PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaamse jeugd worstelt met multiculturaliteit


D*an.Yskout
2nd April 2014, 08:53
Vlaamse jeugd worstelt met multiculturaliteit

Bijna de helft van de Vlaamse jonge mensen noemt islamitische waarden een bedreiging voor Europa. Dat schrijven Koen Abts en Marc Swyngedouw in ‘Vlaanderen kiest’, een boek over nieuwe trends in de politiek.
Aan een kleine vijfhonderd jongvolwassen, tussen achttien en vijfendertig jaar, stelden de twee Leuvense professoren de vraag ‘hoe ze tegenover de migrant en de islam staan’.

Van alle leeftijdsgroepen staan jongvolwassen het minst negatief tegenover vreemdelingen. Maar toch heerst ook bij de jongeren in Vlaanderen ‘heel wat achterdocht’ jegens allochtonen, zo blijkt uit het onderzoek.

‘Eén op vier jongvolwassenen beschouwt migranten als onbetrouwbaar, twee op vijf zien migranten als een culturele bedreiging en de helft van de jongvolwassenen noemt migranten een bedreiging voor de sociale zekerheid', klinkt het.

Vooral de islam lijkt de grootste motor achter die wijdverspreide achterdocht. Ook opmerkelijk: hoe ouder iemand wordt, hoe negatiever de houding tegenover alles wat vreemd lijkt.

bron: De Standaard, 02/04/2014, http://www.standaard.be/cnt/dmf20140401_050?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=dso&utm_content=article&utm_campaign=seeding

mening: Dit verwonderd me niets. We krijgen ook alle vooroordelen met de paplepel binnen. Als ik naar het journaal/ het nieuws kijk hoor ik enkel het woord 'allochtoon' bij negatieve berichten. Bij godsdienst heb ik altijd gezien dat de islam toch nog altijd achterstaat tegenover het christendom. Dat de islam ouderwets en extreem is hoor je dan weeral in de media. De islam zelf is niet een gevaar voor de westerse wereld, maar wel al deze vooroordelen.
Het is hard, maar we moeten accepteren dat we op weg zijn naar een multiculturele maatschappij, waar het westen niet meer de belangrijkste macht is.

En als we vinden dat de islam in het verleden is blijven steken, wat dan met het gedachtegoed om de grenzen te sluiten en niemand er meer in te laten? Een soort van stop op het binnen komen van een land... Ja, ons gedachtegoed (nu niet religieus, maar voor onze maatschappij opkomend) is ook uit het verleden. :shocked:

L*en van Overveld
2nd April 2014, 16:09
Ik vind dit wel een hoog cijfer maar het verbaasd mij niet. Zoals Daan al zij worden we via verschillende invalshoeken geconfronteerd met de negatieve belichting van de migrant en de islam. We zien weinig of nooit iets positief van de migrant. Ik denk als je nooit iets positief ziet van iemand dat je het automatisch als een bedreiging gaat aanvoelen. Hoe confronterend het ook mag zijn, we zullen met deze mensen moeten leren samenleven. We zullen multicultureel moeten kunnen denken om in de toekomst als multiculturele samenleving te kunnen functioneren.

Ik heb persoonlijk niets tegen migranten. Ik vind wel dat de mensen zich moeten aanpassen aan onze samenleving. En natuurlijk hoort er ook bij dat wij ons een stukje moeten aanpassen aan hen. Maar zij komen tenslotte toch naar ons land. En het feit van onbetrouwbaarheid van migranten is in mijn ogen het probleem van het steeds in een negatief licht te plaatsen. Haal ook goede dingen uit die mensen en toon dingen die wel positief zijn.

N*ortje.VandenAckerveken
2nd April 2014, 17:20
Ik schrik hier helemaal niet van. Zelf ben ik er ook niet altijd zo blij mee een 'allochtoon' tegen te komen. Ik heb zelf nogal 'schrik' van deze mensen. Uiteraard niet van alle allochtonen, maar er zijn er toch bij.

Het is ook een clichébeeld dat wordt opgehangen: allochtonen zijn slecht, allochtonen zijn dieven, ze zijn gevaarlijk,... Hoe vaak hoor je deze dingen niet? En het strafste van al vind ik dat het ook effectief zo is. Vaak is het zo dat mensen in de criminaliteit van buitenlandse afkomst zijn. Ik denk dat het cliché vaak zo wordt ingevuld. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen Belgische criminelen zijn. En ik denk dat we daar toch ook wel rekening mee moeten houden.

Ik vind wel dat we in ons achterhoofd moeten houden dat niet alle allochtonen slecht zijn. En ik denk dat daar vaak de 'fout' gemaakt wordt. Maar er wordt natuurlijk vlug veralgemeend, dus van de cijfers schrik ik echt niet.

E*ien.Khouri
2nd April 2014, 22:08
Volgens mij ligt de problematiek bij de inburgering. De regering doet hier niet genoeg. De cursus Nederlands die allochtonen moeten volgen voldoet niet. Verder is er op gebied van integratie heel wat werk voor de boeg. Het helpt niet echt dat allochtonen samen wonen in wijken waar zij gericht zijn op het uitbouwen van hun cultuur, geloof en gemeenschap. Op zich is daar niets mis mee, maar je krijgt een 'eiland van vreemde gewoonten en gebruiken en taal' waar de Belgen niet veel aan hebben en zeker niets van verstaan. Op dat gebied doet de regering ook niet genoeg. Belgen kennen nu eenmaal te weinig van de vreemde cultuur, geloof en taal om hier ook maar wijs uit te geraken.
zelfs de tweede generatie allochtonen leeft vaak geïsoleerd van de Belgen. Onbekend is nu eenmaal onbemind. Verder heeft men als Belg ook de indruk dat er enorm veel allochtonen hier bij ons leven, wat vooral voor de oudere generatie bedreigend overkomt. Verder helpt de negatieve berichtgeving in de media over de Islam ook niet echt.