PDA

Bekijk de volledige versie : 1 op 2 Franse schooldirecteuren fysiek of verbaal belaagd


Barst
30th April 2014, 09:01
'Du jamais vu: 1 op 2 Franse schooldirecteuren werd vorig jaar fysiek of verbaal belaagd'


Het voorbije jaar werd bijna een op de twee schooldirecteurs door ouders van leerlingen verbaal of fysiek aangevallen. Dit is de conclusie van een studie door Georges Fotinos, onderzoeker bij het Observatoire International de la Violence à l'Ecole (Oive), gebaseerd op interviews met bijna vierduizend schooldirecteurs en ouders.


Anderzijds blijken ook de ouders klachten te hebben over de schooldirecties, die op het gebied van begeleiding overdreven eisen zouden stellen. Georges Fotinos waarschuwt voor de mogelijke gevolgen van de problemen, die immers de ontwikkeling van de jongeren in de weg zou kunnen staan.

"In eerste instantie getuigt de overgrote meerderheid van de schooldirecties van een goede sfeer binnen hun instellingen,” zegt Georges Fotinos. “Anderzijds wijzen de statistieken op wezenlijke problemen. De getuigenissen van de directeurs over de relatie met de ouders die ze nagenoeg elke dag aan de poort van hun instituut tegenkomen, ademen een sfeer van wantrouwen uit.”

De onderzoeker benadrukt daarbij dat 43 procent van de schooldirecties toegeeft dat de relaties met de ouders de jongste jaren gevoelig zijn verslechterd. Bovendien merkt 60 procent op dat de ouders niet weten op welke manier jongeren thuis kunnen worden opgevangen of geholpen.

De cijfers tonen aan dat 49 procent van de schooldirecteurs toegeeft het voorbije jaar door ouders van leerlingen verbaal of fysiek te zijn belaagd. Daarbij gaat het in de eerste plaats om intimidaties (38,6 procent), gevolgd door bedreigingen (26,7 procent), verbaal geweld (23,1 procent) en fysieke aanvallen (0,7 procent).

Daarbij geeft 53,3 procent aan dat de ouders hun beklag maken over onverantwoorde sancties. De leerkrachten zeggen steeds vaker te moeten vaststellen dat de leerlingen, gesteund door hun ouders, opgelegde sancties gewoon naast zich neerleggen. Daarnaast maakt 45,4 procent gewag van problemen rond bewaking en slechte behandeling. Ook verwijst 33,1 procent naar problemen rond schooluitslagen.

“Ouders beschouwen de school steeds meer als een verkoper van kennis,” merkt een woordvoerder van de Groupement de Défense des Idées des Directeurs (Gdid), de federatie van Franse schooldirecteurs, op. “Er wordt een prestatiecatalogus verwacht, zoals aandeelhouders met een bedrijf omgaan."

Maar ook bij de ouders worden volgens Fotinos steeds meer klachten gehoord. Daarbij wordt vaak opgemerkt dat de ouders door de school ervan beticht worden hun kinderen niet meer op te volgen, terwijl de meesten door hun arbeidsverplichtingen niet in staat zijn om een constante controle uit te voeren.

“Er moet dringend toenadering worden gezocht,” waarschuwt Georges Fotinos. “De toekomst van de kinderen staat immers op het spel. Alle studies hebben aangetoond dat een positieve betrokkenheid van de ouders bij het schoolleven een stimulerende impact hebben op de schoolprestaties van de kinderen.” (mah)


Blog Express.be, 29-04-2014