E*ilie.Payne
16th May 2014, 15:34
#DSDISCUSSIE. Zorgt een toelatingsproef voor betere leerkrachten
Het intellectuele niveau van de leerkrachten is te laag. Dat vindt André Oosterlinck, voorzitter van de Associatie rond de KU Leuven. Er kwam veel kritiek die uitspraak, maar ook erkenning voor de pijnpunten bij de instroom en de ondersteuning van leerkrachten. Zal een bindende toelatingsproef volgens u de kwaliteit van de instroom te verhogen?
De uitlating over het te laag intellectueel niveau van de gemiddelde leraar in De Tijd wordt in vakbondskringen ‘ongelukkig’, ‘cru’, ‘denigrerend’ tot ‘niet genuanceerd’ genoemd. Mieke Van Hecke, de topvrouw van de koepel van het katholieke onderwijs, hekelde de ‘stigmatisering’, en ook het gemeenschapsonderwijs GO! en de koepel van het onderwijs van steden en gemeenten (OVSG) vinden dat ‘je de schuld niet in de schoenen van de leerkrachten [kunt] schuiven.’
Maar toch is er ook erkenning. ‘De keuze voor het onderwijs is vaak niet de eerste. Het beroep van leerkracht aantrekkelijker worden gemaakt’, vindt Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!. Jos Vanderhoeven van de christelijke vakbond COC pleit voor een bindende toelatingsproef. ‘Dat zou de kwaliteit van de instroom verhogen.' En 'lesgeven en kennisoverdracht [moet] weer dé kerntaak van het onderwijs worden', oppert Marnix Heyndrickx van VSOA Onderwijs nog.
Vindt u het een goed idee om een bindende toelatingsproef te organiseren voor kandidaat-leerkrachten? Reageer via de knop rechtsboven of via Twitter met de hashtag #dsdiscussie.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140407_005
Mijn mening
Ik weet niet of dit de oplossing is. Ik ben bijvoorbeeld iemand die niet zo goed kan studeren maar mijn stages verlopen (meestal) wel goed. Ik heb het niet zo makkelijk om mijn vakken te blokken voor de examens. Hoe gaan ze dan deze ingangsproef organiseren? Puur blokwerk? Dat is niet waar het op aankomt in deze lerarenopleiding. In de lerarenopleiding is stage het belangrijkste. Je moet kunnen lesgeven, niet alleen maar hard blokken.
Het intellectuele niveau van de leerkrachten is te laag. Dat vindt André Oosterlinck, voorzitter van de Associatie rond de KU Leuven. Er kwam veel kritiek die uitspraak, maar ook erkenning voor de pijnpunten bij de instroom en de ondersteuning van leerkrachten. Zal een bindende toelatingsproef volgens u de kwaliteit van de instroom te verhogen?
De uitlating over het te laag intellectueel niveau van de gemiddelde leraar in De Tijd wordt in vakbondskringen ‘ongelukkig’, ‘cru’, ‘denigrerend’ tot ‘niet genuanceerd’ genoemd. Mieke Van Hecke, de topvrouw van de koepel van het katholieke onderwijs, hekelde de ‘stigmatisering’, en ook het gemeenschapsonderwijs GO! en de koepel van het onderwijs van steden en gemeenten (OVSG) vinden dat ‘je de schuld niet in de schoenen van de leerkrachten [kunt] schuiven.’
Maar toch is er ook erkenning. ‘De keuze voor het onderwijs is vaak niet de eerste. Het beroep van leerkracht aantrekkelijker worden gemaakt’, vindt Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!. Jos Vanderhoeven van de christelijke vakbond COC pleit voor een bindende toelatingsproef. ‘Dat zou de kwaliteit van de instroom verhogen.' En 'lesgeven en kennisoverdracht [moet] weer dé kerntaak van het onderwijs worden', oppert Marnix Heyndrickx van VSOA Onderwijs nog.
Vindt u het een goed idee om een bindende toelatingsproef te organiseren voor kandidaat-leerkrachten? Reageer via de knop rechtsboven of via Twitter met de hashtag #dsdiscussie.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140407_005
Mijn mening
Ik weet niet of dit de oplossing is. Ik ben bijvoorbeeld iemand die niet zo goed kan studeren maar mijn stages verlopen (meestal) wel goed. Ik heb het niet zo makkelijk om mijn vakken te blokken voor de examens. Hoe gaan ze dan deze ingangsproef organiseren? Puur blokwerk? Dat is niet waar het op aankomt in deze lerarenopleiding. In de lerarenopleiding is stage het belangrijkste. Je moet kunnen lesgeven, niet alleen maar hard blokken.