PDA

Bekijk de volledige versie : Afschaffing stemplicht?


Wouter
28th October 2004, 08:16
Naar aanleiding van dat onderzoek uitgevoerd bij een duizendtal Vlamingen...

Afschaffing van de stemplicht? Doen of niet? En eventuele argumenten zijn ook welkom :)

Davy V.H.
28th October 2004, 08:53
VLD-voorzitter Somers: "Stemplicht afschaffen"

Bart Somers benadrukt dat de afschaffing van de stemplicht in het programma van de VLD staat.De peiling van GFK sterkt de VLD in haar ambitie om de stemplicht af te schaffen, zo laat partijvoorzitter Bart Somers in een eerste reactie weten. Alle argumenten tegen de afschaffing van de stemplicht - onder meer dat enkel hooggeschoolden nog zouden gaan stemmen - blijken zeer relatief. Een derde van de VLD-kiezers zou immers thuis blijven, terwijl de partij vooral goed zou scoren bij hooggeschoolden, aldus nog de woordvoerder van Somers.

Voor de VLD is de stemplicht archaïsch en trekt ze negatieve stemmers aan, terwijl democratie een positieve gebeurtenis moet zijn. Dat de VLD kiezers zou verliezen, is in deze van geen belang. Het programma voorziet de afschaffing van de stemplicht en de VLD gaat voor het partijprogramma. (belga)

yannick.staelens
28th October 2004, 13:54
Ik vind van niet!! Mja argumenten.. ik vind gewoon dat elke mens zich toch iets van de politiek in zijn eigen land moet aantrekken. Met de stemPLICHT moeten de mensen wel nadenken over de verschillende partijen en waarom ze op één partij zoude stemmen. Er zeggen veel mensen dat ze zommaar een bolletje zetten, ik persoonlijk denk toch dat zo goed als iedereen bewust kiest!! misschien niet algeheel doordacht. Maar toch wel overdacht:)
Als je stemplicht zou afschaffen heb je misschien maar 50% van de mensen die gaan stemmen en dan heb je toch geen goed beeld van wat het volledige land wil he??

Kenny
28th October 2004, 16:21
Natuurlijk moet die stemplicht afgeschaft worden.

Ik vind het ronduit belachelijk dat mensen gedwongen worden om geïnteresseerd te zijn in politiek. De regering heeft niks te dwingen, de regering moet de mensen de nodige vrijheid laten.

Ik zeg niet dat het niet het best zou zijn als de mensen daadwerkelijk hun stem zouden uitbrengen, ook al is dat niet verplicht... ik zeg alleen dat die verplichting nutteloos is.

Zoiets biedt geen enkel democratisch voordeel tegenover het stemrecht.


EDIT: Er nog even bijzeggen dat stemplicht eigenlijk fout is... je hebt geen stemplicht in België maar opkomstplicht. Da's nog belachelijker. Je moet wel naar't stemhokje gaan maar je mag je stembrief gerust 'leeg' terug afgeven.

Daarom is het dus dom om die mensen die toch sowieso blanco stemmen nog langer te dwingen om naar het stembureau te gaan.

Marie
28th October 2004, 17:31
Ik vrees dat wanneer je de stemplicht niet meer verplicht maakt, mensen die anders wel een 'gemeende' stem uitbrengen ook niet meer de moeite gaan nemen om te gaan stemmen. En hoe zal dat dan in z'n werk gaan? Moet je een dag verlof op nemen om naar de stembus te trekken?

En hoe zit het dan met de mensen die niet gestemd hebben? Zullen ze dan geen spijt krijgen wanneer er mensen aan de macht komen die zij daar niet graag zien? Misschien zullen net zij dan de volgende keer wel gaan stemmen op een 'minder slechte' kandidaat.

Ik kan Kenny wel volgen in zijn argumenten, maar ik heb 1 grote bedenking : wanneer het toch niet zo ideaal lijkt als de stemplicht eenmaal is afgeschafd, kan deze dan ooit nog terugkomen?

Conclusie : Marie twijfelt nog!

Davy V.H.
28th October 2004, 18:28
Sp.a blijft voorstander van stemplicht

Steve Stevaert is tegen een afschaffing van de stemplicht, zelfs al levert het de sp.a meer stemmen op.De sp.a blijft een fervent voorstander van de stemplicht. Dat zegt partijvoorzitter Steve Stevaert, die reageerde op de peiling over de afschaffing van de stemplicht. Hoe meer mensen gaan stemmen, hoe democratischer de verkiezingen zijn, zegt hij. Het Vlaams Blok moet op andere manieren bestreden worden, luidt het nog.

Dat zijn partij stemmen zou winnen bij een afschaffing van de stemplicht, is volgens Stevaert geen argument om dat ook te doen. "Het is niet democratisch dat slechts een deel van de kiezers gaat stemmen. Hoe meer mensen gaan stemmen, hoe democratischer. Wij zijn voor de stemplicht, ook al is dat in ons nadeel. In de politiek moet je principes hebben", verklaart de sp.a-voorzitter.

Stevaert wijst er overigens op dat ons land geen stemplicht kent, wel een opkomstplicht. "Je bent niet verplicht om te stemmen. Je mag altijd een blanco stem uitbrengen. Je moet wel uit je bed komen." Dat het Blok de helft van zijn kiezers zou verliezen, overtuigt Stevaert evenmin. "Je moet het Vlaams Blok niet bestrijden door te prutsen aan regels en wetten, wel door goed bestuur en een goede communicatie." (belga)



Vlaams Blok zou helft kiezers verliezen bij afschaffing stemplicht

Vlaams Blok-kopstukken Vanhecke (l) en Dewinter en na hun overwinning op 13 juni in de Vlaamse verkiezingen.Het Vlaams Blok zou de helft van zijn kiezers verliezen als de stemplicht wordt afgeschaft. Dat blijkt uit een opiniepeiling van GFK. Er werd gevraagd of men zou gaan stemmen als de stemplicht is afgeschaft en voor wie als men toch zou gaan stemmen. Opvallend: ook de VLD zou een derde van zijn electoraat kwijtspelen. Bij CD&V-N-VA en sp.a-spirit zou dat zo'n twintig procent zijn. Enkel Groen! zou geen kiezers verliezen bij de afschaffing van de stemplicht. De peiling werd uitgevoerd bij 1009 Belgen.


België is één van de weinige landen in Europa waar er nog stemplicht is. Er werd al vaak geopperd dat een afschaffing van die stemplicht de antipolitiek- en de proteststemmen fel zou verminderen. Uit deze peiling blijkt dat het Vlaams Blok wel degelijk teert op die proteststemmen. Recente peilingen toonden dat het Vlaams Blok in het huidige systeem met stemplicht de grootste partij in Vlaanderen zou worden.


Ook opvallend is het grote verlies aan stemmen voor regeringspartij VLD van premier Verhofstadt. De linkse partijen, traditioneel de verdedigers van de stemplicht, zouden juist heel weinig stemmen verliezen in een systeem van stemrecht in plaats van stemplicht. Of deze opiniepeiling de traditionele partijen op ideeën zal brengen, valt dus nog af te wachten.

Nog volgens het onderzoek wil acht op de tien Belgen dat de regionale en de federale verkiezingen samenvallen. Sinds enkele jaren is dat niet meer zo en dat heeft ook al bij politici zelf tot irritatie geleid. Tenslotte willen zes op de tien Vlamingen dat de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde nog voor het einde van het jaar gesplitst wordt.

De verschillen tussen de gewesten zijn verwaarloosbaar. Wat het samenvallen van de regionale en federale verkiezingen betreft, is 85 procent van de Vlamingen voorstander, tegen 70 procent in Wallonië en 67 procent in Brussel. Aan Franstalige kant zegt minder dan eenvijfde van de kiezers niet meer naar de stembus te trekken als er geen stemplicht meer is. (KH/belga)


Vlaams Blok: "Absurde peiling"

Frank Vanhecke zegt dat zijn partij ook voor de afschaffing van de stemplicht is.Vlaams Blok-voorzitter Frank Vanhecke noemt de uitslag van de peiling "absurd". "Het Blok heeft gemotiveerde kiezers, zo bleek in het verleden ook uit tal van onderzoeken. De Vlaams Blok-kiezer wordt niet door de media opgeroepen om voor de partij te stemmen. Hij stemt daarentegen op het Blok omdat hij geconfronteerd wordt met problemen", aldus nog Vanhecke, die benadrukt dat een proteststem ook een duidelijk politiek signaal is.

Het Vlaams Blok is overigens ook voor de afschaffing van de stemplicht, zo staat in het partijprogramma. Frank Vanhecke blijft er echter bij dat de afschaffing geen noemenswaardige gevolgen zal hebben voor de aanhang van het Vlaams Blok. (belga)[B]

Kenny
28th October 2004, 18:36
Originally posted by Marie
Ik vrees dat wanneer je de stemplicht niet meer verplicht maakt, mensen die anders wel een 'gemeende' stem uitbrengen ook niet meer de moeite gaan nemen om te gaan stemmen.

Mensen die anders wel een 'gemeende' stem uitbrengen zullen hoogstwaarschijnlijk ook uit eigen wil naar de stembus trekken. En zelfs al doen ze dat niet, wie ben ik dan om te zeggen dat zoiets niet hoort? Vrije keus voor iedereen, zou ik zeggen.

Ik heb zoiets van: wil ik echt dat iemand die het al te veel vindt om 's zondags 10 minuten vrij te maken om te gaan stemmen, mee beslist hoe mijn land moet worden geregeerd?

En hoe zal dat dan in z'n werk gaan? Moet je een dag verlof op nemen om naar de stembus te trekken?

Waarom zou dat verandert moeten worden? Die stemprocedure hoeft toch niet te veranderen... je bent alleen niet meer verplicht je aan te melden.

En hoe zit het dan met de mensen die niet gestemd hebben? Zullen ze dan geen spijt krijgen wanneer er mensen aan de macht komen die zij daar niet graag zien?

Da's net de bedoeling, dan hebben ze ineens hun les geleerd voor volgende keer.

Ik kan Kenny wel volgen in zijn argumenten,

Verbazend, maar 't moest er ooit eens van komen. :D

maar ik heb 1 grote bedenking : wanneer het toch niet zo ideaal lijkt als de stemplicht eenmaal is afgeschafd, kan deze dan ooit nog terugkomen?

Natuurlijk... waarom zou dat niet kunnen? Het is alleen maar de vraag: wie beslist er zoiets? Wanneer kan je spreken van een mislukking bij het afschaffen van de opkomstplicht?

Je mag er wel vrij zeker van zijn dat de partijen die zwaar verliezen bij het afschaffen van opkomstplicht er snel bij zullen om die terug in te voeren, zo gauw ze de kans daartoe krijgen.

katleen
2nd November 2004, 14:52
Ja, omdat er dan alleen mensen gaan stemmen met een geldige reden! Mensen die er echt over hebben nagedacht. En diegene die dan niet zijn gaan stemmen hoeven dan ook niet te zagen als er iets niet naar hun zin is! Je krijgt de kans om te gaan stemmen. Ik zal altijd gaan stemmen maar dan wel mijn stem weloverwogen uitbrengen en niet blindelings een "bolleke kleuren".

judithgielens
13th November 2004, 13:43
Ik blijf toch voor, alleen al maar omdat heel het systeem anders misschien wat te laks wordt. Mensen zien het stemmen niet meer als iets prioriteirs en gaan niet stemmen omdat ze teveel andere dingen rond hun hoofd hebben.
Achteraf als de uitslagen bekend geraken en die is niet zoals zij die willen, hebben ze spijt en beginnen ze zich af te vragen of zij er misschien iets aan hadden kunnen veranderen.
Het feit dat het stemmen zuiverder kan gebeuren(door mensen die alleen echt willen stemmen en de mensen die zomaar een bolletje kleuren wegblijven) vind ik een beetje onterecht: als je niet weet op wie je wil stemmen, kan je ook nog altijd blanco stemmen.

katleen
13th November 2004, 14:03
ok, maar wat heb je aan een blanco stem buiten meer mensen aan het stemlokaal?
Liever mensen die op voorhand goed overwogen hebben voor welke partij ze voor welke redenen gaan kiezen.

Wouter
13th November 2004, 14:09
probleem is dat die blanco-stem naar de partij gaat die het meeste stemmen krijgt in diezelfde verkiezing.

Correct me if I'm wrong, maar zo had ik het toch begrepen..

judithgielens
13th November 2004, 14:36
Originally posted by katleen
ok, maar wat heb je aan een blanco stem buiten meer mensen aan het stemlokaal?
Liever mensen die op voorhand goed overwogen hebben voor welke partij ze voor welke redenen gaan kiezen.


idd, maar dan moeten er natuurlijk wel mensen zijn die niet te lui zijn en niet te laks zijn om hun stem te gaan uitbrengen.
Een voorbeeld hiervan:
het is zondagochtend, heel mooi weer aan de kust, maar juist daarom voorspellen ze een grote drukte op de wegen ernaartoe
Je wil dus goed op tijd vertrekken, maar langs de andere kant wil je ook wel gaan stemmen. De stembureaus gaan echter pas over een half uur open.
Je vrouw(en je kinderen evt) gaan niet stemmen.
Wat doe je? rijdt je goed op tijd door naar de kust, of laat je iederen op jou wachten omdat je wil gaan stemmen en heb je kans dat je daarna vast zit in de files.

Ik denk dat uiteindelijk veel mensen opteren voor direct te vertrekken en dat vind ik dan het spijtige aan de zaak. Of ik denk toch alleszins dat dat gaat of kan gebeuren: de mensen trekken zich niet meer zoveel aan van heel het stemgebeuren , terwijl wij toch uiteindelijk mee beslissen hoe ons land vertegenwoordigd wordt en beheerd wordt.

judithgielens
13th November 2004, 14:38
Originally posted by Wouter
probleem is dat die blanco-stem naar de partij gaat die het meeste stemmen krijgt in diezelfde verkiezing.

Correct me if I'm wrong, maar zo had ik het toch begrepen..


Dit zou ik eigenlijk niet weten. Zo hard houdt ik me er niet mee bezig. Kan goed zijn hoor, dan houdt mn theorie een paar vakjes hieronder natuurlijk niet meer zoveel steek he

katleen
14th November 2004, 10:26
ja, da weet ik eigenlijk ook ni goe :o
Maar als dat dan zo is, wat ben je dan met die stem! Dan volgt die persoon gewoon de kudde zonder eerst na te denken.

Kenny
14th November 2004, 12:01
Blanco stemmen gaan automatisch naar de grootste partij ja. Gemiddeld heb je zo'n 2 à 2.5% blanco stemmen geloof ik en als de VLD met 20% van de stemmen de grootste partij wordt, dan komt hun uiteindelijk aantal op 22%.

yannick.staelens
14th November 2004, 12:34
Originally posted by judithgielens
Dit zou ik eigenlijk niet weten. Zo hard houdt ik me er niet mee bezig. Kan goed zijn hoor, dan houdt mn theorie een paar vakjes hieronder natuurlijk niet meer zoveel steek he

Toch wel een beetje letten op de spelling... "houdt ik" "houdt mn theorie"
==> Aardje naar ??? Judithtje:D :D Wie had dezelfde fout:p

Over die blanco stemmen.. zou het misschien niet verholpen kunnen worden door meer informatiemogelijkheden aan de mensen te geven? Je hebt nu al een doe de stem test op tv en internet.. Maar ik vind toch dat er meer mogelijkheden moeten zijn om te kijken welke partij voor welke punten zal gaan. Er zou iets moeten gevonden worden om de mensen die zich niet intresseren in politiek, toch te laten kennis maken met alle partijen. Zo krijgen ze een beter beeld van elke partij, gaan ze mss toch stemmen op één van deze partijen en krijgen we minder blanco stemmen?
Maar een ideetje hé...:confused:

judithgielens
14th November 2004, 12:56
Originally posted by yannick.staelens
Toch wel een beetje letten op de spelling... "houdt ik" "houdt mn theorie"
==> Aardje naar ??? Judithtje:D :D Wie had dezelfde fout:p

oeps :o typfoutje :p


Over die blanco stemmen.. zou het misschien niet verholpen kunnen worden door meer informatiemogelijkheden aan de mensen te geven? Je hebt nu al een doe de stem test op tv en internet.. Maar ik vind toch dat er meer mogelijkheden moeten zijn om te kijken welke partij voor welke punten zal gaan. Er zou iets moeten gevonden worden om de mensen die zich niet intresseren in politiek, toch te laten kennis maken met alle partijen. Zo krijgen ze een beter beeld van elke partij, gaan ze mss toch stemmen op één van deze partijen en krijgen we minder blanco stemmen?
Maar een ideetje hé...:confused:

Voordat het verkiezingen zijn hoor je eigenlijk niet veel anders vind ik. Het komt soms zelfs mn oren uit en heb ik er meer dan genoeg van. Dus in mijn ogen wordt er wel genoeg info errond verspreidt
Zo'n testen mogen er idd soms wel meer zijn, ook omdat ze vaak een andere uitslag geven.
Alles ligt natuurlijk nog steeds aan de mensen zelf: iemand die absoluut niet geinteresseerd is in politiek, zapt toch weg als er iets rond politiek op tv komt. De testen gaat hij ook niet doen. Dus voor die mensen blijft het dan toch hetzelfde, of er nu meer komt of niet.