PDA

Bekijk de volledige versie : België stuurt overtollig nucleair materiaal naar VS

j*chim.janssens
24th March 2014, 18:43
België stuurt overtollig nucleair materiaal naar VS
Door: redactie
24/03/14 - 12u56 Bron: ANP
http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernenergie/article/detail/1827568/2014/03/24/Belgie-stuurt-overtollig-nucleair-materiaal-naar-VS.dhtml

Italië en België hebben hun overtollige nucleaire materiaal naar de Verenigde Staten gestuurd om verwerkt te worden. Dat maakten beide landen samen met het Witte Huis bekend. Om hoeveel materiaal het precies gaat, is vooralsnog onduidelijk.
De bekendmaking had plaats kort voor het begin van de nucleaire top in Den Haag. Meer dan vijftig leiders uit de hele wereld komen daar vandaag en morgen bijeen om te praten over maatregelen om te voorkomen dat nucleair materiaal in verkeerde handen valt. Voor ons land neemt eerste minister Elio Di Rupo deel.

België en de VS beslisten op de Nucleaire Top van 2012 het materiaal samen te verwijderen. Daarvoor moest onder meer bijzonder personeel worden opgeleid. Het materiaal werd veilig verpakt in transportcontainers die gecertificeerd waren door de Amerikaanse en Belgische regulatoren.

België en de Verenigde Staten gaan ook in de toekomst nog samenwerken om stocks van overtollig nucleair materiaal te elimineren, onder meer om nucleair terrorisme te voorkomen. Er zullen ook met andere landen samenwerkingen worden opgezet om hen te helpen.

Eigen mening: Het is zeker en vast een positief iets dat landen samenwerken om nucleair afval te verwijderen. Zelf heb ik hier ooit een documentaire van gezien waarin stond dat nucleair afval enorm lang duurt om af te breken en vooral het stockeren een probleem is. In dit artikel wordt wel vermeld dat er mensen speciaal zijn opgeleid voor deze projecten. Enkele vragen die ik mij dan nog wel stel gaan over het transport en de prijs. In verband met transport wordt reeds in het artikel aangegeven dat het nucleair materiaal verpakt wordt in transportcontainers. Hopelijk zijn er extra maatregelen genomen tegen ongevallen, stel u voor dat zo'n containerschip zinkt! En over de prijs vrees ik dat er niet al te veel gelekt zal worden. Als economist zou ik het verder wel interessant vinden om te zien hoe deze transactie gefinancierd wordt. Worden de veroorzakende bedrijven belast om ligt de kost voor een groter deel bij de overheid?