PDA

Bekijk de volledige versie : Moskou hackt Belgische staat


L*ze. Verhaegen
10th May 2014, 10:40
Het computernetwerk van Buitenlandse Zaken is in volle Oekraïne-crisis gehackt. Dat staat zaterdag in De Tijd en L’Echo. De eerste sporen wijzen naar Rusland. De regering-Di Rupo houdt sinds de ontdekking crisisvergaderingen om de schade te beperken.

De spionage is blootgelegd door de inlichtingendiensten, schrijven de kranten. In volle Oekraïne-crisis zou Rusland geprofiteerd hebben van de gebrekkige beveiliging om geheime dossiers te kopiëren. Premier Di Rupo is ingelicht. In regeringskringen wilde niemand officieel reageren, maar off the record vernam De Tijd “dat er een groot probleem is”.

De woordvoerder van Buitenlandse Zaken, Joren Vandeweyer, bevestigde de hacking wel. “Volgens de eerste informatie blijken alvast dossier over Oekraïne te zijn gekopieerd. Er is dus sprake van spionage. Maar we bekijken de omvang van de schade nog”, zegt hij. “We proberen de daders nog te identificeren. Het is dus nog voorbarig om met zekerheid te concluderen wie hier achter zit.”

Ook minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders bevestigde de hacking. Hij volgt de zaak verder op samen met premier Elio Di Rupo.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140510_01100360

Mening: Dit kon men wel verwachten dat er nog systemen worden gehackt met daarin de geheime dossiers. Na het voorval van Rusland en Amerika schrik ik daar niet van. Ik denk ook dat Rusland hier de dader van is, het is natuurlijk maar een veronderstelling. Maar ik zie bijvoorbeeld niet meteen in waarom Amerika dit zou doen. Rusland heeft veel meer aan de dossiers van Europa dan Amerika volgens mij.
Het is wel een slimme aanpak. Wanneer er een hele heisa is rond een ander land, gaat iemand de systemen hacken.

l*tte.demeulder
10th May 2014, 11:06
Natuurlijk zijn landen, mensen benieuwd naar wat er over ze gezegd wordt in een vergadering waar ze niet bij waren. Of waar ze niet voor uitgenodigd waren. Dit is ergens normaal. Je wilt weten wat men over u zegt en wat ze eventueel van plan zijn met u land als er bepaalde dingen escaleren. Ze gaan volgens mij pas hacken als er echt iets mis is gelopen in hun land waar andere landen het niet mee eens zijn. Dit zijn de momenten waarop wij moeten voorbereid zijn. We moeten voorkomen dat mensen onze geheime bestanden kunnen hacken en deze in handen krijgen. Als land is dat zeker belangrijk om bestanden of dergelijk goed te beschermen. Hier zijn we blijkbaar niet in geslaagd. Het is te hopen dat de schade beperkt blijft die zal aangericht worden door het vrijkomen van deze documenten. Maar ook dat dit een les is waar we allemaal kunnen uit leren.

A*vid.Van.der.haegen
10th May 2014, 11:31
Spionage is zo oud als de straat. Het verwondert me wel dat de meeste mensen er nog zo verbaasd over zijn.
Het is naïef om te denken dat men in tijden van relatieve vrede niet zou spioneren. Het internet is lek, wat hackers toegang geeft tot schatten aan informatie. We zijn voorbij een ‘Big Brother-gemeenschap’, alle ‘Big Family-leden’ (of het nu Amerika of Rusland is) zijn elkaar aan het afluisteren en aan het volgen.
In deze tijd gebeurd dat niet alleen vanachter een computer, de spionnen zijn geplaatst, wees (niet) gerust.