PDA

Bekijk de volledige versie : Primeur voor België: eerste supermarkt zonder verpakkingen


j*na.janssens
8th May 2014, 19:56
Primeur voor België: eerste supermarkt zonder verpakkingen

Op 29 juni opent ‘Robuust, the zero waste shop’ in de Reyndersstraat in Antwerpen. Het is een winkel met alleen de producten, zonder de verpakking. Dat is een primeur voor België. Volgens de uitbaatster bestaan er wereldwijd maar vier soortgelijke winkels.
‘Het wordt een verpakkingsvrije winkel met in de eerste plaats voedingsmiddelen, aangeboden in silo’s, schepbakken en bidons’, legt Savina Istas (25) het concept uit in dS Avond. ‘Ook wasmiddelen, reinigingsproducten, zepen en shampoos zullen op die manier worden verkocht.’

Klanten komen met hun eigen verpakkingen naar de winkel. Hun potten worden eerst leeg gewogen en aan de onderkant gelabeld van een etiketje. Op het einde wordt alles gevuld gewogen.

De winkel biedt biologische producten aan, ‘in de mate van het mogelijk van Belgische fabrikanten.

Er bestaan al vier andere verpakkingsvrije winkels. In.gredients in Texas, Granel in Spanje, Effecorta in Italië en sinds kort ook Original Unverpackt in Berlijn.

Bron: De Standaard, 8-05-2014, lol

Commentaar:
Ik moest in deze stage les geven over afval en gaf zelf ook het voorbeeld van bepaalde zaken te kopen zonder verpakking. Ik weet wel niet of ik het zelf voor eten ook zou doen. Het moet wel hygiënisch blijven vind ik. Ik zou het ook al een hele verbetering vinden als de verpakkingen in de verpakkingen weg zouden worden gelaten. Vaak heb je koekjes in kleine pakjes verpakt zitten die dan ook nog in zijn geheel zijn verpakt en dan in een kartonnen verpakking zitten. Dit is wat overdreven. Ik vind de winkel een goed initiatief. Veel dingen zouden veel milieuvriendelijker verpakt kunnen worden. Dit is iets waar wij als consument op kunnen letten maar wij kunnen niet echt iets veranderen. De overheid zou regels moeten opstellen voor de verpakking van materialen. De materialen moeten bijvoorbeeld volledig te recycleren zijn.
De winkel zonder verpakkingen is een voorbeeld van de hoogste tree op de ladder van Lansink: De preventie. Voorkomen dat we afval hebben is beter dan dat we het afval gaan moeten verwerken.

S*fie.Vermeiren
8th May 2014, 23:19
Ik vind het super dat er een winkel komt zonder verpakkingen. Ik ben het eens met de gegeven mening. Wanneer je in de winkel een doos koekjes (of iets anders) koopt, heb je de grote verpakking en daarnaast ook nog eens een kleine verpakking rond een aantal koekjes. Dit zorgt ervoor dat wij, mensen, een grote afval berg hebben. Het is dus zeker milieuvriendelijker wanneer we eten zonder verpakking kopen. Het is perfect mogelijk om de afvalberg van verpakkingen te verkleinen. Enkele tips hiervoor zijn:
1) gebruik hervulbare flesjes drank
2) gebruik hersluitbare plastic zakjes
3) gebruik een linnenzak voor groenten en fruit
4) ...
Ik ben benieuwd of het nieuwe concept zal aanslaan en ik ben zeker van plan om zelf eens een kijkje te gaan nemen in die winkel.

E*len.backx
13th May 2014, 19:17
Ik zou het fantastisch vinden moesten we dit concept kunnen uitbreiden. Ik zou niet willen weten hoeveel ton afval de Belgen jaarlijks hebben. Dit initiatief zou het milieu zeker ten goede komen. Onlangs stond ik in de beenhouwer en er was een mevrouw die haar potje afgaf. Eerst dacht ik: 'Dat is vreemd, dat zou ik nooit doen.' Achteraf bekeken vind ik het knap wat de vrouw deed. Ze doet wat elke Belg eigenlijk hoort te doen: zorg dragen voor het milieu. Ik hoop echt dat er nog veel soortgelijke supermarkten bijkomen. Ik zou wel meer willen weten over de hygiëne van deze onverpakte producten.

P*eter.desmedt
13th May 2014, 20:59
Ik vind de idee hierachter ook wel echt zeer goed! Het is misschien eindelijk eens een stap in de goede richting, want het is een feit dat er verschrikkelijk veel afval verspild wordt in onze maatschappij. Misschien dat er hier eens enkele campagnes voor moeten gestart worden? Dat zou misschien eens een goed idee zijn!
Daarnaast moet het eten in de supermartkten ook inderdaad hygiënisch blijven, maar daar zijn naar het schijnt al veel maatregelen voor getroffen, dus dat is niet het grote probleem denk ik.

J*roen.Bouckaert
13th May 2014, 22:08
[QUOTE=P*eter.desmedt]Misschien dat er hier eens enkele campagnes voor moeten gestart worden? Dat zou misschien eens een goed idee zijn!
[/QUOTE]
Eerlijk gezegd, hier bestaan dus al veel campagnes voor. Eén kennen we er zeker van: Low Impact Man. Ze hebben allemaal te maken met de ecologische voetafdruk en daar draait het met deze campagne van "Robuust" tenslotte ook allemaal om. Afval verminderen om een zo klein mogelijke afdruk op de wereld na te laten. Ik ben ook voorstander van deze eerste kleinschalige aanpak. De drijfveer van de Low Impact Man is te begrijpen. Ik vind het ook een enorm positief initiatief! Er is wel één probleem aan verbonden: Als je volgens hem wilt leven moet je bij wijze van spreke terug naar de middeleeuwen reizen. Je moet je groenten zelf telen (waar ik wel voorstander van ben), je moet zelf je elektriciteit maken of kaarsen gebruiken en ga zo maar door. Dit is nogal veel in een klap voor de hedendaagse mens. Daarom ben ik het met deze winkel eens om stapsgewijs richting een ecologisch verantwoorde levensstijl te gaan. Hopelijk volgen de anderen snel!

S*EVEN.BRUYNSEELS
14th May 2014, 20:32
Ik denk dat dit soort dingen inderdaad wel de toekomst zijn. Het is misschien wat meer sleurwerk, maar op zich komt het op zetzelfde neer als nieuwe verpakkingen, die je eerst meeneemt en daarna moet weggooien. In plaats van ze weg te gooien gooi je ze nu in de koffer van je auto en ga je ze hervullen in de supermarkt. Er zijn natuurlijk producten waarbij dit moeilijker is en warvoor ze nog beter oplossingen moeten zoeken, maar over het algemeen denk ik dat dit echt wel eens zou kunnen werken. Het aantal verpakkingen die we zomaar weggooien zal hierdoor drastisch verlagen. Proper en simpel, ik ben al zeker pro!

E*ilie.Payne
14th May 2014, 20:43
Ik zie niet in waarom mensen dit niet meer zouden doen. Als ik bekijk wat ik aan extra papier en verpakking meegeef aan mensen in de winkel op zondag, denk ik ook vaak: "Dit is toch echt niet meer nodig". Charcuterie gaat in een papier, dat gaat allemaal samen in een papieren zakje. Koffiekoeken en pistolets gaan gescheiden in een apart zakje. Dat alles gaat dan nog in een plastieken zakje. Ook al staat hun auto vlak voor de deur, vragen mensen nog steeds een zakje. Er wordt dan raar gekeken naar die paar klanten die effectief hun eigen vershoudbakjes meebrengen maar eigenlijk zou het omgekeerd moeten zijn.
Ik vind een supermarkt zoals deze echt een heel goed idee! Je verkleint je eigen afvalberg (zeker nu dat we het restafval moeten betalen per kilo, zou dit toch wel een aanzienlijk prijsverschil kunnen zijn) én de algemene afvalberg van de hele consumptiemaatschappij.

V*lerie.Megyeri
15th May 2014, 12:39
Het idee op zich is goed. We verbruiken inderdaad te veel verpakkingen die voor bergen afval zorgen. Ze hebben het creatief opgelost door het gebruik van bidons en schepbakken. Wel stel ik me vragen bij de efficiëntie ervan. Als we dit op grote schaal konden bereiken, dan zou iedereen eerst zijn potten moeten laten wegen. Dat zou wel eens lange wachtrijen kunnen veroorzaken. En stel dat je niet genoeg potten bij hebt, hoe wordt dat dan opgelost?

En zou dit alles niet veel duurder zijn dan gewone verpakte voeding en andere artikelen te kopen in een normale supermarkt? Hoeveel mensen zijn bereid om eerst te betalen voor de potten waarin ze alles gaan steken en dan ook nog eens meer te betalen voor de biologische onverpakte producten? Het is wel degelijk zo dat we op vlak van milieu het beter kunnen doen maar niemand wil de eerste zijn die ermee start. Puur rekening houdend met je portemonnee, zouden de meesten kiezen voor de gewone supermarkt. Maar het is zeker en mooi initiatief en toch al een stap in de goede richting.

P*eter.desmedt
15th May 2014, 13:49
[QUOTE=J*roen.Bouckaert]Eerlijk gezegd, hier bestaan dus al veel campagnes voor. Eén kennen we er zeker van: Low Impact Man. [/QUOTE]

Inderdaad Jeroen, er bestaan al veel campagnes, maar het probleem is dat er gewoon veel te weinig aandacht aan geschonken wordt en dat is zeer jammer. Het is heel goed dat er mensen zijn als Low Impact Man, ik heb hem trouwens zelf ooit ontmoet, maar (!) ik denk dat er naast deze kleine zelfstandige projecten ook eens zeer grote campagnes moeten komen vanuit bijvoorbeeld de overheid. Er moet gewoon meer reclame worden gemaakt voor 'groen leven', zodat dit ook 'cool' wordt bij de gewone mens en waardoor iedereen het vanzelfsprekend vindt om groen te zijn.