Inloggen

Bekijk de volledige versie : Facebook wil uw portefeuille bijhouden

L*ze. Verhaegen
14th April 2014, 16:39
Netwerksite Facebook heeft plannen om ook financiële diensten aan te bieden. Een van de eerste zaken die het op dit vlak wil verwezenlijken is een digitale portefeuille, waarmee gebruikers online diensten kunnen betalen.

Dat schrijft de krant Financial Times. De plannen zouden al zo concreet zijn dat er een formele aanvraag om de nodige vergunningen te verkrijgen is ingediend in Ierland, waar de Europese hoofdzetel gevestigd is.. Volgens de krant zou de toestemming al binnen enkele weken verwacht worden. Facebook zelf wou tegenover de krant niet reageren op het verhaal.

Helemaal nieuw is deze stap niet voor Facebook. In de VS zijn betalingen binnen de site al beperkt mogelijk, bijvoorbeeld voor extra’s binnen spelletjes die door derden zijn aangeleverd.

Facebook zou met die diensten een heel nieuwe markt aanboren. Via commissie kan het immers een stevige inkomstenstroom opleveren, terwijl het bedrijf tot dusver vooral afhankelijk is van advertentie inkomsten. Financial Times wijst er wel op dat het niet met zekerheid te voorspellen is of de dienst een succes wordt. Omwille de aanhoudende perikelen met het privacybeleid bestaat de kans dat gebruikers niet bereid zijn om Facebook in te schakelen voor financiële verrichtingen.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140414_01067447
Mening:
Ik vind dit niet helemaal niet oké. Ten eerste omdat iedereen je gegevens kan bekijken op Facebook, ook al is je profiel super goed beveiligd als men echt wil kan men al je gegevens vinden. Als je hier dan nog eens financiële zaken gaat regelen dan is de kans groter dat je bestolen of belogen wordt volgens mij.
Betalen voor spelletjes is niet erg, dit hebben de meeste sites waarbij je moet betalen bij een upgrade van een bepaald spel.
Ten tweede vind ik dat Facebook zijn doel dan mist. Het is en blijft een sociale netwerksite waarbij mensen in contact komen met elkaar en allerlei foto's en video's delen.
Ik snap dat de makers van Facebook nog meer geld willen en groter willen worden maar als dit dan mislukt hebben ze na een tijdje misschien niets meer.
Facebook moet Facebook blijven zoals het nu is.

V*ronique.Govaerts
15th April 2014, 17:08
Het artikel baart mij ook zorgen. Ik krijg langs alle kanten te horen dat er steeds minder en minder mensen op Facebook vertoeven. Zou dit een stunt zijn om mensen terug te lokken? Daarnaast is het meest aantal gebruikers van Facebook van gemiddelde leeftijd en wil Facebook misschien hier op mikken door financiële diensten aan te bieden. Ik sluit me dus ook volledig aan bij de mening van L*ze. Verhaegen.

F*nne.Baeken
16th April 2014, 14:21
Ik vind dit ook absoluut geen goed idee! Als ze zo meer mensen willen lokken voor hun site, gaat dit een averechts effect hebben, denk ik. Veel mensen weten dat alles achterhaald kan worden via Facebook, wie gaat er dan betalingen doen via deze site? Dit schrikt meer af dan dat het goed doet, naar mijn mening. Je moest maar eens een foutje maken en alles staat ineens openbaar, dan sta je een heel pak verder van huis. Alles wat je openbaar zet, wordt onthouden. Ik vind het jammer dat Facebook hier zijn tijd in steekt.