PDA

Bekijk de volledige versie : Twee derde boetes blijft onbetaald


l*tte.demeulder
10th May 2014, 10:55
[SIZE=3]Twee derde boetes blijft onbetaald[/SIZE]

De federale overheid had op 1 januari 2014 zowat 61 procent van de geldboetes van 2012 nog niet ontvangen. Dat meldt Le Soir zaterdag. Het tekort loopt op tot bijna 52 miljoen euro.
In 2012 werd voor een totaalbedrag van ongeveer 83 miljoen euro boetes genoteerd. Meer dan 20 miljoen euro daarvan werd in hetzelfde jaar al geïnd, en nog eens 11,5 miljoen euro kwam in 2013. Niet minder dan 52 miljoen euro moet nog bij Financiën geraken.

Vlamingen blijken betere betalers te zijn dan Walen en Brusselaars. In Namen wordt maar 11 procent boetes betaald, terwijl dat in Brussel 25 procent is. De arrondissementen Vilvoorde en Tongeren leggen de beste cijfers voor, met respectievelijk 81 en 68 procent van de boetes betaald.

Bron: De Standaard

Mening:
Ik had al eens gehoord dat vele boetes niet betaald werden, maar dat het zo erg was. Wist ik niet. Ergens vind ik dit toch wel raar. Wij zitten nog altijd in een economische crisis, dus ik zou denken dat al het mogelijke geld welkom is. Maar blijkbaar is dat niet zo. Je zou verwachten dat ze veel strenger zijn op het nakomen van het betalen van een boete. En als het niet voldoende is om gewoon de boeten op de auto te leggen of ze op te sturen, moeten er zwaardere maatregelen komen. Bijvoorbeeld bij het niet betalen van een aantal boetes moet men voor de rechtbank verschijnen, of mag je voor een bepaalde tijd niet meer met de auto rijden. Dit zijn maar voorstellen, maar ik ben er toch wel zeker van dat er sancties aan vast hangen bij het niet betalen van boetes dat mensen deze misschien sneller gaan betalen. Per slot van rekening gaat het hier over 52 miljoen euro dat de staat rijker zou kunnen zijn. 52 miljoen euro is een zeer groot bedrag waar zeer veel mogelijkheden aan verbonden zitten. Men zou onze schulden kleiner kunnen maken en nieuwe projecten opstarten. Het geld kan altijd wel ergens gebruikt worden.

S*fie.Vermeiren
10th May 2014, 22:56
Ik had niet gedacht dat twee derde van de boetes onbetaald blijft. Dit is inderdaad een zeer groot aantal. Je krijgt niet zomaar een boete, je hebt dan wel degelijk een fout begaan. Mensen krijgen een boete als straf, maar weigeren dus die straf. Er zouden strengere maatregelen moeten komen. Er is reeds aangehaald in de vorige mening dat wanneer mensen regelmatig hun boetes niet betalen ze bijvoorbeeld voor de rechter moeten komen. Een andere oplossing volgens mij zou kunnen zijn dat de bankrekening tijdelijk wordt geblokkeerd tot hij/zij de boete wilt betalen. Als al deze boetes betaald zouden worden, zou de staat 52 miljoen euro meer hebben. Hier kan de staat toch mooie dingen mee doen zoals bijvoorbeeld schulden verminderen, nieuwe projecten starten, ...

L*ze. Verhaegen
10th May 2014, 23:39
Ik had zoals Lotte en Sofie niet verwacht dat er zoveel boetes onbetaald bleven. Als er binnen het gezin bijvoorbeeld een snelheidsovertreding werd begaan met de auto dan kregen we wel 3 waarschuwingsbrieven dat de boete nog steeds niet betaalt is. Dit had ik zeker niet verwacht, misschien een klein deeltje dat niet betaalt werd, maar meer dan de helft...
Als men dan toch een boete uitdeelt vind ik ook dat men dit moet nakomen en niet zomaar laten liggen. Ik denk wel dat mensen eens ze een boete niet betaalt hebben en hier ook geen waarschuwingen meer van krijgen de volgende keer ook minder snel de boete gaan betalen. Wat helemaal niet kan natuurlijk!

jente.peeters
11th May 2014, 11:31
IK begrijp dit net zoals de rest niet. Als je een boete ontvangt zou je deze toch moeten betalen? En worden er dan geen verdere stappen ondernomen als je deze niet betaald? Als ze iedereen die zijn boete niet betaald heeft naar de rechtbank moeten sturen zullen ze in de rechtbank niets anders meer behandelen dan boetes. Dat mensen hun boetes niet betalen begrijp ik niet. Je krijgt deze boete omdat je iets verkeerd gedaan hebt. Als je dan weigert van hier de consequenties van in te zien vind ik persoonlijk laf. Je hebt zelf iets fout gedaan en wordt hier dan ook voor gestraft. Dat ik vind ik normaal en ik vind dan ook dat je je boete zou moeten betalen.

Carine.Smets
12th May 2014, 21:42
Misschien wordt het hoogtijd dat men hier hardere maatregelen gaat nemen of voor alternatieve sancties zorgen. Zo is er nu ook in de actualiteit dat men cursussen wil geven aan verkeersovertreders. Dit zou ook meer effect hebben dan boetes. Die boetes die blijkbaar toch niet betaald worden. Het probleem is waarschijnlijk wel dat strenger optreden moeilijker gaat doordat er al zoveel gevangenisstraffen en zo zijn maar toch zullen er maatregelen genomen moeten worden.
Ikzelf vind het persoonlijk wel een goed idee om cursussen te geven of ze naar getuigenissen te laten luisteren. Zo komen ze meer tot besef wat de ernstige gevolgen zouden kunnen zijn. Natuurlijk is dit voor fout parkeren dan weer totaal nutteloos.

J*LIE.VORSSELMANS
13th May 2014, 21:11
Er zijn ondertussen inderdaad plannen bedacht (cursussen bijvoorbeeld) om verkeersovertreders aan te pakken en ze hebben gelijk ook. Het is oftewel een boete betalen of een cursus volgen. Dan is bij mij de keuze snel gemaakt. Tijd maken voor een cursus is er niet, dus dan zal het met geld moeten. Ik vind de cursus een heel mooi initiatief, maar ik ben bang dat veel mensen zich niet daaraan zullen houden. Dan zijn boetes denk ik nog het beste en wanbetalers zouden ze dan direct moeten straffen. Dus mijn conclusie:
Boetes moet je gewoon betalen. Punt uit. Niemand vindt dat leuk, maar toch moet het. Ik heb ook al enkele boetes in de bus gehad voor fout parkeren of te hard rijden en zelfs ik, een simpele student, heb al mijn boetes netjes betaald, dus dan kan iedereen dat denk ik wel. ;)

S*EVEN.BRUYNSEELS
16th May 2014, 17:21
Ik denk dat door dit aan te pakken, de begroting wat meer ademruimte zal krijgen. Als je zelf een boete krijgt, ben je bang dat je bestraft gaat worden als je de boete niet betaald. Maar blijkbaar betaald meer dan de helf van de bevolking hun boete niet. Ik vind het trouwens ook zeer gevaarlijk om dit openlijk zonder veel details in de media te brengen. Dit zou mensen het gedacht kunnen geven dat ze een boete niet hoeven te betalen en daar dan nog makkelijk mee kunnen weggeraken. Uitkijken dus!

g*rd.janssens
16th May 2014, 18:58
Veel mensen hopen door hun boete niet te betalen misbruik te maken van de bureaucratie en zo een langlopende procedure op te starten.
Vaak geven de magistraten het dan op.

Ook is er een gebrek aan middelen om (efficiënt) op te treden tegen wanbetalers, net zoals het onmogelijk is om alle personen die niet gaan stemmen te straffen.

Een goede oplossing is er helaas niet...