PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaams onderwijs toch geen ongelijkheidsmachine?


Barst
27th March 2014, 21:03
Vlaams onderwijs toch geen ongelijkheidsmachine?

Boudewijn Bouckaert red: Visies op onderwijs, Uitg. Pelckmans, 264 blz.


Vlaanderen heeft het hoogste aantal jongeren met een zogenaamd lage sociale afkomst die bij de besten scoren voor wiskunde. Dat stelt Wim Van den Broeck, onderwijskundige van de VUB, vast in het boek *Visies op onderwijs dat Boudewijn Bouckaert, (afscheidnemend) LDD-parlementslid en voorzitter van de commissie Onderwijs in het Vlaams Parlement, gisteren voorstelde.


Het cijfer komt uit het jongste *Pisa-onderzoek over de kwaliteit van het middelbaar onderwijs in de Oeso-landen. Het past niet in de lopende schema’s en werd daarom weggemoffeld, zegt Van den Broeck.

Tot nu toe was er vooral aandacht voor Pisa-cijfers die tonen dat het Vlaams onderwijs de ongelijkheid op basis van sociale afkomst niet doorbreekt maar bestendigt.

Van den Broeck vindt het Vlaams onderwijs nog bij de beste ter wereld, maar maakt zich wel zorgen omdat het bergaf gaat.

Hij zegt dat hij bewezen heeft dat de kwaliteit van het onderwijs in een land toeneemt naarmate er een gemeenschappelijk gedragen visie over bestaat, en afneemt als die er niet is.

Veel consensus is er in Vlaanderen niet, zegt hij, maar die zou dus best wel nagestreefd worden.

Het boek bevat nog meer controversiële visies, onder meer van Peter De Roover (N-VA-kandidaat), die geen graten ziet in het watervalsysteem in het middelbaar onderwijs en meent dat jongeren alleen maar beter moeten kiezen.

Heel wat van de auteurs zetten zich ook af tegen ‘de sociologen’ die te lang het onderwijsbeleid hebben bepaald. Ook psycholoog Wouter Duyck (UGent) doet dat. Hij benadrukt dat het onderwijs moet zorgen voor de cognitieve ontwikkeling. Hij meldt onder meer dat een Brits onderzoek beweert dat er een sterk verband bestaat tussen de cognitieve ontwikkeling op 7 jaar en het salaris op 42 jaar.


DS, 26-03-2014