PDA

Bekijk de volledige versie : Leerstof markeren helpt niet


Sofie.DeWolf
11th June 2014, 15:16
Leerstof markeren met fluostift helpt niet: 5 studietips die wél werken

Studeren: we denken al snel dat we het het kunnen, maar we doen het vaker fout dan goed. We kunnen veel meer uit ons brein halen als we op een juiste manier studeren. En neen, een hele cursus in het geel markeren helpt je niet vooruit.
In het recente boek 'Make It Stick: The Science of Successful Learning' onthullen professoren psychologie aan de universiteit van Washington, Henry L. Roediger en Mark A. McDaniel, een aantal verrassende dingen over de slimste manieren om te leren. Hieronder staan de meest markante bevindingen op een rij. Klaar voor een lesje leren leren?

1. Denk na voor je markeert. Een cursus bomvol gele, rode en groene markeerstift ziet er dan misschien wel intelligent en kleurrijk uit, het helpt niet om iets beter te onthouden. Het herlezen van een tekst is immers een van de minst bruikbare studiemethoden.

2. Pas de nieuwe leerstof toe op je leven. Via de zogenoemde elaboratie of 'bewerking' koppel je het leren van nieuwe informatie aan reeds verworven kennis die is opgeslagen in het langetermijngeheugen. Als je leerstof kunt koppelen aan een bepaalde gebeurtenis op je leven, zal die veel moeilijker het geheugen verlaten.

3. Gebruik steekkaarten. Deze methode van testgestuurd lezen (waarbij je jezelf telkens opvraagt) is vooral productief tussen studiesessies door en als je het gevoel krijgt dat je kennis roestig wordt.

4. Gebruik je hele brein. Je bent geen 'visuele leerder' of hebt niet uitsluitend een auditieve leerstijl. Er is nooit wetenschappelijke logica geweest om studenten op te delen in bepaalde leergroepen. Je leert het best wanneer je je hele brein en al je mentale middelen ten volle benut. Een combinatie van luisteren, doen en visualiseren zal altijd beter werken.

5. Doe-het-zelf. Zelf de oplossing voor een probleemstelling zoeken vooraleer je aangeleerd krijgt hoe de vork precies in de steel zit, is zeer productief. Zelfs als je het juiste antwoord niet vindt. Je bent immers op een intense manier met de leerstof bezig.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1914449/2014/06/11/Leerstof-markeren-met-fluostift-helpt-niet-5-studietips-die-wel-werken.dhtml
Datum: 11/06/2014 om 08u06

Mening

Iedereen leert op zijn/haar eigen manier. Ik vind het goed dat zo’n artikel in de media verschijnt. Er zijn veel leerlingen die zo veel mogelijk markeren in hun boeken omdat ze alles belangrijk vinden en uiteindelijk door de bomen het bos niet meer kunnen zien. In mijn ogen is markeren wel een goed idee, maar het is belangrijk dat je weet wat je markeert. Enkel de hoofdzaken markeren is verstandiger dan de helft van de cursus te markeren. Je moet altijd nadenken over de leerstof. Waarover gaat de leerstof? Wat is het nut ervan? Hoe kan ik dit toepassen in het dagelijks leven? Zie ik verbanden? Het is in mijn ogen belangrijk dat de school aandacht schenkt aan leren leren. Jongeren kunnen dit niet uit zichzelf, ze hebben hulp en steun nodig. Tijdens de lessen Nederlands leren leerlingen schema’s opbouwen, maar dit is niet genoeg. Eén of meerdere lesuren spenderen aan leren leren heeft wel effect. In mijn omgeving ken ik enkele jongeren die problemen hebben bij het leren van hun lessen. Ze weten niet hoe ze moeten beginnen en proberen alles uit het hoofd te leren. Dit is niet de correcte manier. Bijsturen van dergelijke leerlingen is dus zeker een noodzaak!

wim leenaerts
11th June 2014, 16:33
Ook interessante lectuur rond dit onderwerp: http://eoswetenschap.eu/artikel/studiemethoden-welke-werken-en-welke-niet