PDA

Bekijk de volledige versie : Christelijke Onderwijscentrale gewonnen voor bindende toelatingsproef


A*ron.Simsek
6th April 2014, 08:14
Jos Vanderhoeven, secretaris-generaal van de Christelijke Onderwijscentrale (COC), pleit na het horen van de kritiek over het te laag intellectueel niveau van de gemiddelde leraar voor het organiseren van een toelatingsproef die bindend moet zijn.


De uitlating over het te laag intellectueel niveau van de gemiddelde leraar, zaterdag in De Tijd door André Oosterlinck, voorzitter van de Associatie KU Leuven, wordt in vakbondskringen ‘ongelukkig’, ‘cru’, ‘denigrerend’ tot ‘niet genuanceerd’ genoemd.

Zowel Jos Vanderhoeven van het COC als Marnix Heyndrickx, secretaris-coördinator VSOA Onderwijs, erkennen dat er pijnpunten zijn bij de instroom en de ondersteuning van leerkrachten. Los van de vraag of de lerarenopleiding universitair moet worden,

‘We moeten er alles aan doen om de keuze voor het onderwijs de eerste keuze te maken’, zegt Jos Vanderhoeven in een reactie. Dat was een doel van het loopbaandebat, waar de lerarenopleiding op de agenda stond en beleidsgroepen werden opgestart.

De COC ziet in het organiseren van een bindende toelatingsproef een stap om de kwaliteit van de instroom te verhogen. Zo wordt voorafgaand bewijs geleverd van een inhoudelijk, zekere kennis én de motivatie van de kandidaten. Die toelatingssproef moet bindend zijn, benadrukt de COC-verantwoordelijke.

Een hoger niveau van de lerarenopleiding impliceert ook dat lesgeven en kennisoverdracht weer dé kerntaak van het onderwijs moet worden, oppert Marnix Heyndrickx van VSOA Onderwijs. Administratie en juridisering zijn een steeds groter wordend probleem in de onderwijswereld. Daardoor is de leerkracht een ambtenaar geworden die lijdt aan het ‘aanvinksyndroom’, wat haaks staat op de ambitie om het beroep van leerkracht aantrekkelijk te maken.

Naast het professionaliseren van de lerarenopleiding, moet ook werk gemaakt worden van het opleiden van de schooldirecties. ‘Zij spelen een grote rol in de begeleiding van vooral beginnende leerkrachten, en bepalen zo mee de uitstroom’, aldus Heyndrickx.

Bron: De Standaard 06/04/2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140405_01056569?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=dso&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Mening: Ik vind het jammer dat ze een toelatingsproef willen invoeren om de opleiding als leerkracht te kunnen starten. Op één test kan je toch niet zien of iemand voldoet aan de eisen? Ik bekeek het onderwijs vanaf een ander perspectief. Je gaat toch naar een school om bij te leren? Moest je alles al kennen en kunnen, waarom moet je dan nog naar school? Ik vind dat ze jongeren de kansen moeten bieden om een opleiding te starten. Als je écht iets wil, lukt het ook vaak. Ze hebben mijn zus altijd afgeraden om Toegepaste Psychologie te gaan studeren, het was te zwaar voor haar en ze zou na 1 jaar afhaken. 5 jaar later heeft ze een diploma van Toegepaste Psychologie en daarbovenop nog een diploma van Maatschappelijk Werk. Als je écht iets wilt, en als je er écht voor gaat, moet dit lukken, zonder toelatingsproeven!

Carine.Smets
13th April 2014, 21:41
Dat de schooldirecties een opleiding zouden krijgen vind ik een goed plan. Zij moeten hun leerkrachten, beginnend of niet een goede begeleiding kunnen geven. Bij de toelatingsproef heb ik een dubbel gevoel. Langs de ene kant is het misschien niet slecht omdat er ook veel studenten zijn die de opleiding niet serieus nemen of enkel en alleen leerkracht willen worden voor de vakanties. Langs de andere kant schrikt het ook jongeren af die wel voor leerkracht willen gaan. Op zich zijn ze allemaal wel slim, maar ik denk dat vaak de lessen in het middelbaar soms echt niet goed voorbereidend zijn.
Ook de uitval in het nieuws, dat leerkracht worden eigenlijk niet voor TSO- of BSO-leerlingen is, vind ik verkeerd. Als men echt iets wil bereiken en men zich daar goed voor in zet, dan kan dat. Sommige TSO- en BSO-leerlingen zijn zelfs bekwamer om leerkracht te worden dan ASO-leerlingen.