PDA

Bekijk de volledige versie : Moet de kinderbijslag voor ieder kind gelijk zijn?


Sofie.DeWolf
12th May 2014, 15:05
#DSDISCUSSIE. Moet de kinderbijslag voor ieder kind gelijk zijn?

Alle Vlaamse partijen stellen voor om kleine gezinnen meer kindergeld te geven. Gezinnen met drie en vier kinderen zullen het in de toekomst met minder moeten stellen. Vindt u dat goed of is het te ingrijpend voor de grote gezinnen?
De kinderbijslag is volgens alle partijen aan opfrissing toe. En dat betekent ook voor alle partijen dat ouders voor het eerste kind meer bijslag krijgen dan vandaag.
Bij Open VLD zullen enkel nieuwe gezinnen onder het nieuwe systeem vallen. In de overgangsmaatregel van SP.A stappen enkel de gezinnen die winnen over naar het nieuwe systeem. Het is aannemelijk dat ook andere partijen een overgangsregeling zullen uitwerken. Lees alles over de doorlichting van De Standaard, de KU Leuven, de VRT en De Tijd op Rekening 14.
Wat vindt u van de voorstellen? Moet de kinderbijslag voor ieder kind gelijk zijn, of hebben grote gezinnen recht op meer geld? Reageer via de knop rechtsboven of via Twitter met de hashtag #dsdiscussie.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140512_058
Datum: 12/05/2014 om 14u46

Mening

Persoonlijk ben ik voorstander van dit voorstel. Toen ik een kind was kregen ouders bij elk kind meer kinderbijslag. Dit wil zeggen dat de ouders voor het tweede kind meer kinderbijslag kregen dat voor het eerste kind. Dit is niet juist. Voor de twee eerste kinderen zou de kinderbijslag gelijk moeten zijn, zeker wanneer het gaat om een jongen en een meisje. Waarom? Gezinnen met meer dan twee kinderen hebben minder kosten. Het babymateriaal is al aangekocht, dit moeten ze niet meer kopen. Kinderen van hetzelfde geslacht kunnen dezelfde kledij aandoen. Als er een groot leeftijdverschil is tussen het oudste en het jongste kind is het mogelijk om het oudste kind in te schakelen als oppas, dit is een aanzienlijke besparing. Er zijn nog meer voordelen verbonden aan grotere gezinnen, op internet kan je er voldoende vinden om jezelf te documenteren. Ik kan mij wel voorstellen dat grote gezinnen hier niet op zitten te wachten. Meer kindergeld wil zeggen dat ze dit geld kunnen gebruiken om te sparen of om op reis te gaan. Ik ken mensen die bewust meerdere kinderen hebben door het kindergeld. Iedereen wil graag een extra spaarcentje, maar de vraag zou eerder moeten zijn of we dit wel nodig hebben. Iedereen betaalt belastingen en een deel van deze belastingen wordt geďnvesteerd in kindergeld. Dit wil zeggen dat iedereen mee moet betalen voor mensen die veel kindergeld krijgen. Ik denk dat de overheid dit geld nuttiger kan besteden.

S*lvia.Verelst
12th May 2014, 16:39
Ik ben totaal niet akkoord met wat hier is gezegd. Ikzelf kom uit een groot gezin (5 kinderen) en als wij niet dat bedrag van kindergeld hadden, dan hadden we nu op straat geleefd. Het is niet zo dat je dan kan sparen om op reis te gaan of dergelijke. Ik ben nooit op reis kunnen gaan omdat wij dat geld namelijk niet hadden. Oké, je kan dezelfde kleding dragen, maar het zijn kinderen, dus de kleding is vaak na 1 kind niet meer draagbaar. De mensen die bewust meerdere kinderen hebben voor het kindergeld, daar ben ik inderdaad ook niet met akkoord. Er zijn echter wel genoeg gezinnen die dit doen omdat ze graag kinderen zien. Het is ook niet zo dat je als er een groot leeftijdsverschil is, het oudste kind op het jongste kind kan passen. Er gebeuren genoeg ongelukken, dus een kind van 12 jaar kan echt nog niet op de broer of zus van bv. 6 passen. Er zal nog steeds iemand moeten komen om op dat kind te letten. Als je meer dan vier kinderen hebt, dan moet je een grotere auto kopen, meer elektriciteit en water betalen (meer was, strijk, ...).