PDA

Bekijk de volledige versie : Frankrijk overweegt autorijden vanaf 15 jaar


E*ilie.Payne
28th March 2014, 15:09
Frankrijk overweegt autorijden vanaf 15 jaar

In Frankrijk mogen jongeren van 15 jaar binnenkort mogelijk met begeleiding rondrijden. De Raad voor de wegveiligheid (CNSR) hoopt dat een verlaging van de minimumleeftijd met een jaar het aantal auto-ongevallen met jonge chauffeurs drastisch doet dalen.
Uit onderzoek is gebleken dat 18 procent van de ongevallen op de Franse wegen veroorzaakt worden door chauffeurs die hun rijbewijs recent behaalden. Jongeren die echter al op hun 16 jaar starten met rijlessen, maken twee tot drie maal minder kans om een ongeval te veroorzaken als ander jonge chauffeurs.

Door jongeren al op hun vijftiende te laten beginnen met lessen, hebben ze een jaar extra ervaring voor ze alleen de weg op gaan. In Zweden werd de minimumleeftijd voor autorijden eerder al verlaagd. Daar daalde het aantal ongevallen met jonge chauffeurs nadien met 20 procent.

Het CNSR zou ook willen dat jongeren 4.000 kilometer op hun teller hebben staan voordat ze alleen de baan op mogen, waar ze nu maar 3.000 kilometer moeten afgelegd hebben. Uit onderzoek blijkt namelijk dat jongeren zich pas echt op het gemak beginnen te voelen achter het stuur en de risico’s bij het autorijden maar voldoende kunnen inschatten nadat ze 3.500 kilometer hebben gereden.

In België vanaf 17 jaar
Bij ons kunnen jongeren pas hun theoretisch rijexamen afleggen vanaf hun zeventiende verjaardag. Ze moeten geslaagd zijn voor dat theoretisch rijexamen om een voorlopig rijbewijs te verkrijgen, waarmee ze dan op de openbare weg mogen rijden indien ze kiezen voor een rijopleiding met begeleider. Jongeren die leren autorijden zonder begeleider, krijgen pas een voorlopig rijbewijs vanaf hun achttiende.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140328_01044936

Eigen mening

Ik weet niet goed wat ik hier van moet denken. Aan de ene kant begrijp ik het feit dat jongeren meer kilometers moeten gedaan hebben voor dat ze hun rijbewijs mogen halen. Het is inderdaad zo dat je pas echt leert auto rijden mer ervaring en met veel op de baan te zijn. Ik ben hier dus volledig mee akkoord, maar moet dit dan al beginnen op de leeftijd van 15? Mijn nichtje wordt deze zomer 14 jaar, dat wil zeggen dat zij een jaar later al met de auto mag beginnen rijden met een begeleider. Zij is absoluut niet volwassen genoeg om achter het stuur te kruipen. Niet dat alle 18 jarigen volwassen zijn maar er is toch al enig gevoel van verantwoordelijkheid. Dan hebben we het nog niet over het feit dat deze jongeren absoluut geen anticiperende, defensieve levensstijl hebben, laat staan rijstijl. Ook al is hier dan wel een begeleider bij, heb ik hier toch mijn bedenkingen bij. Waarom niet gewoon die regel van de 4000 kilometers bij 17 jarigen, zoals het nu is?

B*eke Janssens
29th March 2014, 14:54
Ik ga akkoord met Emilie. Sommige jongeren halen vaak heel snel hun rijbewijs zonder dat ze eigenlijk genoeg ervaring hebben. Het lijkt me dus ook goed idee om het aantal kilometers die gereden moeten zijn, te verhogen. Volgens mij is dit al genoeg en is er geen nood aan om de leeftijd om te leren rijden te verlagen. Sommige jongeren hebben hier inderdaad te weinig verantwoordelijkheidsgevoel voor vrees ik. Alhoewel ze in Amerika hun rijbewijs al op 16 jaar kunnen halen is het misschien toch niet zo'n groot probleem als we denken. Want op zich krijgen de jongeren gewoon meer tijd om te oefenen voordat ze hun rijbewijs proberen te halen op 18 jaar.

l*tte.demeulder
29th March 2014, 21:59
Ik kan me helemaal vinden in het feit dat ze willen dat jongeren meer kilometers hebben gedaan voor ze alleen achter het stuur mogen. Het is vaak zo dat ze te weinig ervaring hebben. Hierdoor kunnen ze situaties slechter inschatten en minder snel reageren. Maar 15 vind ik toch een zeer jonge leeftijd om te beginnen met autorijden. IK denk wel dat ze deze regel op 17 jarige kunnen toepassen. Hierdoor hebben ze al meer ervaring voordat ze echt op de baan komen. En hebben ze nog meer ervaring voor het examen. Ook heb ik geleerd dat ouders zeer gestrest zijn als hun kinderen op de baan moeten. Hierbij kan de 4000 km helpen om de ouders te overtuigen dat de kinderen klaar zijn om zelf op de baan te kunnen rijden.

E*len.backx
30th March 2014, 11:30
Mijn eerste gedachte was: ‘Vijftien jaar is veel te jong.” Maar naarmate ik verder ging lezen begon het artikel mij meer en meer te overtuigen. “Door jongeren al op hun vijftiende te laten beginnen met lessen, hebben ze een jaar extra ervaring voor ze alleen de weg op gaan.” Hier ben ik volledig mee akkoord. Ik heb zelf nog maar net mijn rijbewijs behaald en elke dag voel ik nog steeds dat ik beter en beter begin te rijden. Dit komt door dat ik steeds meer ervaring op doe. Dus is het zeker niet slecht om kinderen vroeger te laten rijden maar dit wel onder begeleiding. Oefening baart kunst. ;)

C*arlotte Lodewyckx
30th March 2014, 16:31
Enerzijds vind ik dit een heel goede maatregel. Het is belangrijk dat je veel ervaring opdoet alvorens je alleen de baan op gaat. Als jongeren vanaf 15 jaar beginnen te oefenenen, hebben ze al heel wat kilometers extra afgelegd onder begeleiding. Ze zullen dan hopelijk een goede defensieve rijstijl ontwikkelen. Anderzijds heb ik het gevoel dat jongeren nog niet helemaal klaar zijn om op die leeftijd achter het stuur te kruipen. Men kan jongeren ook verplichten om enkel in rustige straten te oefenen, zodat ze niet meteen op de grote baan kunnen rijden.

Om het aantal ongevallen met jonge chauffeurs te laten dalen, kunnen jongeren mogelijk verplicht worden om enkele rijlessen te volgen bij de rijschool. Deze instructeurs zijn hiervoor speciaal opgeleid en kunnen beginnende bestuurders wijzen op eventuele gevaren.

J*roen.Bosmans
31st March 2014, 09:53
Ik vind het geen goede regel. Volgens mij is 15 jaar gewoon veel te vroeg om achter het stuur te kruipen. Men kan inderdaad beter zeggen dat elke chauffeur 4.000 km moet afleggen vooraleer hij/zij alleen op de baan kan of mag in plaats van de leeftijd te verlagen naar 15 jaar omdat het er dan beter uitziet voor de statistieken en in de grafieken?
Jongeren van 15 jaar zijn nog volop in groei en opzoek naar hun eigen identiteit en zijn zo beïnvloedbaar door anderen. Natuurlijk zit er een begeleider naast hen, maar toch vind ik het onverantwoord om een 15-jarige achter het stuur te laten kruipen.

Carine.Smets
6th April 2014, 17:12
Ik vind het zeker geen slecht idee dat ze in Frankrijk de leeftijd hebben verlaagd. Men moet er ook rekening met houden dat op 15 jaar normaal gezien nog geen alcohol gedronken mag worden. Dit is toch een grote boosdoener in het verkeer en vooral bij jongere omdat ze de gevaren niet kunnen inschatten. Ook vind ik het goed dat ze 4000 km met begeleider moeten rijden. Langs de ene kant is dit misschien veel maar er gebeurt langs de andere kant zoveel in het verkeer en het is voor de jongeren allemaal nieuw en er komt zo veel ineens bij kijken. Iemand naast hen hebben met ervaring is dus niet slecht, ook kunnen ze zo nog vragen stellen, als ze twijfelen of zo. Ooit zullen ze het alleen moeten doen, maar als ze dan al veel ervaring hebben, zal dit gemakkelijker gaan. België zou hieraan beter een voorbeeld nemen.

K*rolien.Vandepaer
7th May 2014, 00:44
Ik denk ook dat het op zich geen slecht idee is van de leeftijd te verlagen zolang het enkel is om onder begeleiding te rijden dan. Maar misschien zou het inderdaad zoals hieronder gezegd werd wel beter zijn dat dit onder begeleiding gebeurt van iemand die rijlessen geeft en met een auto die hiervoor gemaakt is (zo een met remmen en gaspedalen aan beide zijden). Als ze dan vanaf 15 jaar kunnen beginnen en het aantal verplichte uren wordt verhoogd hebben ze meer ervaring tegen hun 18 en doen ze deze ervaring op op een veilige manier.