PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Laat academiejaar op 1 september starten’


a*melie.van.den.broeck
19th May 2014, 16:21
Ideeën om het klassieke academiejaar te hervormen naar een academiejaar dat start op 1 september, stopt in juli, en met volwaardige herexamens halverwege, krijgen steeds meer gehoor. In het Leuvense studentenblad 'Veto' is deze week sprake van een nieuwe adviesnota daarrond.
Telkens er een nieuw academiejaar start, komen er stemmen op om het te hervormen. Zo werd in september 2013 ook al het idee gelanceerd dat herexamens van de eerste examenperiode, best kort daarop volgen. ‘Het voordeel is dat de student al in januari zal weten: ik haal het niet. En al kan uitkijken naar iets anders’, zei vicerector van de KU Leuven Didier Pollefeyt toen in De Standaard.

Het voorstel had als belangrijk gevolg dat het academiejaar vroeger zou moeten beginnen, en dat staat ook in de nieuwe nota waarvan sprake is in Veto. Die nota van de overlegorganen van de Vlaamse universiteiten (Vlir), de hogescholen (Vlhora) en de Vlaamse studentenraad VVS, stelt een paar krijtlijnen voor die ‘de basis vormen voor verdere discussie. Het is dus niet te nemen of te laten’, klinkt het.

Semester van 23 weken
De werkgroep stelt voor om het academiejaar op 1 september te laten starten en de zomervakantie midden juli te laten beginnen, omdat het eerste en het tweede semester even lang moeten zijn. ‘Met vakantie erbij, zal een semester 23 weken duren.’ En alle semesters zouden overal op dezelfde data moeten starten. Dat moet de samenwerking tussen verschillende onderwijsinstellingen makkelijker maken, alsook overstappen na gefaalde examens.

Daarnaast is een belangrijk voorstel dat herexamens vlak na de eigenlijke examens plaats zouden moeten vinden, en niet een half jaar later. ‘Zo krijgen studenten sneller zicht op hun definitieve resultaten’, klinkt het alweer, met een lesvrije week begin februari ter compensatie.

Twaalf weken vakantie
‘Intense werkperiodes moeten worden afgewisseld met verplichtingsvrije vakantieperiodes’, klinkt het ook nog, ook voor het personeel, want dat ‘biedt hen de kans om aan onderzoek te doen’. 40 weken per academiejaar worden voorzien voor lessen, studie en examens. Zes van de twaalf vakantieweken vormen de zomervakantie, er is de lesvrije week in februari, en twee weken dienen voor de wettelijke feestdagen en de periode tussen Kerstmis en nieuwjaar. Onderwijsinstellingen kunnen dan nog drie weken vrij kiezen.


Bron: De Standaard
Datum: 19/5/2014

Eigen mening
Ik denk weer maar eens dat dit niet goed doordacht is geweest. Wij zijn nooit echt vrij tijdens het academiejaar omdat we nog papers moeten afwerken of portfolio's of... Pas tijdens de zomervakantie heb ik ook echt vakantie en dan nog spendeer ik die aan werken. Ik denk ook niet dat studenten 'gestraft' moeten worden door nog meer druk te zetten door de 'tweede zit' in het schooljaar te plaatsen.

a*melie.van.den.broeck
23rd May 2014, 18:42
Een kortere zomervakantie is geen goed idee, vinden de Vlaamse studenten. In een enquête van marketingbedrijf Guido reageerden ze massaal negatief op het voorstel om het academiejaar al op 1 september te laten beginnen.
In een adviesnota van de overlegorganen van de Vlaamse universiteiten (VLIR), de hogescholen (VLHORA) en de Vlaamse studentenraad VVS, die eerder deze week voorgesteld werd, wordt met het idee gespeeld om de zomervakantie voor studenten terug te brengen naar twee maanden en de herexamens sneller te laten aansluiten op de andere examens.

Het jongerenmarketingsbedrijf Guido begon prompt met een enquête om te peilen naar de reactie van de Vlaamse studenten op de nota. Meer dan 1.000 studenten vulden die in. ‘En de conclusie is duidelijk: 80 procent van de studenten verwerpt het voorstel in zijn huidige vorm’, klinkt het bij Guido. ‘De reden is dat 90 procent van de studenten een vakantiejob doet in de zomermaanden en drie kwart daarvan vreest dat na de voorgestelde hervorming een vakantiejob niet meer combineerbaar zou zijn met zomerse vrije tijd.’

Enkele delen van de nota vinden de studenten wel positief, vooral de snellere herexamens en het toenemende belang van permanente evaluatie.

Bron: De Standaard
Datum: 23/5/2014