PDA

Bekijk de volledige versie : Internetgeneratie vindt autorijden niet meer cool

M*rijne.Vluymans
8th May 2014, 15:45
Internetgeneratie vindt autorijden niet meer cool

Slecht nieuws voor rijscholen: "Deze sector gaat geen dertig jaar mee." Dat zegt Jeroen Smeesters van de rijscholenfederatie vandaag in weekblad Knack. "De trend is duidelijk, autorijden is niet meer cool."

Vroeger haalden vele jongeren hun rijbewijs op hun achtiende, nu is dat steeds vaker pas op hun twintigste of later. Die tendens is het duidelijkst voelbaar in de steden. "Vanaf het moment dat jongeren alternatieven krijgen om zich te verplaatsen, dan wordt de auto inderdaad minder belangrijk als mobiliteitskeuze", aldus Smeesters.

Niet enkel de alternatieven in de stad zijn de aanleiding voor de dalende populariteit van het rijbewijs. Ook de kostprijs van een auto en alle bijkomende kosten zoals brandstof en belastingen schrikken jongeren af. Bovendien speelt het internettijdperk ook een rol, aldus Smeesters: "Jongeren zijn gewoon minder mobiel in die zin dat ze hun bestellingen via internet doen, ze met hun vrienden praten via internet en dat ze eigenlijk gewoon iets minder op stap gaan."

Toch gaat het volgens Smeesters vooral om een stedelijk fenomeen. "Je kunt de auto pas missen als er alternatieven zijn."

Gevonden op: De Morgen
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1878624/2014/05/07/Internetgeneratie-vindt-autorijden-niet-meer-cool.dhtml

Commentaar:
Langs de ene kant begrijp ik dit artikel wel, het is voor sommige mensen gewoon niet noodzakelijk om een rijbewijs of een auto te hebben. Wanneer je je gemakkelijk kan verplaatsen met het openbaar vervoer of met de fiets, heb je eigenlijk geen auto nodig. Dit is natuurlijk ook beter voor het milieu.

Zelf heb ik al langer dan 2 jaar mijn rijbewijs en om eerlijk te zijn, ik zou het niet meer kunnen missen. Mijn zus daarentegen heeft haar rijbewijs nog niet en ik merk dat ze vele afhankelijker is van het openbaar vervoer of van onze ouders dan ik. Als ik ergens naartoe wil/ moet, kan ik gewoon de auto nemen en kom ik vrij snel aan op mijn bestemming. Bij mijn zus is dit natuurlijk een ander verhaal, zij moet uitzoeken waar ze best een bus neemt, hoe laat deze bus komt, waar ze het beste kan afstappen en dan moet ze meestal nog een eindje wandelen. Met heel deze regeling is zij vaak dubbel zo lang onderweg dan mij (voor ongeveer dezelfde afstand die we afleggen).

Ik heb zelf nog geen eigen auto, onder andere omdat ik nog studeer en geen vast werk heb, maar ook omdat de auto van thuis heel vaak vrij is en ik die steeds kan gebruiken wanneer ik dit vraag. Mocht ik nu een wagen kopen, zal dit me enorm veel kosten aan onderhoud, benzine, verzekeringen en taksen. Momenteel heb ik dat allemaal er nog niet voor over.

Bovendien probeer ik mij ook vaak te verplaatsen met de fiets, bus of trein omdat dit beter is voor het milieu, maar wanneer er toch geen andere mogelijkheid bestaat kan ik nog steeds terugvallen op mijn rijbewijs.

M*rel.Marissen
8th May 2014, 17:59
Ik weet niet of iedereen het op die manier aanvoelt, maar bij het lezen van dit artikel krijg ik het gevoel dat ze het feit dat jongeren niet meer zo snel hun rijbewijs halen slecht vinden. Ik denk dat het ook helemaal niets te maken heeft met het cool vinden van autorijden, maar zoals ook in het artikel vermeld, met het feit dat de noodzaak zich niet opdringt. Zolang jongeren perfect overal geraken met de fiets, de bus..., waarom zouden ze dan zo snel hun rijbewijs moeten halen? Dat zorgt alleen maar voor meer uitstoot van broeikasgassen.
Zelf heb ik mijn rijbewijs ook nog niet, omdat ik het helemaal niet zo erg vind om op de bus te zitten. Oké, je bent misschien lang onderweg, maar je slaat wel eens een praatje met anderen en dan is dit ook al minder erg. Ik probeer ook altijd zoveel mogelijk rekening te houden met het milieu, en dan vind ik ook niet dat ik met de auto moet gaan rijden wanneer ik perfect de bus kan nemen. Mijn broer denkt echter niet zoals mij. Hij wil graag zo snel mogelijk zijn rijbewijs halen, ik denk om goed te staan bij zijn vrienden. Hij en zijn vrienden vinden autorijden dus wél nog cool, om het met de woorden van de auteur te zeggen.

l*tte.demeulder
9th May 2014, 22:05
Ik moet toegeven dat ik dit ook al gemerkt heb bij vrienden en familie. Jongeren gaan steeds later voor hun rijbewijs. En ergens begrijp ik dit niet goed. Sinds dat ik mijn rijbewijs heb behaald op mijn 18de kan ik niet meer zonder. Ik rijd met de auto naar school en ik kan overal geraken. Voordat ik mijn rijbewijs had was ik altijd afhankelijk van mijn ouders of vrienden. Ik vond dit verschrikkelijk. Dus ik ben zo snel mogelijk mijn rijbewijs gaan halen. Deze mening delen ook vele van mijn vrienden. Vanaf dat je u rijbewijs hebt behaald, kan je niet meer zonder. Natuurlijk heb je ook veel mogelijkheden met het openbaar vervoer of een taxi. Dit zijn middelen waardoor je ook bijna overal kan geraken en je nog een praatje kan slaan op de bus. Je let niet zo hard op een eventuele file waardoor je minder gestrest bent. Beide opties hebben zowel voor- en nadelen. De grote doorslag zie je volgens mij terug in het kostenplaatje. Met de auto heb je vaak veel meer kosten dan met het openbaar vervoer.

M*thi De Pauw
11th May 2014, 22:29
Ik ben niet helemaal akkoord met de uitspraak dat het openbaar vervoer minder stress met zich meebrengt. Integendeel: wanneer je ergens moet zijn, neem je beter de auto. Je wilt tenslotte niet vast komen te zitten omdat twee buschauffeurs weigeren aan de kant te gaan voor elkaar. Ook de uitspraak dat in de file staan dan minder stresserend is, begrijp ik niet helemaal. Of je nu in de auto zit of op de bus, die file zal er zijn. Zit je in je auto, kan je na de file nog je gaspedaal indrukken om nog wat tijd in te halen of een kortere route nemen enzovoort. Je kiest zelf waar je parkeert en je moet niet helemaal van de bushalte naar je bestemming hollen. Een taxi? Dat kan, als je bereid bent een arm en een been af te staan. Als jongere is zoiets een grote hap uit je budget.

Ikzelf heb mijn rijbewijs belachelijk laat gehaald, namelijk op mijn 24 (vier maand geleden). Ik heb dit enkel en alleen gedaan omdat ik de auto nodig had om op mijn stageplaats te geraken maar voor de rest heb ik nog geen auto nodig. Nu, ik heb vier jaar geleden ook al eens een praktisch examen gedaan maar toen zat ik nog op kot in Geel. Ik was gebuisd maar nogmaals, ik had het niet nodig. Daarom is mijn theoretisch rijbewijs ook vervallen geraakt.

Een auto is duur en het wordt er nog duurder op. Een rijbewijs op zich kost minstens 51 euro (theoretisch plus praktisch examen). Dan nog de kost van het rijbewijs zelf (15 euro). Je kan natuurlijk ook met de rijschool gaan maar dan mag je er zo'n 1300 euro bijtellen. Dan heb je enkel het rijbewijs maar geen auto. Reken wegentaks, een nummerplaat aanvragen, inbedrijfstelling, verzekering, brandstof en dan nog de auto zelf.

Het is bijna onmogelijk voor jongeren.

Carine.Smets
12th May 2014, 21:34
Ik denk dat niet enkel de hoge kosten van een auto en de daarbij komende kosten zoals brandstof, verzekering, onderhoud,… een rol spelen bij het feit dat jongeren autorijden als maar langer en langer uitstellen. Ik denk dat de hoge kosten die je betaalt voor rijles te nemen ook een belangrijke rol spelen. Want met de auto leren rijden is nu immers niet goedkoop.
Het is wel zo dat men inderdaad de auto pas kan missen als er alternatieven zijn. Als je bijvoorbeeld in een stad zoals Antwerpen woont zijn er zovele alternatieven. Je hebt de trein, de bus, de tram en stadsfietsen allemaal bij elkaar. Maar in andere gemeenten is het al veel lastiger. Je hebt wel de bus die er rijdt maar die rijdt maar om de zoveel tijd en ook niet altijd, bv. alleen ’s morgens en ’s avonds en dat maakt het allemaal al veel moeilijker en dan is een auto hebben eigenlijk bijna een noodzaak.
Eigenlijk zouden de jongeren wel zo snel mogelijk moeten beginnen rijden en het niet zo lang uitstellen. Want zo hebben ze al heel veel ervaring voordat ze echt willen gaan rijden, hun eigen auto hebben. Dit is momenteel heel actueel.

S*effi.Goetschalckx
13th May 2014, 13:44
Ikzelf heb ook op mijn twintigste mijn rijbewijs pas behaald. Ik had niet de noodzaak om dit vroeger te halen want ik kon altijd rekenen op mijn ouders. Bovendien als je studeert en een heel week op kot zit, heb je ook geen auto nodig. Ik kan nu altijd de auto van mijn ouders lenen wanneer ik die echt nodig heb.

Het is ook heel duur om een eigen auto aan te schaffen. De verzekeringsagenten leggen de kosten op de verzekeringen voor jongeren onder de 24 belachelijk hoog dat ze dit amper kunnen betalen. Bovendien studeert men nu ook veel langer dan vroeger en als men geen vast inkomen heeft, schaft men ook geen auto aan maar gebruikt men de auto van de ouders.

Ik zou zelf heel graag een auto hebben maar kan het gewoon niet betalen. Ik studeer nog en heb dus geen vast inkomen. De naft, taks, verzekeringen en de auto samen, maken de optelsom onbetaalbaar voor een student.

Het kan dus zeker kloppen dat jongeren pas rond hun twintigste hun rijbewijs behalen omdat ze er voor de rest toch met de fiets, bus, trein of tram geraken. Wanneer men vast werk heeft, komt pas de noodzaak voor de aankoop van een auto. Rond de leeftijd 21 à 23 jaar zullen dus veel jongeren pas een auto kopen terwijl dit vroeger al op 18-jarige leeftijd was omdat de vorige generatie nog niet zo veel ging verder studeren.

S*EVEN.BRUYNSEELS
13th May 2014, 20:57
Persoonlijk vindt ik een rijbewijs nog altijd een van de beste dingen dat me ooit is overkomen. Je bent veel minder afhankelijk van je ouders, openbaar vervoer, vrienden etc. Als je ergens naartoe moet, kan je er volledig op je eigen houtje geraken. Dat op zich is voor mij al een grote reden om je rijbewijs zo snel mogelijk te behalen. Voor het feit dat auto rijden 'niet meer cool' is, ik heb geen idee vanwaar ze dit halen. Het feit dat je niet meer op mama of papa bent aangewezen, of met de bus moet gaan, is in mijn ogen toch nog altijd minder cool dan zelf met een auto rijden... Ik ben er daarentegen wel mee akkoord dat jongeren als maar later hun rijbewijs halen, dat ondervind ik ook aan de jongeren rondom mij en de verhalen van mijn vader zelf.

Kortom, ik denk dat er ergens wel waarheid in dit artikel zit, maar de invalhoek waaruit het is geschreven vind ik absoluut niet correct.

C*arlotte Lodewyckx
13th May 2014, 23:22
Jongeren en ook volwassenen zitten inderdaad vaker achter de computer. Het is handig om met verschillende mensen in contact te blijven en om kledij en dergelijke te kopen via het internet. Ik zie echter niet het verband met het halen van een rijbewijs. In mijn vrienden- en familiekring heeft bijna iedereen zijn rijbewijs gehaald toen hij of zij 18 jaar was. Toch stond ik ook niet te springen om meteen mijn rijbewijs te halen. Als ik ergens naartoe wou, nam ik de fiets of bus. Ik had dus ook geen rijbewijs nodig. Uiteindelijk ben ik heel blij dat mijn ouders me gestimuleerd hebben om het toch halen. Ik heb het geluk dat ik de auto van mijn ouders mag gebruiken. Ik kan me heel goed inbeelden dat dit een luxe is. Zelf een auto kopen met alle bijkomende kosten is voor de meeste jongeren gewoon niet haalbaar. Misschien moeten ze er toch eens over nadenken om de kosten voor het behalen van een rijbewijs te verminderen...