PDA

Bekijk de volledige versie : Alimentatie niet betaald? Rijbewijs kwijt


M*xime Laurent
27th March 2014, 09:24
Alimentatie niet betaald? Rijbewijs kwijt
Vandaag om 06:34 door Van onze redacteur Werner Rommers

De maatregel is vooral gericht tegen vaders.
Vanaf deze zomer kunnen rechters het rijbewijs intrekken van een ouder die weigert het alimentatiegeld voor zijn kinderen te betalen. Er zal ook beslag op goederen gelegd kunnen worden.
Vanaf deze zomer denken mensen die de alimentatie aan hun ex-partner niet betalen, beter twee keer na. Als extra stok achter de deur kunnen rechters voortaan ook het rijbewijs van de onderhoudsplichtige intrekken, wanneer die de overeengekomen som niet betaalt. De Kamercommissie Financiën heeft daarvoor het licht op groen gezet. Volgens het kabinet van de minister van Financiën, Koen Geens (CD&V), kan de regeling rond de zomervakantie al van kracht worden.

‘Met deze regeling pakken we het niet-betalen van onderhoudsgeld strenger aan’, zegt Geens, die hoopt dat dit de armoede onder kinderen zal doen afnemen.

Hoe lang wanbetalers hun rijbewijs kwijt raken, moet nog blijken. Dat oordeel wordt aan de rechters overgelaten, al zal de hoogte van het verschuldigde bedrag een rol spelen.

Forse stijging niet-betalers
De maatregel om het rijbewijs in te trekken, is ooit geopperd geweest in de Senaat door professoren. Zij haalden het idee in Angelsaksische landen, waar behalve het rijbewijs ook een internationale reispas kan worden ingetrokken. De maatregel is bovendien vooral gericht tegen mannen, die gevoeliger zijn voor het niet kunnen gebruiken van hun wagen, maar die ook oververtegenwoordigd zijn als het op het niet-betalen van onderhoudsgeld aankomt.

Elk jaar is er een forse stijging van het aantal ouders dat bij de Dienst voor Alimentatievorderingen (Davo) aanklopt omdat hun ex-partner niet met de alimentatie of het onderhoudsgeld voor de kinderen over de brug komt.

Het uitstaande onbetaalde bedrag beliep vorig jaar 280 miljoen euro. Met behulp van de Davo kon daarvan uiteindelijk 74 miljoen euro ingevorderd worden, maar ruim 200 miljoen alimentatiegeld bleef onbetaald, blijkt uit cijfers van de Davo.

In beslag genomen
De dienst krijg nog extra wapens. De hypotheekwet wordt aangepast, zodat Davo voortaan beslag kan laten leggen op goederen tot 15.000 euro, de wagen van de niet-betalende ex-partner bijvoorbeeld.

Bovendien wordt de groep mensen die aan de Davo voorschotten kan vragen op het achterstallige onderhoudsgeld, verruimd. Nu mocht je maximaal 1.373 euro verdienen. ‘Daardoor vallen veel alleenstaande werkende ouders uit de boot’, zegt senator Cindy Franssen (CD&V), die mee haar schouders zette onder de regeling.

Vindt u dit een goed initiatief?

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140327_01043325

Commentaar: Ik vind het enerzijds wel goed dat men hiervoor de wet aanpast. Ik kan me inbeelden dat veel mensen (vooral vaders) hun alimentatiegeld niet willen betalen. Denk maar aan voorvallen waarbij bijvoorbeeld de vrouw zwanger geraakt en de man het kind niet wil met als gevolg dat de man uit de relatie stapt. Ik denk dat velen dit zich wel levendig kunnen voorstellen. Dit wil niet zeggen dat ik achter deze mensen hun keuze sta, integendeel. Ik vind dat zij hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun daden. De bestraffing van mensen die geen alimentatiegeld willen betalen vind ik dus een goed gegeven. Dit kan met boetes maar daar mag het niet bij blijven. Als zulke boetes niet volstaan, kan men maar beter een stapje verder gaan zoals men hier doet. Beslag leggen op goederen en op het rijbewijs. Twee zaken die mensen nodig achten en belangrijk vinden en er dus zeker niet van worden ontdaan.
Anderzijds vind ik deze wet wel eigenaardig: het intrekken van iemands rijbewijs heeft toch niet echt veel te maken met de zorgen voor het kind in kwestie. Toch vind ik het een goede wet die er volgens mij moet voor zorgen dat alimentatie-ontduikers worden bestraft zodat zij toch op een bepaalde manier verantwoording afleggen t.o.v. hun kind.

G*iet.Boden
27th March 2014, 12:48
Ik ga akkoord met de mening van Maxime wanneer hij zegt dat het afnemen van het rijbewijs weinig verband houdt met de alimentatie en het zorgen voor een kind. Ik stel me ook vragen bij de gevolgen hiervan. Wat als het rijbewijs effectief wordt afgenomen en de ouder in kwestie niet meer op zijn/haar werk geraakt en het werk op termijn zal moeten opgeven? Van welk inkomen zal de ouder dan moeten leven en hoe geraakt hij aan het geld om de alimentatie te betalen? Dit zal extra schulden tot gevolg hebben, vrees ik. Wat bijvoorbeeld wel een oplossing kan zijn, is dat het bedrag dat de ouder moet betalen automatisch van zijn loon zou afgaan.

G*iet.Boden
27th March 2014, 14:14
Lees hier de reactie van de Orde van de Vlaamse Balies:

‘Rijbewijs intrekken omwille van alimentatie is belachelijk’

De Orde van Vlaamse Balies, die alle Vlaamse advocaten groepeert, is niet te spreken over de nieuwe regel die rechters toestaat om het rijbewijs in te trekken van ouders die geen alimentatiegeld betalen. ‘Dit is belachelijk’, klinkt het. Volgens de Orde heeft het feit dat het niet-betalen van alimentatie strafbaar is, een voldoende afschrikkend effect.
Een ouder die pertinent weigert om alimentatiegeld te betalen voor zijn kinderen, kan straks zijn rijbewijs verliezen. Vanaf deze zomer kunnen rechters deze maatregelen opleggen. Bevoegd minister Koen Geens (CD&V) wil zo de armoede bij alleenstaandeouders verminderen.

Hoe lang wanbetalers hun rijbewijs kwijt spelen, zal bepaald worden door de hoogte van het verschuldigde bedrag aan onderhoudsgelden. De maatregel is vooral gericht op mannen, die gevoeliger zijn aan het niet kunnen gebruiken van hun wagen, maar die ook oververtegenwoordigd zijn als het op het niet-betalen van onderhoudsgelden aankomt.

De Dienst voor Alimentatievorderingen (DAVO) zal voortaan ook beslag kunnen leggen op goederen tot 15.000 euro, de wagen van de niet-betalende ex-partner bijvoorbeeld.

'Rijbewijs intrekken is niet verantwoord'

De Orde van Vlaamse Balies vindt het globaal genomen een goed wetsontwerp, maar vindt het intrekken van rijbewijzen niet verantwoord. ‘De mogelijkheid tot voorafgaande bemiddeling bij familieverlating zou beter toevertrouwd worden aan de nieuw opgerichte kamers voor minnelijke schikking binnen de familie- en jeugdrechtbank in plaats van aan de vrederechter’, klinkt het nog.

Minister Geens is het echter niet eens met de advocaten. De cijfers over uitblijvende betalingen bewijzen voor hem duidelijk dat 'de huidige sancties niet volstaan'. Zo steeg het aantal geopende dossiers bij de Dienst voor Alimentatievoorderingen tussen 2010 en 2013 met bijna de helft van 24.978 tot 36.756. Het in te vorderen bedrag dikte aan van 194,8 miljoen euro tot ruim 280 miljoen.

In navolging van onder meer het Britse voorbeeld - waar het paspoort kan worden ingetrokken - werkte Geens daarom samen met partijgenote Cindy Franssen aan deze extra stok achter de deur. Die 'tastbaardere straf' moet in de eerste plaats preventief en ontradend werken, luidt het nog. 'In het belang van het gezin en de kinderen.'

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140327_01043391

c*dric.willemsen
27th March 2014, 21:52
Als je een kind kan maken, dan kan je er ook voor zorgen. Zo simpel is het. Ik vind het dus goed dat men hier "strenger" tegen gaat optreden, maar ik betwijfel of een rijbewijs afnemen gaat helpen tegen vaders die geen alimentatie voor hun kind betalen... Er zijn volgens mij toch effectievere "straffen" om een vader de alimentatie te laten betalen...

S*EVEN.BRUYNSEELS
14th May 2014, 21:05
Naar mijn mening is deze maatregel niet correct. Dat je je rijbewijs kwijt bent heeft repercussies op veel andere vlakken van je leven dan enkel je financiele situatie. Er wordt hier ook verondersteld dat mensen die hunalimentatie niet betalen, dit niet willen betalen. Er zijn veel mensen die uit een echtscheiding of dergelijke komen die het financieel echt moeilijk hebben. Hun rijbewijs dan ook nog eens afnemen zou het hen dan sociaal en fincancieel nog moeilijker maken. Ze moeten echt rekening houden met wat de situatie van de man/vrouw is. Totaal onterecht in mijn ogen, terecht dus dat dit niet met open armen wordt onthaald.