PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Elektronisch toezicht is geen straf’


S*effi.Goetschalckx
8th April 2014, 13:49
De Wever: ‘Elektronisch toezicht is geen straf’

‘De minister kan niet zomaar straffen omzetten in elektronisch toezicht.’ N-VA-voorzitter Bart De Wever deelt een sneer uit aan minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) op de persconferentie van N-VA. De partij stelt vandaag het eerste luik van haar verkiezingsprogramma voor. Kernwoorden: (geen) straffeloosheid, gratis bestaat niet, positieve migratie.

De N-VA komt vandaag nog niet met een sociaal-economisch en becijferd plan, dat is voor vrijdag. Wel aangekondigd: ‘Gratis bestaat niet.’ Kwalitatief openbaar vervoer kan voor N-VA alleen als de kosten beter gespreid worden en ook 65-plussers betalen voor een busrit. Alleen SP.A verdedigt die maatregel nog.

Op de persconferentie ging het onder meer over cultuur - dat moet voor een groot publiek zijn - wonen - de woonbonus blijft - en onderwijs - de brede eerste graad is geen goed idee, er moet een niet-bindende oriëntatieproef komen en studenten kunnen renteloos lenen van de overheid.

7 maanden cel = 30 dagen enkelband

De Wever nam het luik ‘justitie’ voor zijn rekening. Dat focust op de harde aanpak van drugscriminaliteit, naar analogie met zijn beleid in Antwerpen, en op de uitvoering van straffen, een mislukking van Open VLD, volgens N-VA. ‘Men plaatst een band rond de enkel, maar mensen lopen wel vrij rond. Zeven maanden effectief komt neer op dertig dagen enkelband.'

In hetzelfde onderdeel 'uitvoering van straffen' stelt N-VA nog voor om de wet-Lejeune opnieuw te verstrengen, tot een effectieve uitvoering van 4/5de van de strafmaat.

Ook ‘migratie’ was een kolfje naar de hand van de voorzitter: ‘De absolute prioriteit van het terugkeerbeleid ligt bij de uitwijzing van criminele illegalen, zij moeten hun gevangenisstraf in het herkomstland uitzitten.’ Om alle straffen effectief te kunnen uitvoeren, zullen er ook extra cellen moeten gebouwd worden.

De Wever had vorig jaar al gepleit voor de bouw van een Belgische gevangenis in Marokko. De minister moet ook de nationaliteit van Syriëstrijders kunnen afnemen, als ze de dubbele nationaliteit hebben.

'Canadese' migratie

Het algemene voorbeeld voor het migratiemodel moet volgens N-VA Canada worden. Zij focussen op 'geschoolde migratie', van mensen die op de arbeidsmarkt terecht kunnen. Bij ons komen vooral mensen terecht via huwelijksmigratie, asiel en regularisering, aldus N-VA.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140408_01059772

Mening: Persoonlijk vind ik dit een zéér interessant artikel en ik zou hier enorm veel over kunnen zeggen maar dat ga ik niet doen aangezien ik mijn eigen mening omtrent deze uitspraken voor mezelf hou naar de verkiezingen toe ... . Wel wil ik even reageren op de uitspraak van Bart De Wever waar ik het volledig mee eens ben! Een enkelband die de 'gevangenen' maar 30 dagen moeten dragen i.p.v. 7 maanden cel is gewoon belachelijk. Is het 1 april vandaag? Ik lach me plat! Ten eerste is dit al niet in verhouding. Een celstraf is bij mij weten vermoed ik erger dan een enkelband dragen. Mijn logische redenering zou dan zijn dat de 'gevangenen' langer een enkelband zouden moeten dragen dan hun celstraf ALS dit al een oplossing zou zijn. Gevangenen horen thuis in de gevangenis als ze iets misdaan hebben, hen een enkelband geven is het domste wat je maar kan doen want wat houdt hen dan nog tegen als ze toch MAAR een enkelband krijgen? Ze kunnen nog vrij rondlopen, zitten niet opgesloten en krijgen enkel enkele regeltjes opgelegd. Sorry maar dit vind ik absoluut geen straf. Natuurlijk hangt het er ook vanaf waarvoor ze gestraft worden maar dan nog moet de straf op zijn minste in verhouding zijn en dit is in dit geval totaal niet! Ik ben het dus volledig eens met de mening van Bart De Wever!

S*EVEN.BRUYNSEELS
16th May 2014, 16:42
Ik vind ook dat De Wever hier ergens wel een punt heeft, maar ik denk wel dat de enkelband zijn nut heeft. Ze moeten hierbij vooral kijken naar welke daden de schuldige gepleegd heeft. Heb je bijvoorbeeld een moord gepleegd, vind ik het helemaal niet kunnen dat je nog rond kunt lopen. Heb je bijvoorbeeld vluchtmisdrijf gepleegd or dergelijke, vind ik niet dat je daarvoor per se naar een gevangenis moet. Als je deze mensen kunt opsluiten in hun eigen huis, maar dan voor lange tijd, denk ik dat dit de gevangenis druk zal verlichten.

E*ilie.Payne
16th May 2014, 18:21
Ik ben ermee akkoord dat 30 dagen enkelband niet op het zelfde niveau zit als 7 maanden cel. Aan de andere kant vind ik het idee van de enkelband niet echt slecht. Zoals Steven al aanhaalt zijn er situaties/misdrijven waarbij ik de enkelband als goede straf zie. Ik denk dat we dit niet moeten onderschatten. Ik zou geen maanden aan een stuk vast willen zitten in huis, ook al is dat dan je eigen huis. Ik zou dat erg vinden. Natuurlijk is het niet voor alle misdrijven een gepaste straf. Maar daar heb ik bij andere straffen ook soms mijn bedenkingen bij of dat al dan niet een gepaste straf is...

C*arlotte Lodewyckx
16th May 2014, 21:53
30 dagen enkelband is zeker en vast NIET gelijk aan 7 maanden gevangenis. In deze uitspraak moet ik Bart De Wever toch wel volgen. Ik zou het zelf niet erg vinden om 30 dagen thuis te moeten blijven. Er kunnen nog vrienden langskomen, je bent in je eigen omgeving, je hebt nog een sociaal leven... Ik vind dit zeker en vast geen straf. De enkelband is gewoon niet effectief, omdat er geen fysische controle is op het aanwezig zijn van de persoon zelf. Er is geen integratiebeleid aangekoppeld. Dit zijn toch wel factoren waar goed over nagedacht moet worden. Natuurlijk moeten we ook rekening houden met de misdrijven. Toch ben ik van mening dat de enkelband absoluut niet doeltreffend is.

l*rs.mijnendonckx
18th May 2014, 21:00
Ik ben ook van mening dat een enkelband niet mag gelden als straf. Je kan bijna alles doen en laten ... De controle op delinquenten met een enkelband moet vele hoger vind ik. Denk maar aan de openbrief die een vader schreef naar aanleiding van het ongeval te Zonhoven. (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.33271?video=1.1959504) Ik zeg niet dat het voorkomen had kunnen worden. Maar de persoon met een enkelband kon simpelweg drugs dealen. Dit is toch absurd ... Dit komt doordat het elektronisch toezicht in grote mate wordt opgevolgd door het centrum voor elektronisch toezicht te Brussel. Er is dus van begeleiding geen sprake meer. De doeltreffendheid van een enkelband kan en moet verhoogd worden! Enkel dan is het een goede oplossing om het cellen te kort in België aan te pakken.