PDA

Bekijk de volledige versie : Beeldscherm maakt kinderen dik en ongelukkig


l*rs.mijnendonckx
21st May 2014, 11:34
Artsen: "Beeldscherm maakt kinderen dik en ongelukkig"


Buiten schooltijd zouden kinderen eigenlijk niet meer dan twee uur per dag achter een beeldscherm moeten doorbrengen. Een uur voor bedtijd zijn gamen, televisie kijken of het gebruiken van een smartphone sowieso af te raden. Veel ouders weten hun kind in dat opzicht niet goed te begeleiden. Dat meldt Medisch Contact, het tijdschrift van de Nederlandse artsenfederatie.

Artsen waarschuwen dat kinderen dik en ongelukkig kunnen worden van overmatig beeldschermwerk. Na maximaal twee uur moeten ze achter het scherm vandaan, zo luidt hun advies.

In augustus vorig jaar waarschuwden orthopeden al voor de zogenoemde gameboy-rug, die het gevolg kan zijn van intensief gamen. Maar langdurig op een beeldscherm turen kan ook leiden tot slaapproblemen, onder meer door het directe effect van het felle licht. Slaapgebrek kan zorgen voor verminderde schoolprestaties, overgewicht en stemmingsstoornissen, stellen de artsen. Ook branderige, droge of juist tranende ogen, hoofdpijn, wazig en dubbel zien komen vaak voor.

De deskundigen adviseren ouders de totale schermtijd terug te brengen tot hooguit twee uur per dag, geen tv-toestellen op kinderkamers te zetten en 's avonds geen smartphone toe te laten op hun slaapkamer.

De laatste 30 jaar zijn er steeds meer kinderen te dik en dat komt onder meer door het flink toegenomen beeldschermgebruik, betogen de artsen. Een echte cultuurverandering is nodig voor de kleintjes: de artsen adviseren om kinderen onder de twee jaar helemaal geen tv te laten kijken. Uit onderzoek uit 2013 blijkt dat bijna alle Nederlandse driejarigen tv, video of dvd kijken.

Bron: www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/article/detail/1893502/2014/05/21/Artsen-Beeldscherm-maakt-kinderen-dik-en-ongelukkig.dhtml

Mening:
Wij als toekomstige leerkrachten kunnen later de kinderen hier wel op aanspreken en trachten om hen van achter de schermen te halen, maar dit zal zeker niet genoeg zijn. Gisteren had ik in het Sint-Pietersinstituut te Turnhout nog een afspraak om het ICT-beleid van de school te bespreken. Ze zeiden daar dat ze dit op school ook niet meer konden tegen houden. Met de opkomst van draadloos internet is het zeer moeilijk om de technologie nog te verbieden op school. Wat ze daar dachten (en reeds doen), komt sterk overeen met wat ik denk: Niet enkel de kinderen moeten hier bewust van worden gemaakt, maar ook (en vooral) de ouders. Wij kunnen later tegen de leerlingen wel zeggen dat ze minder achter de schermen van o.a. computer, televisie, smartphone, ... zitten. Maar dit zou thuis ook moeten gebeuren. En dit gebeurt jammer genoeg minder en minder. We mogen de technologie niet bannen, maar moeten jongeren er verstandig mee laten omgaan.

l*sa.geuens
21st May 2014, 11:48
Ik denk ook dat wij, toekomstige leerkrachten, hier niets tegenin te brengen hebben.
De toekomst zit vol met computers, tablets, smartphones,... Er wordt de dag van vandaag al veel les gegeven via de computers en smartboards etc... Deze trend tegenhouden is volgens mij onbegonnen werk.

Wat niet wil zeggen dat ik het computer gebruik aanmoedig, ik vind ook dat kinderen minder moeten bezig zijn met het gebruik van computers en tablets, maar of we dit gaan kunnen verhelpen in een maatschappij die steeds vooruit gaat is dan de grote vraag.