Inloggen

Bekijk de volledige versie : ‘Historische daling’ Spaanse werkloosheid in april

M*rijne.Vluymans
6th May 2014, 16:03
‘Historische daling’ Spaanse werkloosheid in april

Het aantal werklozen in Spanje is in april met 2,33 procent - of 111.565 mensen - gedaald. Met die cijfers is het de beste aprilmaand ooit, zo heeft het Spaanse ministerie van Arbeid dinsdag meegedeeld. ‘Nog onvoldoende’, zegt Mariano Rajoy, de premier van het land met circa 5 miljoen werklozen.
De regeringsleider spreekt van een trendbreuk. ‘We hebben hoop voor de toekomst, want ik denk dat we gebroken hebben met de trend van jobdestructie en dat we nu in de omgekeerde richting zullen gaan.’

Maar, zo voegde Rajoy onmiddellijk toe, de daling in april is nog ‘absoluut onvoldoende’. ‘Zo lang er meer dan 5 miljoen werklozen zijn in Spanje, is dat onaanvaardbaar en ben ik dus niet tevreden.’

Naargelang de berekeningsmethode telt Spanje tussen 4,7 en 5,9 miljoen werkzoekenden. De werkloosheidsgraad bedroeg in het eerste kwartaal 25,93 procent.

Gevonden op: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140506_01093979

Commentaar:
Het is een goed ding dat er eindelijk weer hoop komt voor de Spanjaarden. Ze zullen op deze manier weer vertrouwen krijgen in hun land en zichzelf. Het is zeker positief dat het aantal werklozen gedaald is met 2,33 procent. Ze hebben uiteraard nog wel een lange weg te gaan want er zijn nog momenteel enorm veel werklozen in Spanje. Ongeveer 1 op de 4 Spanjaarden hebben geen job, dat is echt een onrustwekkende hoeveelheid. Daarom begrijp ik Mariano Rajoy ook volledig wanneer hij zegt dat er nog absoluut onvoldoende werkende inwoners zijn in Spanje. Natuurlijk kan je deze 5 miljoen mensen niet in één keer allemaal aan een job helpen, dit heeft tijd nodig. Hopelijk blijven ze op dit niveau verdergaan en dan zullen ze binnen enkele maanden/ jaren een aanvaardbaardere werkloosheidsgraad hebben.