PDA

Bekijk de volledige versie : Toelatingsproef voor wie leraar wil worden


a*melie.van.den.broeck
5th June 2014, 15:37
Wie aan een opleiding tot leerkracht wil beginnen, moet eerst een proef afleggen. De onderwijssector zelf komt vandaag met dat voorstel. De proef zou verplicht zijn, maar niet bindend.
De verzuchtingen zijn bekend: het beroep van leerkracht moet aantrekkelijker worden en het niveau van de studenten moet omhoog. Vorig jaar kwam er bovendien een kritische evaluatie van de lerarenopleiding. Daarop riep minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) werkgroepen in het leven.

Een van die werkgroepen stelt nu een ‘oriënteringsproces’ in drie stappen voor. Stap één: al in de middelbare school krijgen de leerlingen een zicht op wat de studierichtingen in het hoger onderwijs inhouden. Leerkrachten kunnen leerlingen in wie ze onderwijzend potentieel zien, ‘scouten’, warm maken voor de baan.

De tweede stap houdt dan de instapproef in. Ten derde maken de onderwijsinstellingen een diagnose van wie zich ingeschreven heeft. Als die leemtes aan het licht brengt, wordt daaraan gewerkt. De meeste hogescholen doen dit vandaag al.

Bron: Het Nieuwsblad
Datum: 5/6/2014

Eigen mening
Ik vind dit een heel goed initiatief van de hogescholen, maar het hangt er ook een beetje vanaf wat ze in zo'n toelatingsproef gaan vragen natuurlijk. Vragen als de DT-regel, enkele politieke, economische en aardrijkskundige vragen moeten er zeker inzitten. Toch vind ik dat elke opleiding (zelfs in BASO) anders is. Een wiskundige leerkracht zal het nooit over de politiek moeten hebben terwijl een leerkracht Nederlands misschien enkel een optelling van de punten moet doen. Ik vraag me dus wel af hoe ze deze toelatingsproef er uit gaat zien.

Ik baar me ook een beetje zorgen over het kunnen van de studenten. Een toelatingsproef test de kennis, maar sommigen staan geweldig voor de klas terwijl ze slechter doen bij de toelatingsproef. Gaan we zo geen geweldige leerkrachten kwijtspelen? Het heeft dus zijn voor- en nadelen.