PDA

Bekijk de volledige versie : Erdogan: 'Deze dingen gebeuren'


Barst
14th May 2014, 22:41
Erdogan: 'Deze dingen gebeuren'


Na een omstreden toespraak van Turks premier Tayyip Erdogan over de mijnramp zijn protesten uitgebroken in het getroffen Soma. Ook op andere plaatsen in het land werd geprotesteerd. Bij de ramp kwamen volgens een nieuwe balans al 245 kompels om het leven, 450 kompels zijn gered.


Gisternamiddag vond in de mijn van Soma in de provincie Manisa een ontploffing plaats, die een brand veroorzaakte. Op het moment van de explosie bevonden er zich 787 kompels in de mijn, nu zouden er volgens de Turkse regering nog 120 van hen vast zitten.

De regering kondigde drie dagen van nationale rouw af en premier Tayyip Erdogan bracht vanmiddag een kort bezoek aan de plaats van de ramp. Tijdens een toespraak bruskeerde Erdogan de families van de kompels. 'Laat ons dit incident niet interpreteren als iets dat nooit gebeurt in koolmijnen. Deze dingen gebeuren.'


'Geen ongeval - Moord'

Volgens Erdogan is een deel van de woede die nu heerst, politiek getint: 'Er zijn sommige groepen en extremisten die deze gebeurtenissen misbruiken. Ik wil benadrukken dat het voor de vrede en eenheid van ons land heel belangrijk is dat we hen niet te veel aandacht schenken.'

Daarop braken in Soma onlusten uit. De plaatselijke kantoren van Erdogans AKP-partij zouden aangevallen zijn. In de Turkse stad Ankara heeft de politie eerder een betoging van een duizendtal mensen - vooral studenten - uiteengedreven met traangas en waterkanonnen. Ook in Istanboel protesteerden actievoerders aan het hoofdkantoor van het mijnbedrijf.

Ook daar zette de oproerpolitie in de winkelstraat Istiklal Caddesi waterkanonnen en traangas in. De politie probeerde te verhinderen dat de demonstranten verder doorgingen richting het centrale Taksimplein. De demonstranten in Istanboel hadden na de mijnramp het ontslag van de regering geëist. Enkele betogers hielden borden in de hoogte waarop in een toespeling op de vele dodelijke slachtoffers stond: 'Geen ongeval - Moord'.

De vakbonden hebben dan weer opgeroepen om donderdag een nationale staking te organiseren en zo meer veiligheid te eisen in de mijnen.


Grootste mijnramp in Turkse geschiedenis?

Ozgur Ozel, een politicus van de oppositie in de provincie Manisa, waar de mijn gelegen is, beweert dat er al ongeveer 350 doden gevallen zijn bij de mijnramp. Als dat cijfer klopt zou het om de grootste mijnramp ooit gaan in Turkije. In 1992 werden bij een gasexplosie in een mijn in Zonguldak 263 kompels om.

In een communiqué heeft de mijnmaatschappij Soma Komur het over ‘een tragisch incident’. ‘Helaas hebben verschillende werknemers bij het ongeval het leven gelaten’, luidt het. Het Turkse ministerie voor Werk en Sociale Zekerheid liet weten dat de mijn op 17 maart een laatste keer was geïnspecteerd en toen aan alle normen voldeed.

Volgens de oppositie zijn die inspecties echter niet geldig. Ozel zou eerder ook een voorstel ingediend hebben voor een grondig onderzoek naar de veiligheid van de mijnen, maar dat zou de regering naast zich neergelegd hebben.


Blog DS, 14-05-2014 (Rogier Verschueren en Lin Louage)

Barst
15th May 2014, 02:51
‘Regering negeerde vraag om veiligheid mijnen te onderzoeken’


De regering-Erdogan krijgt stevige kritiek te slikke na de mijnramp in Soma. Volgens de oppositie negeerde de regering een verzoek om verschillende eerdere ongevallen in Turkse mijnen te onderzoeken. Ondertussen zijn studenten in Ankara op straat gekomen en roepen de vakbonden op tot een internationale staking.


Ozgur Ozel, lid van de plaatselijke oppositie, zou in april een voorstel hebben ingediend om de Turkse mijnen aan een veiligheidsonderzoek te onderwerpen, nadat er bij ongevallen verschillende doden waren gevallen. Tientallen leden van oppositiepartijen steunden dat voorstel, maar de regering van premier Tayyip Erdogan (AKP) legden het naast zich neer.

Volgens de Turkse regering werd de mijn in Soma regelmatig gecontroleerd en brachten inspecties deze maand geen problemen aan het licht. De oppositie trekt de geldigheid van die inspecties echter in twijfel.


Amnesty eist onderzoek

Amnesty International heeft ondertussen in een verklaring ‘een grondig en onpartijdig onderzoek’ naar de mijnramp in de provincie Manisa geëist. Zo moet volgens de organisatie vastgesteld worden of leden van de overheid en van het mijnbedrijf zelf hun verantwoordelijkheid genomen hebben.


Blog DS, 15-05-2014 (Rogier Verschueren)

D*ies.Stessens
15th May 2014, 13:49
FOTO: Yusuf Yerkel verkoopt een trap aan een betoger in Soma.

Premier Tayyip Erdogan raakt almaar meer in de problemen. Nadat hij gisteren zelf een weinig gesmaakte speech gaf over de mijnramp in Soma, doken vandaag compromitterende beelden op van Yusuf Yerkel, één van zijn belangrijkste adviseurs. Daarop is te zien zijn hoe die in de buurt van de mijn intrapt op een demonstrant.
Op de beelden is te zien hoe Yusuf Yerkel in Soma op een man intrapt die in bedwang gehouden wordt door twee zwaargewapende politie-agenten. Volgens de Turkse krant Hurriyet zou het gaan om een familielid van één van de overleden kompels.

De man zou volgens de krant een trap gegeven hebben op een wagen die behoorde tot het konvooi van de eerste minister. Toen de man ondervraagd werd door de politiediensten, zou Yerkel volgens getuigen naar hem toegelopen zijn en hem drie of vier trappen verkocht hebben.

Yerkel heeft ondertussen toegegeven dat hij de man is op de foto’s. De medewerker van Erdogan geeft later vandaag een persconferentie over het incident. Het betekent een zoveelste klap voor de premier, die gisteren zelf kritiek kreeg nadat hij in een toespraak over de mijnramp had gezegd dat ‘deze dingen gebeuren’.

Betogers vielen in Soma de kantoren van Erdogans AK-partij aan. Ook in Ankara en Istanboel kwamen mensen op straat.

Bron
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140515_01106474

eigen mening
Persoonlijk ben ik echt eens benieuwd naar de persconferentie van Yerkel, de adviseur van premier Erdogan. De uitspraak van de premier van gisteren kon volgens mij al niet door de beugel, echt benieuwd hoe ze zich er vandaag uit gaan praten. Want de foto's en de beelden zijn duidelijk, hoe kan je als nationaal adviseur zo overkoken dat je (op familie van een slachtoffer nota bene!) begint te schoppen. Totaal onaanvaardbaar en niet te begrijpen, het ontbreekt klaarblijkelijk aan respect voor de familie en vrienden van de gestorven en vermiste mijnwerkers.
Als Turkije ooit wil toetreden tot de Europese Unie gaan ze naar mijn mening toch uit een ander vat moeten tappen, want met deze respectloze communicatie en reacties stellen ze zichzelf niet echt in een positief daglicht.