PDA

Bekijk de volledige versie : Leerkrachten ergeren zich vooral aan papierwerk


D*de.Ooms
28th March 2014, 10:13
64 procent van de leerkrachten is tevreden met hun baan. Maar er zijn ook ergernissen: te veel administratie vooral. Dat blijkt uit een grootschalige enquête van uitgeverij Plantyn in samenwerking met De Standaard.

'Jongeren iets kunnen bijbrengen'. Dat vindt 83 procent van de leerkrachten de belangrijkste reden waarom ze hun job graag uitoefenen. Bijna 10.000 leerkrachten uit het basis- en het secundair onderwijs hebben geantwoord op de enquête.

Twee grote ergernissen kwamen naar boven: de planlast. Die stoort meer dan acht op de tien respondenten. Ook een gebrek aan omkadering en ondersteuning is voor zeven op de tien leerkrachten een probleem. Maar 45 procent van de leerkrachten voelt zich voldoende gesteund.

Bron: De Standaard 28/03/2014 om 05:00 door Tom Ysebaert

Mijn mening:
Dit is wel een opmerkelijk onderzoek 2/3 van de leerkrachten is tevreden, maar toch zou 1/2 jonge mensen niet aanraden om in het onderwijs te stappen. Niet lastige leerlingen, maar wel al het papierwerk vinden leerkrachten maar niks. Of ze zich al dan niet gesteund voelen door de directie is ook een heel belangrijke factor om te bepalen of leerkrachten al dan niet tevreden zijn van hun job. Waarom raad de helft van de leerkrachten in het onderwijs stappen dan af? Niet enkel voor de papierwinkel, maar vooral omdat gewoon lesgeven niet meer volstaat. Het is belangrijk dat lesgeven een soort roeping is, een eerste keus. Voor velen is onderwijs vaak pas een tweede keus en zij zullen dan ook niet tevreden blijven over hun job.
Gelukkig is onderwijs mijn eerste keus en doe ik het heel graag. Ik mij dus in ieder geval niet laten afschrikken door een grote papierwinkel.

L*en van Overveld
28th March 2014, 13:57
Het papierwerk hoort er eenmaal bij. Ik denk als je je job graag uitoefent dat het papierwerk dan geen probleem mag zijn. Ik kan wel begrijpen dat het een ergernis is maar het is toch voor de kinderen dat je het doet. Bij elke job hoort veel papierwerk. Een verpleegster heeft toch ook gekozen voor dat beroep om mensen te helpen en te verzorgen. Maar zij moeten ook een heleboel papierwerk doen zoals bijvoorbeeld de dossiers aanvullen, belangrijke papieren sorteren enz.

Ik ben iemand die wel graag met papierwerk bezig is, maar als je dat niet graag doet moet je misschien een bepaald systeem uitzoeken dat voor jou past en waardoor je een overzicht krijgt in je papieren.

En qua ondersteuning denk ik dat er veel afhangt van de school waarin je werkt. Als je een goede band hebt met je directeur en dat en vlot contact met je collega's, is al een goed begin om tot een goede ondersteuning te komen. Het aspect van goed samenwerken komt hier ook aanbod vind ik. Dit onderdeel leren we al uitvoerig op school. Door veel in groep samen te werken leer je automatisch goed samenwerken. Ik denk als er goed samengewerkt kan worden dat leerkrachten onder elkaar al beter kunnen ondersteunen en dan zijn we al een stukje dichter om de tevredenheid van de leerkrachten te verhogen.

C*arlotte Lodewyckx
28th March 2014, 16:26
Aan elke job zijn er voor- en nadelen verbonden. Dat weet je natuurlijk op voorhand. Ik kan me zeker en vast inbeelden dat leerkrachten zich ergeren aan het papierwerk, planlast… maar als je een gedreven leerkracht bent dan neem je dat er graag bij. Als je aan deze opleiding begint, weet je dat je een hoop administratie te verwerken krijgt. Dat hoort natuurlijk bij het takenpakket van een leerkracht. Ik denk dat het papierwerk al in grote mate gereduceerd wordt door het gebruik van de computer. Leerlingen maken oefeningen en testen die door de computer verbeterd worden en dat bespaart enorm veel tijd.

Wat betreft de omkadering en ondersteuning in een school, is het belangrijk dat de leerkrachten en de directie hetzelfde doel nastreven. Voor de directie is het niet gemakkelijk om de visies van de leerkrachten te bundelen tot één geschikte visie, maar voor een goede werking van de school is dit zeker en vast nodig. De leerkrachten moeten zich goed voelen bij het beleid van hun school. Pas dan kan het lesgeven optimaal verlopen.