan de Clemson University, concludeert dat er een duidelijk verschil is tussen het geluksniveau bij fietsers en andere weggebruikers. Zo is er zelfs al een merkbaar verschil tussen een autobestuurder en een passagier.
Meest/minst gelukkig
Bus- en treinreizigers komen als het minst gelukkig uit het onderzoek. Morris denkt dat dit te wijten is aan het feit dat vooral pendelaars het openbaar vervoer gebruiken om naar het werk te reizen, iets wat hun enthousiasme voor de rit doet dalen.
Wat maakt fietsers dan precies gelukkiger? De keuze voor de tweewieler gebeurt sowieso bewuster. Fietsers zijn bij gevolg enthousiaster over hun vervoersmiddel. Ook zijn fietsers gemiddeld jonger en verkeren ze in een goede fysieke conditie. Zich met de fiets verplaatsen kan ook ervaren worden als een aerobische oefening. Dit zorgt niet alleen voor een betere conditie, maar ook voor een betere weerstand tegen ziektes en zorgt algemeen voor een beter en dus positiever gevoel.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140723_01188623
Datum: 23/07/2014 om 09u53

Mening

De hoofdgedachte van dit artikel is duidelijk, mensen die al fietsend naar het werk gaan zijn gelukkiger dan mensen die een ander vervoermiddel kiezen. Is dit werkelijk zo? Ik kan mij voorstellen dat dit bij bepaalde mensen zo is, maar ik kan mij eveneens voorstellen dat dit bij andere personen niet zo is. Mensen die graag fietsen, sportief zijn, van de buitenlucht houden, stressgevoelig zijn, … zullen inderdaad gelukkiger zijn met de fiets. Mensen die niet sportief zijn, ver van hun werk wonen, lichamelijke problemen hebben, langs een drukke verkeersweg moeten rijden, … zullen minder gelukkig zijn als ze met de fiets naar het werk moeten. Buiten de persoonlijkheid van mensen speelt ook het weer een grote rol. Het is een groot verschil wanneer je in de zomer met de fiets naar het werk gaat of in de winter. Daarom vind ik het niet correct om enkel de goede eigenschappen te vermelden in het artikel. Ik vind dit artikel te oppervlakkig. Wat vinden jullie ervan?

M*rel.Marissen
24th July 2014, 11:18
Ik denk dat er misschien inderdaad wel nadelen verbonden kunnen zijn aan het met de fiets naar je werk rijden, bijvoorbeeld bij slecht weer. Maar ook wanneer je met dit weer de wagen neemt, dan zal je je ook niet echt geweldig goed voelen. Met slecht weer is het veel drukker op de baan en dan zit je je waarschijnlijk te ergeren aan het drukke verkeer. Met de fiets heb je hier veel minder last van. En het argument van de drukke baan vind ik niet zo goed gekozen, want met de fiets kan je vaak heel gemakkelijk een andere weg kiezen, die minder druk is.
Men zou dieper kunnen ingaan op dit artikel, maar naar mijn mening hoeft dit niet per se. Ik geloof dat mensen die meestal de fiets nemen inderdaad gelukkiger zijn dan mensen die kiezen voor een ander vervoersmiddel. Mensen die kiezen voor de fiets, zijn over het algemeen mensen die al beter in hun vel zitten, denk ik. De fiets is dan niet noodzakelijk de oorzaak van hun geluk, maar de stelling blijft wel kloppen.