PDA

Bekijk de volledige versie : Erdogan laat Twitter blokkeren in Turkije


D*de.Ooms
21st March 2014, 09:02
Turkse gebruikers van Twitter melden dat de berichtendienst sinds middernacht onbereikbaar is. De blokkering komt er enkele uren nadat de Turkse premier Erdogan op een verkiezingsbijeenkomst had gedreigd ‘Twitter te zullen uitroeien’.

Twitteraars melden dat ze op Twitter.com een boodschap van de Turkse telecomregulator te zien krijgen. Dat bericht verwijst naar vier gerechtelijke uitspraken als basis voor de blokkering. Twitter had geweigerd berichten te verwijderen met geluidsopnamen en documenten die Erdogan beschuldigen van corruptie. Volgens de premier maken ze deel uit van een lastercampagne tegen hem in de aanloop naar de Turkse lokale verkiezingen op 30 maart.

‘Internationale gemeenschap mag zeggen wat ze wil’

‘De internationale gemeenschap mag zeggen wat ze wil, het maakt me niets uit’, pareerde Erdogan donderdag de kritiek op zijn censuurmaatregel. ‘Als Twitter zich niet schikt naar de beslissingen van een rechtbank, rest er geen andere optie dan het blokkeren van het platform om tegemoet te komen aan de klachten van onze burgers’, verduidelijkte het kabinet van Erdogan later nog.

Twitter liet vrijdagnacht weten dat het de blokkering in Turkije bekijkt. Het bedrijf laat de Turkse gebruikers weten dat het ook mogelijk is om Tweets te versturen via sms-berichten.

Onder meer Europees commissaris voor Digitale agenda Neelie Kroes veroordeelde de blokkering al op Twitter:The Twitter ban in #Turkey is groundless, pointless, cowardly. Turkish people and intl community will see this as censorship. It is.

Bron: De Standaard 21/03/2014om 00:57 door Davy Geens | Bron: Reuters

Mijn mening:
Zelf gebruik ik geen Twitter, maar toch vind ik de maartregel van Erdogan niet kunnen en vrij extreem. Twitter wordt vaak gebruikt om je mening over iets te posten, nu kan de Turkse bevolking dit niet meer doen. Dus volgens mij druist deze maatregel toch wel een beetje in tegen recht om eigen meningsuiting.
Bovendien vind ik dit heel hard lijken op een wanhoopsdaad van Erdogan. Hij neemt zo'n grote stappen omdat er op Twitter gegevens zijn verschenen die hem beschuldigen van corruptie. Als je daarvoor Twitter moet blokkeren, zijn de beschuldigingen misschien toch niet helemaal onterecht?
Ik ben in ieder geval benieuwd hoe lang de blokkering gaat duren en hoe de Turkse bevolking hierop gaat reageren.

















g*rd.janssens
21st March 2014, 14:07
Beperking van de (uiting van de) eigen mening is geen goede zaak.
Er zijn natuurlijk methoden om de blokkering te omzeilen, maar dat terzijde ben ik van mening dat dit geen goede keuze is van Erdogan.

Dit beleid begint kenmerken te tonen van een dictatuur, wat zowiezo niet zou mogen.
-> Turkije is de 'poort naar Europa', maar het lijkt meer elementen van een "omgekeerde Arabische Lente" te vertonen. Is dit geen verkeerd imago?

E*ien.Khouri
23rd March 2014, 16:49
Turkije zocht en zoekt nog steeds lid te worden van de Europese Unie. Hoe doe je dat als je de vrije meningsuiting van alle Turkten aan banden legt en Twitter verbiedt? Censuur is geen optie binnen de Europese Unie. Erdogan schijnt dit aan zijn laars te lappen. Hij doet waar hij zin in heeft. De vraag is natuurlijk hoelang de Turkse bevolking dit gaat pikken? Zo zie je maar... Als een regering iets beslist doen ze het toch maar ondanks protest van de bevolking. Democratie? Ik dacht het niet.