E*elien.segers
5th April 2014, 21:26
De gemiddelde leraar is behoudsgezind en heeft een te laag intellectueel niveau’. Dat zegt André Oosterlinck, de voorzitter van de Associatie KU Leuven, zaterdag in De Tijd. Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van GO!, het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, zegt in een reactie dat onze leerkrachten wél openstaan voor vernieuwingen, maar pleit er wel voor dat het beroep van leerkracht aantrekkelijker wordt gemaakt. Ook OVSG-directeur Patriek Delbaere vindt dat we de schuld niet bij de leerkrachten mogen leggen.
‘De gemiddelde leraar is behoudsgezind en heeft een te laag intellectueel niveau’, klonk het zaterdag in De Tijd. Die stelling kwam van André Oosterlinck, de voorzitter van de Associatie KU Leuven, die in een dubbelinterview met Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) uithaalt naar het niveau van Vlaamse leerkrachten.
‘De onderwijshervorming zal nooit slagen als de volgende minister van Onderwijs niet eerst de lerarenopleiding grondig hervormt. Ons lerarenkorps is niet aangepast aan de uitdagingen’, stelt Oosterlinck.
Nog volgens de voormalige rector van de KULeuven heeft het huidige lerarenkorps gemiddeld een te laag intellectueel niveau. ‘In mijn jeugd was de schoolmeester een respectabel beroep van een zeer hoog intellectueel niveau. In sommige landen is dat nog altijd zo. In Finland hebben ze een toelatingsexamen aan de universiteit om leraar te mogen worden, en bovendien zijn alle leerkrachten er universitairen’, luidt het.
'Beroep moet aantrekkelijker worden gemaakt'
'Met de bewering over de behoudsgezindheid van het lerarenkorps ben ik het niet eens', reageert Raymonda Verdyck, topvrouw van GO!, naar een reactie gevraagd door persagentschap Belga.
'Op het einde van het vorige schooljaar hebben we bij GO! een bevraging gehouden onder ons personeel. 11.000 van de 35.000 werknemers namen eraan deel. Daaruit bleek dat de GO!-leerkrachten wel degelijk vooruit willen, dat ze willen meezoeken naar oplossingen voor het onderwijs en dat ze hervorming van het onderwijs wel degelijk nodig vinden.'
De andere uitspraak - over het te lage intellectuele niveau van de hedendaagse leerkracht - vindt de topvrouw van GO! 'te kort door de bocht'.
'De instroom van kandidaat-leekrachten kan beter. De keuze voor het onderwijs is vaak niet de eerste keuze, en dat is jammer, maar om betere studenten aan te trekken, moet ook het beroep van leerkracht aantrekkelijker worden gemaakt', vindt Verdyck.
'Bovendien primeert in de opleiding vandaag de vakdidactische inhoud. Dat zou wat breder mogen. Differentiatie in dat opzicht zouden wij toejuichen.' Of de onderwijsopleidingen dan universitair moeten worden, laat Verdyck in het midden.
Minister Smet zei in het interview ook al dat er meer en betere opleidingen moeten komen voor leraren. ‘Daarnaast moeten we opnieuw mensen van academisch niveau naar de lerarenopleiding krijgen. En in een lerarenkorps hebben we mensen nodig die niet hun hele leven voor de klas hebben gestaan, maar actief waren in het bedrijfsleven’, aldus Smet.
'Schuld niet bij leerkrachten leggen'
Ook algemeen directeur van OVSG, het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap vzw, vindt dat de schuld voor wat hier wordt vastgesteld niet alleen maar in de schoenen van de leerkrachten worden geschoven. 'Er zijn trouwens nog heel veel goede leerkrachten in onze scholen', merkt Delbaere op.
'Maar de onderwijsverstrekkers en de beleidsmensen moeten zich afvragen of de onderwijsopleidingen niet moeten versterkt worden, of de status van het ambt niet moet worden opgekrikt en of er niet wat meer werk moet gemaakt worden van permanente opleiding.'
Volgens de OVSG werden op die vlakken al waardevolle voorzetten gegeven in het loopbaandebat. 'Dat debat is opgestart, maar nog lang niet afgerond, en het zal aan de Vlaamse regering toekomen om de doelstellingen van dat debat vorm te geven, namelijk dat we excellente leerkrachten krijgen en dat we ze ook behouden. Het leraarschap moet weer eerste keuze worden bij wie zich inschrijft voor een onderwijsopleiding', besluit Delbaere.
gevonden op standaard.be
mening: We moeten de schuld niet alleen bij ons zelf leggen. Er zijn veel meer factoren die meespelen in het beroep leerkracht. Ik vond dit een goed artikel. Het beroep leerkracht staat tegenwoordig in het vizier. We komen altijd slecht in het nieuws en nu weer, maar nu zijn er toch mensen die het voor ons op nemen. We moeten niet op onze kop laten zitten. We moeten zeker niet geloven wat er allemaal in de pers verschijnt.
‘De gemiddelde leraar is behoudsgezind en heeft een te laag intellectueel niveau’, klonk het zaterdag in De Tijd. Die stelling kwam van André Oosterlinck, de voorzitter van de Associatie KU Leuven, die in een dubbelinterview met Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) uithaalt naar het niveau van Vlaamse leerkrachten.
‘De onderwijshervorming zal nooit slagen als de volgende minister van Onderwijs niet eerst de lerarenopleiding grondig hervormt. Ons lerarenkorps is niet aangepast aan de uitdagingen’, stelt Oosterlinck.
Nog volgens de voormalige rector van de KULeuven heeft het huidige lerarenkorps gemiddeld een te laag intellectueel niveau. ‘In mijn jeugd was de schoolmeester een respectabel beroep van een zeer hoog intellectueel niveau. In sommige landen is dat nog altijd zo. In Finland hebben ze een toelatingsexamen aan de universiteit om leraar te mogen worden, en bovendien zijn alle leerkrachten er universitairen’, luidt het.
'Beroep moet aantrekkelijker worden gemaakt'
'Met de bewering over de behoudsgezindheid van het lerarenkorps ben ik het niet eens', reageert Raymonda Verdyck, topvrouw van GO!, naar een reactie gevraagd door persagentschap Belga.
'Op het einde van het vorige schooljaar hebben we bij GO! een bevraging gehouden onder ons personeel. 11.000 van de 35.000 werknemers namen eraan deel. Daaruit bleek dat de GO!-leerkrachten wel degelijk vooruit willen, dat ze willen meezoeken naar oplossingen voor het onderwijs en dat ze hervorming van het onderwijs wel degelijk nodig vinden.'
De andere uitspraak - over het te lage intellectuele niveau van de hedendaagse leerkracht - vindt de topvrouw van GO! 'te kort door de bocht'.
'De instroom van kandidaat-leekrachten kan beter. De keuze voor het onderwijs is vaak niet de eerste keuze, en dat is jammer, maar om betere studenten aan te trekken, moet ook het beroep van leerkracht aantrekkelijker worden gemaakt', vindt Verdyck.
'Bovendien primeert in de opleiding vandaag de vakdidactische inhoud. Dat zou wat breder mogen. Differentiatie in dat opzicht zouden wij toejuichen.' Of de onderwijsopleidingen dan universitair moeten worden, laat Verdyck in het midden.
Minister Smet zei in het interview ook al dat er meer en betere opleidingen moeten komen voor leraren. ‘Daarnaast moeten we opnieuw mensen van academisch niveau naar de lerarenopleiding krijgen. En in een lerarenkorps hebben we mensen nodig die niet hun hele leven voor de klas hebben gestaan, maar actief waren in het bedrijfsleven’, aldus Smet.
'Schuld niet bij leerkrachten leggen'
Ook algemeen directeur van OVSG, het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap vzw, vindt dat de schuld voor wat hier wordt vastgesteld niet alleen maar in de schoenen van de leerkrachten worden geschoven. 'Er zijn trouwens nog heel veel goede leerkrachten in onze scholen', merkt Delbaere op.
'Maar de onderwijsverstrekkers en de beleidsmensen moeten zich afvragen of de onderwijsopleidingen niet moeten versterkt worden, of de status van het ambt niet moet worden opgekrikt en of er niet wat meer werk moet gemaakt worden van permanente opleiding.'
Volgens de OVSG werden op die vlakken al waardevolle voorzetten gegeven in het loopbaandebat. 'Dat debat is opgestart, maar nog lang niet afgerond, en het zal aan de Vlaamse regering toekomen om de doelstellingen van dat debat vorm te geven, namelijk dat we excellente leerkrachten krijgen en dat we ze ook behouden. Het leraarschap moet weer eerste keuze worden bij wie zich inschrijft voor een onderwijsopleiding', besluit Delbaere.
gevonden op standaard.be
mening: We moeten de schuld niet alleen bij ons zelf leggen. Er zijn veel meer factoren die meespelen in het beroep leerkracht. Ik vond dit een goed artikel. Het beroep leerkracht staat tegenwoordig in het vizier. We komen altijd slecht in het nieuws en nu weer, maar nu zijn er toch mensen die het voor ons op nemen. We moeten niet op onze kop laten zitten. We moeten zeker niet geloven wat er allemaal in de pers verschijnt.