PDA

Bekijk de volledige versie : Dé manier om sneller en beter te leren?


M*rel.Marissen
24th March 2014, 10:21
Dé manier om sneller en beter te leren?

Misschien heb je het zelf al lang ondervonden, maar wetenschappers scharen zich nu massaal achter de gedachte dat je veel sneller iets kan leren of instuderen wanneer je niet alleen je brein, maar ook je lichaam inzet. Rondwandelen in een ruimte, wriemelen met je vingers of een beweeglijke leerkacht kunnen onder meer het leerproces versnellen.


© thinkstock.
Wie heeft er als kind niet op zijn vingers geteld? Wetenschappers bevestigen dat je gemakkelijker, sneller en diepgaander kan leren wanneer je lichaam actief betrokken wordt. Hiermee schieten ze de abstracte manier van lesgeven (lees: staren naar een schoolbord) in zekere zin af.

Abstract
"In het verleden werd altijd gesteld dat we door het leren steeds beter worden in abstract denken. Jonge kinderen zijn vaak afhankelijk van objecten, maar als volwassene zul je belachelijk gemaakt worden wanneer je nog blokken zou bovenhalen om een berekening uit te werken", stelt psycholoog Andrew Manches van de universiteit van Edinburgh.

Het is deze attitude die leerkrachten ertoe drijft om het gebruiken van dergelijke hulpmiddelen of het tellen op vingers af te leren. Toch kan je de fysieke wereld nooit helemaal loskoppelen van het denken. Neem nu het verwerken van woorden als likken, schoppen of oprapen. Hersenscans hebben aangetoond dat de regio's in de hersenen die spieren in ons gezicht, benen en handen controleren, oplichten tijdens het denkproces.

Sleutel
Dit fenomeen wordt 'embodied cognition' genoemd. Het stimuleren van abstracte denkpatronen en het ontmoedigen van fysieke inleving maakt nieuwe kennis volgens deze theorie net moeilijker te vatten en te onthouden. Ook in een klaslokaal zouden acties dus wel eens meer kunnen zeggen dan woorden. Leekrachten die veel lichaamstaal inzetten tijdens het lesgeven zouden - vooral onbewust - meer geapprecieerd worden.

Los van de populariteit heeft onderzoek aangetoond dat kinderen ook effectief meer opsteken van een leraar die gebruik maakt van gestiek om een probleem te verhelderen. Daar komt nog bij dat ze nieuwe concepten veel gemakkelijker zullen begrijpen en langer onthouden wanneer ze gestimuleerd worden om deze bewegingen na te bootsen en te herhalen.

Leren
Hoewel het verleidelijk is om te concluderen dat leerkrachten en studenten moeten rondspringen en met hun armen zwieren tijdens de lessen, nuanceren experten de bevindingen. Zo is het namelijk nog niet helemaal duidelijk hoe de relatie tussen lichaam en geest precies werkt.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetenschap/article/detail/1826715/2014/03/23/De-manier-om-sneller-en-beter-te-leren.dhtml
Datum: 23/03/2014

Mening:

Er wordt op het einde van het artikel wel gezegd dat de bevindingen genuanceerd moeten worden, maar toch zegt men wel duidelijk dat het belangrijk is om leren te koppelen aan fysieke activiteit. Wanneer je zelf iets moet instuderen dan zal dit normaal gezien beter lukken wanneer je daarbij gebaren gebruikt, of wanneer je daarbij rondwandelt of dergelijke. Zelf heb ik ook al ondervonden dat dit voor mij goed werkt. Ook tijdens de les is het belangrijk om als leerkracht veel gebaren te maken tijdens je uitleg en wat rond te wandelen in de klas. Dit wordt ons ook aangeraden vanuit de opleiding, wat ik zeer terecht vind. Daarnaast is het belangrijk om ook je leerlingen te stimuleren tot fysieke activiteit, door hen bijvoorbeeld jouw bewegingen te laten nabootsen. De leerlingen zullen op deze manier meer betrokken zijn bij de les en zullen ook sneller en beter leren. Ik zal hier als leerkracht zeker voldoende aan proberen te denken wanneer ik mijn lessen voorbereid.

F*nne.Baeken
24th March 2014, 12:51
Ik denk dat het afhangt van persoon tot persoon, ikzelf studeer bijvoorbeeld gewoon achter mijn bureau. Ik denk wel dat je als leerkracht de leerlingen geheugensteuntjes kan aanbieden. Nu denk ik niet dat je ineens ontzettend veel moet gaan bewegen, maar extra materiaal kan wel handig zijn. Wanneer je leerlingen meer kan tonen, gaan ze dit sneller opnemen. Ik denk ook wel dat het belangrijk is dat je niet stijfjes voor de klas staat, maar of het bij het studeren helpt is volgens mij puur afhankelijk van de persoon.

N*ortje.VandenAckerveken
24th March 2014, 17:52
Ik ga wel akkoord met de mening van F*nne.Baeken. Volgens mij is het afhankelijk van leerling tot leerling. De ene zal misschien inderdaad gemakkelijker leren door er grote gebaren bij te maken of door rond te wandelen in de klas. Maar dat wil niet zeggen dat iemand anders die leert achter zijn bureau en gewoon zijn les overloopt niet goed leert. Iedereen heeft zijn eigen leermethode en dat moeten we respecteren.

Dat een leerkracht die rondloopt en gebaren maakt een 'betere' leerkracht is, kan ik ergens wel begrijpen. Door gebaren te maken en dingen aan te duiden, zal het voor leerlingen soms wel duidelijker zijn. Een gebaar kan een verduidelijking zijn, maar volgens mij is het niet dat wat ervoor zorgt dat je beter leert. Het is een geheugensteun, ja, maar een geheugensteun moet niet altijd met gebaren te maken hebben. Het kan even goed iets zijn dat met letters te maken heeft. Sommige leerlingen vinden het zelfs verwarrend, en ik kan me voorstellen dat er ook leerlingen zijn die geijsbeer van een leerkracht afleidend kunnen vinden. Ik denk dus dat we dit niet te hard moeten overschatten, want het is erg afhankelijk van leerling tot leerling.