l*tte.demeulder
16th March 2014, 02:47
[SIZE=3]Helft auto's Parijs mag weg niet op vanwege hevige smog[/SIZE]
Vanwege de hevige smog in Parijs moet de helft van de automobilisten hun voertuig daar maandag laten staan. Mogelijk mag de andere helft juist op dinsdag niet de weg op, schrijven lokale media. Sinds een paar dagen is het openbaar vervoer en de huur van fietsen en elektrische auto's al gratis om de Co2-uitstoot zoveel mogelijk te beperken.
De smog komt voort uit een combinatie van luchtvervuiling, veel zon en weinig wind. De lucht is op dit moment zo vuil dat die gezondheidsrisico's oplevert. Komende maandag, een oneven dag (17 maart), mogen alleen auto's met een oneven nummerplaat in en om Parijs worden gebruikt. Of de voertuigen met een even nummerplaat dinsdag aan de beurt zijn, wordt later bepaald. Voor hulpdiensten, vuilniswagens, taxi's en auto's van particulieren met minstens drie passagiers geldt de regel niet.
Franse automobilisten gingen één keer eerder gebukt onder de om-en-om-maatregel: in 1997 gooide slechte luchtkwaliteit ook al roet in het eten.
Bron: De Morgen
Mening:
In België kennen we het smog alarm ook. Wij moeten ons ook aan beperkingen houden zoals op delen van de autostrade een maximale snelheid van 90 km/u. Dit zijn maatregelen die nodig zijn bij ons. Maar als we dan naar Parijs gaan kijken is de smog veel erger, hierdoor zijn de maatregelen ook eens zo groot. Maar ik ben er van overtuigd dat deze maatregelen nodig zijn om de smog zo veel mogelijk in te perken in de mate van het mogelijke. Dit is ook een maatregel om de gezondheid van mensen niet nog meer in gevaar te brengen. De inwoners van Parijs worden nu al blootgesteld aan gezondheidsrisico's. We kunnen dus wel concluderen dat België nog blij kan zijn met de maatregelen die wij hebben en het smog probleem.
Dit is echter niet de eerste keer dat Frankrijk hier mee te kampen heeft. In het artikel staat vermeld dat ze dit in 1997 ook al mee gemaakt hebben. Ik hoop dat de wind snel komt opzetten zodat de smog weg kan trekken. Hierdoor kunnen mensen terug met hun dagelijkse leven verder gaan en zijn de gezondheidsrisico's zo snel mogelijk van de baan.
Vanwege de hevige smog in Parijs moet de helft van de automobilisten hun voertuig daar maandag laten staan. Mogelijk mag de andere helft juist op dinsdag niet de weg op, schrijven lokale media. Sinds een paar dagen is het openbaar vervoer en de huur van fietsen en elektrische auto's al gratis om de Co2-uitstoot zoveel mogelijk te beperken.
De smog komt voort uit een combinatie van luchtvervuiling, veel zon en weinig wind. De lucht is op dit moment zo vuil dat die gezondheidsrisico's oplevert. Komende maandag, een oneven dag (17 maart), mogen alleen auto's met een oneven nummerplaat in en om Parijs worden gebruikt. Of de voertuigen met een even nummerplaat dinsdag aan de beurt zijn, wordt later bepaald. Voor hulpdiensten, vuilniswagens, taxi's en auto's van particulieren met minstens drie passagiers geldt de regel niet.
Franse automobilisten gingen één keer eerder gebukt onder de om-en-om-maatregel: in 1997 gooide slechte luchtkwaliteit ook al roet in het eten.
Bron: De Morgen
Mening:
In België kennen we het smog alarm ook. Wij moeten ons ook aan beperkingen houden zoals op delen van de autostrade een maximale snelheid van 90 km/u. Dit zijn maatregelen die nodig zijn bij ons. Maar als we dan naar Parijs gaan kijken is de smog veel erger, hierdoor zijn de maatregelen ook eens zo groot. Maar ik ben er van overtuigd dat deze maatregelen nodig zijn om de smog zo veel mogelijk in te perken in de mate van het mogelijke. Dit is ook een maatregel om de gezondheid van mensen niet nog meer in gevaar te brengen. De inwoners van Parijs worden nu al blootgesteld aan gezondheidsrisico's. We kunnen dus wel concluderen dat België nog blij kan zijn met de maatregelen die wij hebben en het smog probleem.
Dit is echter niet de eerste keer dat Frankrijk hier mee te kampen heeft. In het artikel staat vermeld dat ze dit in 1997 ook al mee gemaakt hebben. Ik hoop dat de wind snel komt opzetten zodat de smog weg kan trekken. Hierdoor kunnen mensen terug met hun dagelijkse leven verder gaan en zijn de gezondheidsrisico's zo snel mogelijk van de baan.