PDA

Bekijk de volledige versie : Moordverdachte vrij door procedurefout


A*ron.Simsek
24th April 2014, 00:29
In Antwerpen moet een vermoedelijke moordenaar worden vrijgelaten uit de gevangenis in de Begijnenstraat op basis van procedurefouten.

Het lichaam van Johnny S. werd op 9 november 2013 aangetroffen op de gaanderij van een flatgebouw aan de Frans Hensstraat op het Antwerpse Kiel. Hij had tijdens een vechtpartij op een feestje rake klappen gekregen. Er werden twee verdachten opgepakt, die nu intussen al vijf maanden in voorhechtenis zitten.

Een van hen had op 3 april beroep aangetekend in de gevangenis tegen de verlenging van zijn aanhouding door de raadkamer. De twintiger had dan normaal gezien binnen de vijftien dagen voor de kamer van inbeschuldigingstelling moeten verschijnen, maar dat is niet gebeurd.

Het parket-generaal erkent dat er administratief 'iets foutgelopen is' en zoekt uit hoe dat kon gebeuren. 'Natuurlijk betreuren we dit. We onderzoeken hoe het is kunnen gebeuren, in het groot aantal bewegingen van dossiers van eerste aanleg naar beroep en omgekeerd. Hoe het nu verder zal gaan, daar wensen we ons voorlopig niet over uit te spreken', zegt Paul Van Tigchelt, woordvoerder bij het Antwerpse parket-generaal.

De verdachte is echter nog niet op vrije voeten. Volgens een van zijn advocaten wordt hij momenteel verhoord over een ander feit uit 2012 of 2013. 'In die vijf maanden dat hij nu al in voorhechtenis zit, werd hij daarover nooit eerder ondervraagd. Ik vermoed dat hij donderdag voor de onderzoeksrechter wordt geleid, die dan moet beslissen of hij daarvoor aangehouden wordt. Het is duidelijk een truc van de foor om hem in de cel te kunnen houden', zegt meester Koen Vaneecke.

Als de man wordt vrijgelaten, betekent dat niet dat hij niet vervolgd zal worden.

Bron: De Standaard 23/03/14
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140423_01078637

Mening: Ik kan er met mijn verstand niet bij dat deze wetgeving tot op deze moment nog niet is aangepast. In wat voor een land leven wij eigenlijk? Het is onmenselijk dat daders die daden hebben gepleegd worden vrijgelaten door procedurefouten. We horen er regelmatig van, maar ik denk ook dat we er regelmatig niets van horen. Waarom worden deze mensen vrijgelaten? Omdat een rechter zijn handtekening is vergeten te zetten? Zo ja? Ook de rechter zijn rechten afnemen. Iedereen heeft zijn job en als een goedbetaalde rechter zijn handtekening vergeet, en daardoor drastische gevolgen nalaat, vind ik dat ook hij zijn straf mag krijgen. Het is menselijk dat iemand iets vergeet, maar het gebeurd in dit land gewoon te vaak. Al het bewijsmateriaal wordt in een flik en een flak ongeldig verklaard. Waarom? De bewijzen zijn er, waarom worden ze nietig verklaard? Ik hoop dat deze wetgeving snel een goede aanpassing krijgt. Zulke feiten kunnen in mijn ogen in deze tijden gewoon niet meer aanvaard worden.

c*rl.proost
24th April 2014, 09:06
Typisch België denk ik dan.
Er zijn zo enorm veel regels waar politie en justitie zich aan moeten houden. Of ze er zelf nog aan uit kunnen, weet ik niet. Ergens zou ik dus zeggen: schaf de gevolgen van procedurefouten af. Maar wat is het resultaat dan: geen controle meer, justitie kan dan doen wat ze willen.
Misschien moeten procedurefouten gewoon bestraft worden voor degenen die verantwoordelijk zijn voor de fouten? Dat lijkt mij logischer en beter dan de daders er voor te belonen.

Om het leefbaar te houden voor politie en justitie moeten de regels dan wel duidelijker en eenvoudiger gemaakt worden...

S*lke.Sas
24th April 2014, 13:28
Mijn verstand kan hier niet bij. Als de schuld van een persoon onherroepelijk vast staat, mag het niet mogelijk zijn dat deze persoon vrijkomt door een procedurefout. Men creëert toch net wetten en rechtspraak om de rechten en het welzijn van de mensen te handhaven? Hoe kan het dan dat we een rechtssysteem hebben dat in sommige gevallen net onrecht in de hand werkt? Wetten en regels worden door mensen gemaakt, dus ze moeten ook door mensen kunnen aangepast worden als dit nodig is.

Als bepaalde personen in de justitie een administratieve fout maken, moeten dezen op de vingers getikt worden met een sanctie. Op deze manier moet men trachten in de toekomst dergelijke fouten te voorkomen. Maar als de dader duidelijk schuldig is, mag een dergelijke administratieve fout niet leiden tot de vrijspraak. In zo'n geval moeten de regels omtrent procedurefouten niet gehandhaafd worden, vind ik. Recht heeft te maken met mensen en alles wat menselijk is, is niet zwart-wit. Bijgevolg moeten in bepaalde gevallen de regeltjes niet zwart-wit worden nageleefd en moet de situatie op een humane manier bekeken worden.