j*na.janssens
7th March 2014, 09:24
‘Extra uur wiskunde belangrijk voor slaagkansen universiteit’
Eerstejaarsstudenten aan de Universiteit Hasselt hebben een grotere kans op slagen als ze minstens vier uur wiskunde hebben gevolgd in het middelbaar. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit naar de slaagkansen van haar studenten.
Een uur wiskunde extra betekent volgens het onderzoek een groot verschil in de slaagkansen. Een eerstejaarsstudent economie heeft bijvoorbeeld drie keer meer kans op slagen als die minstens vier uur wiskunde heeft gevolgd.
‘Als je kijkt naar studenten die maar drie uur wiskunde hebben gevolgd, dan is het slaagpercentage 13,5 procent. Als men vier of vijf uur gevolgd heeft, dan is dat meer dan veertig procent’, legt rector Luc De Schepper op Radio 1.
‘Extra uur wiskunde belangrijk voor slaagkansen universiteit’
De ASO-richtingen met de beste slaagkansen? ‘Bij Latijn-wiskunde slaagt 69 procent van de studenten in het eerste jaar van de universiteit, en in humane wetenschappen is dat helaas maar 21 procent’, zegt De Schepper. ‘Alle andere richtingen liggen tussen die twee uitersten.’
De Universiteit Hasselt telt wel nagenoeg geen humane richtingen. ‘Op dat vlak wil ik het resultaat zeker relativeren’, zegt de rector in De Ochtend op Radio 1. ‘Het aantal uur wiskunde is veel minder belangrijk voor studenten die bijvoorbeeld rechten gaan studeren. De resultaten zijn vooral belangrijk voor die richtingen waar wiskunde een rol speelt.’
De rector wil een bredere discussie over studierichtingen, ‘zodanig dat ook leerlingen, begeleidende centra en leerkracht precies weten wat de gevolgen zijn van het al dan niet kiezen van een extra uur wiskunde’. De universiteit zelf gaat leerlingen die drie uur of minder wiskunde hebben gehad extra begeleiden.
Bron: De Standaard, 7 maart, (JVT, VRT)
Commentaar:
IK denk dat ze hier te snel een conclusie trekken in het artikel. Ik denk dat je echt naar de studierichting moet gaan kijken voor de slaagkansen en niet naar de uren wiskunde. Ik vind wiskunde erg belangrijk want ik wil het gaan geven maar ik heb zelf in een richting met drie uur wiskunde gezeten. Ik ken dus de verschillen tussen drie uur wiskunde en vier uur. Dit extra uur wiskunde zorgt ervoor dat op vele dingen uitgebreider kan worden ingegaan. Als je maar drie uur hebt dan zie je weinig bewijzen en dan wordt de wiskunde simpel gehouden. Bij mij was de wiskunde steeds erg gemakkelijk, dit komt omdat leerlingen die mijn richting volgden meestal niet goed waren in wiskunde. Ik denk dus dat hier meer rekening mee moet worden gehouden. Ik zat in humane wetenschappen en daar was wiskunde dus geen hoofddoel. Ik merkte dat veel leerlingen van de klas niet goed waren in wiskunde en ik denk dat dit bijvoorbeeld typisch is voor humane wetenschappen.
Eerstejaarsstudenten aan de Universiteit Hasselt hebben een grotere kans op slagen als ze minstens vier uur wiskunde hebben gevolgd in het middelbaar. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit naar de slaagkansen van haar studenten.
Een uur wiskunde extra betekent volgens het onderzoek een groot verschil in de slaagkansen. Een eerstejaarsstudent economie heeft bijvoorbeeld drie keer meer kans op slagen als die minstens vier uur wiskunde heeft gevolgd.
‘Als je kijkt naar studenten die maar drie uur wiskunde hebben gevolgd, dan is het slaagpercentage 13,5 procent. Als men vier of vijf uur gevolgd heeft, dan is dat meer dan veertig procent’, legt rector Luc De Schepper op Radio 1.
‘Extra uur wiskunde belangrijk voor slaagkansen universiteit’
De ASO-richtingen met de beste slaagkansen? ‘Bij Latijn-wiskunde slaagt 69 procent van de studenten in het eerste jaar van de universiteit, en in humane wetenschappen is dat helaas maar 21 procent’, zegt De Schepper. ‘Alle andere richtingen liggen tussen die twee uitersten.’
De Universiteit Hasselt telt wel nagenoeg geen humane richtingen. ‘Op dat vlak wil ik het resultaat zeker relativeren’, zegt de rector in De Ochtend op Radio 1. ‘Het aantal uur wiskunde is veel minder belangrijk voor studenten die bijvoorbeeld rechten gaan studeren. De resultaten zijn vooral belangrijk voor die richtingen waar wiskunde een rol speelt.’
De rector wil een bredere discussie over studierichtingen, ‘zodanig dat ook leerlingen, begeleidende centra en leerkracht precies weten wat de gevolgen zijn van het al dan niet kiezen van een extra uur wiskunde’. De universiteit zelf gaat leerlingen die drie uur of minder wiskunde hebben gehad extra begeleiden.
Bron: De Standaard, 7 maart, (JVT, VRT)
Commentaar:
IK denk dat ze hier te snel een conclusie trekken in het artikel. Ik denk dat je echt naar de studierichting moet gaan kijken voor de slaagkansen en niet naar de uren wiskunde. Ik vind wiskunde erg belangrijk want ik wil het gaan geven maar ik heb zelf in een richting met drie uur wiskunde gezeten. Ik ken dus de verschillen tussen drie uur wiskunde en vier uur. Dit extra uur wiskunde zorgt ervoor dat op vele dingen uitgebreider kan worden ingegaan. Als je maar drie uur hebt dan zie je weinig bewijzen en dan wordt de wiskunde simpel gehouden. Bij mij was de wiskunde steeds erg gemakkelijk, dit komt omdat leerlingen die mijn richting volgden meestal niet goed waren in wiskunde. Ik denk dus dat hier meer rekening mee moet worden gehouden. Ik zat in humane wetenschappen en daar was wiskunde dus geen hoofddoel. Ik merkte dat veel leerlingen van de klas niet goed waren in wiskunde en ik denk dat dit bijvoorbeeld typisch is voor humane wetenschappen.