PDA

Bekijk de volledige versie : Vroege leerplicht


Barst
19th May 2014, 22:15
Vroege leerplicht


Onderwijs is niet alleen een enorme slokop voor het Vlaamse budget, het is ook cruciaal voor onze welvaart en sociale mobiliteit. Het krijg in deze verkiezingscampagne dan ook de aandacht die het verdient. Vandaar dat ook opnieuw gedebatteerd wordt over de vervroeging van de leerplicht, zelfs tot 2,5 jaar.


Dat is een zeer goed idee. Maar waarom?

Het antwoord blijkt uit het werk van James Heckman, Nobelprijswinnaar Economie. Hij vertrekt vanuit de observatie dat de schoolkloof voor sociaal kwetsbare groepen niet op twaalf, maar al op zes jaar een feit is. Belangrijker nog is dat hij aantoont dat onderwijsinterventies veel vroeger dan die zes jaar een heel groot effect hebben – veel groter dan wat je in het secundair onderwijs nog kunt bereiken.

In twee zulke programma’s werden sociaal kwetsbare, arme kinderen gevolgd gedurende liefst veertig jaar. De interventie, bestaande uit een paar uur per dag intensieve onderwijsopvolging, had verbluffend positieve resultaten. Voor de kinderen zelf resulteerde ze in hogere intelligentiescores, minder bijzondere onderwijsnoden, vaker hoger onderwijs, hogere salarissen en meer huisbezit. Voor de samenleving zat de winst hem in minder uitkeringen, minder criminaliteit en meer belastinginkomsten.

Heckman schat de return van 1 euro onderwijsinvestering voor deze groepen op 7 à 10 procent. Jaarlijks. Elke euro gespendeerd aan een vierjarige heeft 60 tot 300 euro opgebracht wanneer die 65 wordt. De relatie tussen de investering en de return neemt sterk af naarmate een kind ouder wordt: investeringen bij driejarigen zijn veel effectiever dan die voor zesjarigen.

Er zijn redenen waarom dergelijke vroege interventies in Vlaanderen niet minder effectief zullen zijn. Schoolachterstand is hier gelinkt aan armoede, maar ook aan taalachterstand. En uit hersenonderzoek weten we dat de capaciteit om taal te leren afneemt vanaf zes jaar. Laat dat nu net de leeftijd voor leerplicht zijn. Kinderhersenen zijn taalsponzen. Kleuteronderwijs kan het taalbad zijn dat onze anderstalige schoolpopulatie nodig heeft.

In deze campagne zijn het vooral Open VLD en Groen die een vroege leerplicht benadrukken. Andere partijen hebben mildere voorstellen in dezelfde richting. SP.A is voorzichtiger: minister Smet benadrukt steevast dat de kleuterparticipatie nu al hoog ligt (97 procent). Dat klopt, maar de uitval is vier keer groter bij kinderen met een andere thuistaal, terwijl daar het belang net het grootst is. En de reële voltijdse aanwezigheid is veel lager dan het zwakke criterium van 100 tot 220 halve dagen dat hier gebruikt wordt.

Conclusie: Heckman toont aan dat een efficiënte besteding van middelen voor onderwijs en sociale correctie vereist dat ze vroeg ingezet worden. Verlagen die leerplicht! En de interventies mogen zelfs best wat verder gaan dan wat ons kleuteronderwijs nu te bieden heeft.

Wouter Duyck, psycholoog UGent


DSAvond, 19-05-2014

Barst
20th May 2014, 21:43
Probeersemester

Wouter Duyck


Vandaag duikt opnieuw het idee op om het academiejaar te hervormen (DS 20 mei). Semesters worden langer en de zomervakantie korter. Cruciaal punt is dat de herexamens onmiddellijk op de gewone examens van dat semester zouden volgen. De herexamens in september verdwijnen.


Toegegeven: in de filosofie van een semestersysteem is het vreemd om zes maanden te moeten wachten op een herexamen. Maar in het nieuwe voorstel valt te vrezen dat studenten, zodra ze een druk examenrooster krijgen, onmiddellijk de examens zullen spreiden over de eerste (december) en de nabije tweede zittijd (januari), zelfs al zouden ze anders ook wel slagen. De facto verliezen ze dan de herkansing. Sinds de flexibilisering van het hoger onderwijs zien we nu al dat studenten steeds vaker shoppen en vakken spreiden in functie van examenroosters, nu zelfs over jaren heen. Dat leidt tot studieduurverlenging.

Snelle herexamens beantwoorden ook niet optimaal aan de twee voornaamste redenen voor een tweede zit. Als iemand niet genoeg studeerde tijdens het semester, biedt de lange tussenperiode in het huidige systeem net de mogelijkheid om de studieachterstand in te halen. In het nieuwe systeem lijkt het twijfelachtig of een ernstige studieachterstand in een paar weken onmiddellijk rechtgezet kan worden. De herkansing is dan geen echte herkansing. Ook bij ziekte wordt het moeilijk om op een dergelijke korte periode de achterstand te herstellen.

Het belangrijkste valabele argument voor een hervorming lijkt te zijn dat snellere herexamens toelaten om studenten bij een negatief resultaat ook sneller te heroriënteren. Verkeerde studiekeuzes zijn wel degelijk een reëel probleem in het hoger onderwijs, waar het nieuwe systeem een betere oplossing voor biedt. Tegelijk lijkt het vreemd om het systeem primair te organiseren op maat van wie niet goed gekozen heeft. De gedachte dat zo’n eerste semester louter dient om eens te proberen, dreigt opgang te maken. Doordat wij (terecht) kiezen voor een open en bijna gratis hoger onderwijs, kost een academiejaar aan de maatschappij 10.000 euro per jaar, per student. Zo’n probeerjaar of zelfs probeersemester is dus een wel heel duur en inefficiënt oriëntatie-instrument.

De discussie mag dan ook niet los gezien worden van de roep om een oriëntatieproef voor het hoger onderwijs. Alle actoren in het veld (inclusief rectoren en de Vlaamse Onderwijsraad) hebben zich daarover al positief uitgesproken, zodat de hoop gewettigd is dat de volgende regering er werk van maakt. Ze vinden misschien inspiratie bij http://www.simon.ugent.be, een instrument dat al een paar jaar proefdraaide bij een paar duizend UGent-studenten. Het bevat een brede inhoudelijke oriëntatie, met motivationele en persoonlijkheidsfactoren, en een inschatting van de cognitieve basisvaardigheden.

Het systeem slaagt erin om een vierde van de niet-geslaagden, die vaak elementaire basisvaardigheden missen (zoals de regel van drie), met 98 procent accuraatheid vooraf te identificeren. Dit wordt dan gekoppeld aan remediëring, of heroriëntering, voor dat eerste semester.

Conclusie: Het nieuwe systeem dreigt de relevantie van de herkansing te ondergraven, en zo de studieduur te verlengen. Heroriënteren is goed, maar oriënteren is beter.


Blog DSAvond, 20-05-2014 (Wouter Duyck)