PDA

Bekijk de volledige versie : #DSDISCUSSIE. Zorgt een toelatingsproef voor betere leerkrachten?


E*ilie.Payne
16th May 2014, 15:34
#DSDISCUSSIE. Zorgt een toelatingsproef voor betere leerkrachten

Het intellectuele niveau van de leerkrachten is te laag. Dat vindt André Oosterlinck, voorzitter van de Associatie rond de KU Leuven. Er kwam veel kritiek die uitspraak, maar ook erkenning voor de pijnpunten bij de instroom en de ondersteuning van leerkrachten. Zal een bindende toelatingsproef volgens u de kwaliteit van de instroom te verhogen?
De uitlating over het te laag intellectueel niveau van de gemiddelde leraar in De Tijd wordt in vakbondskringen ‘ongelukkig’, ‘cru’, ‘denigrerend’ tot ‘niet genuanceerd’ genoemd. Mieke Van Hecke, de topvrouw van de koepel van het katholieke onderwijs, hekelde de ‘stigmatisering’, en ook het gemeenschapsonderwijs GO! en de koepel van het onderwijs van steden en gemeenten (OVSG) vinden dat ‘je de schuld niet in de schoenen van de leerkrachten [kunt] schuiven.’



Maar toch is er ook erkenning. ‘De keuze voor het onderwijs is vaak niet de eerste. Het beroep van leerkracht aantrekkelijker worden gemaakt’, vindt Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!. Jos Vanderhoeven van de christelijke vakbond COC pleit voor een bindende toelatingsproef. ‘Dat zou de kwaliteit van de instroom verhogen.' En 'lesgeven en kennisoverdracht [moet] weer dé kerntaak van het onderwijs worden', oppert Marnix Heyndrickx van VSOA Onderwijs nog.

Vindt u het een goed idee om een bindende toelatingsproef te organiseren voor kandidaat-leerkrachten? Reageer via de knop rechtsboven of via Twitter met de hashtag #dsdiscussie.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140407_005

Mijn mening

Ik weet niet of dit de oplossing is. Ik ben bijvoorbeeld iemand die niet zo goed kan studeren maar mijn stages verlopen (meestal) wel goed. Ik heb het niet zo makkelijk om mijn vakken te blokken voor de examens. Hoe gaan ze dan deze ingangsproef organiseren? Puur blokwerk? Dat is niet waar het op aankomt in deze lerarenopleiding. In de lerarenopleiding is stage het belangrijkste. Je moet kunnen lesgeven, niet alleen maar hard blokken.

Simon.Boddaert
16th May 2014, 16:00
Volgens mij creëren we met een toelatingsproef een vacuüm van leerkrachten.

http://www.klasse.be/leraren/38321/minder-studenten-voor-lerarenopleiding-secundair-onderwijs/

Klasse haalt ook de daling aan van het aantal studenten in de opleiding aan. Niet alleen is er daling merkbaar van een kleine 10 procent, men voorspelt dat als de trend zich verder zet we tegen 2020 met een tekort van 20.000 leerkrachten zitten. Een toelatingsproef zal dit aantal drastisch doen dalen, wat resulteert in geen 20.000 leerkrachten te kort, maar misschien 25.000 of 30.000.

Na drie jaar opleiding in Vorselaar zal men niet kunnen zeggen dat we leerkrachten produceren met een té laag niveau!

C*arlotte Lodewyckx
16th May 2014, 17:47
Ik denk dat een toelatingsproef voor leerkrachten geen goed idee is. Voor leerkrachten is de praktijk het belangrijkste. Ze moeten het 'leerkracht-zijn' in zich hebben. Dat kan je niet meten met een toelatingsproef. Het cijfertje van deze test zegt hier niets over. Motivatie, sociale vaardigheden, een goede werkhouding zijn denk ik belangrijkere vaardigheden in onze opleiding dan de cognitieve. Het is gemakkelijker om expertise en inhoudelijke kennis op te bouwen en ervaring op te doen dan iemand zijn persoonlijkheid te veranderen.

Naar mijn mening zullen er hierdoor ook veel mensen bewust niet kiezen voor de lerarenopleiding, omdat er een toelatingsproef aan verbonden is en ze op voorhand al denken dat ze dit toch niet gaan kunnen. Hierdoor kunnen we veel bekwame leerkrachten verliezen en dit zou jammer zijn.

P*eter.desmedt
16th May 2014, 17:54
Ik denk ook niet dat een toelatingsproef een goed idee is. Ik denk net dat men moet investeren in een goede inleiding waarbij wij als leerlingen een goede opleiding krijgen. Zoals Charlotte al zei is het belangrijkste van een leerkracht de manier waarop hij of zij les geeft. Ik denk dat hier véél te weinig aandacht aan gegeven wordt in het eerste jaar, of die indruk die heb ik toch altijd gehad. De focus ligt soms net iets te veel op het inhoudelijke en ik denk dat dat niet ideaal is... Het inhoudelijke kan volgens mij gemakkelijk worden bijgeschaafd in de volgende jaren, maar de manier waarop iemand voor een klas staat, daar zou veel meer de focus op moeten liggen!

g*rd.janssens
16th May 2014, 20:14
Een inlatingsproef om de algemene kennis te staven zou ik absurd vinden.
Ok, een leerkracht moet innoveren en op de hoogte blijven van de actualiteit, maar dat krijgen we in de opleiding toch aangeleerd?

Als er een inlatingsproef zou komen vind ik dat het relevant moet zijn aan wat een 'leerkracht' moet zijn; iemand die voor een klas kan staan en die passie heeft voor zijn vak.

De meeste leerlingen die stoppen met de opleiding hebben schrik voor de stages, dus ik denk dat een beter alternatief voor een toelatingstest bv een micro-teaching sessie kan zijn.