PDA

Bekijk de volledige versie : Zo slecht is woede voor je hart

S*effi.Goetschalckx
5th March 2014, 09:02
Wie gemakkelijk woede voelt borrelen, leert zichzelf beter enkele technieken aan om te kalmeren. Onderzoek aan Harvard University bewijst dat je kwaad maken het risico op een hartaanval kan vervijfvoudigen. De wetenschappers opperen zelfs om statines en bètablokkers voor te schrijven aan mensen met een kort lontje.

Wie geregeld een woedeaanval krijgt, zou vijf keer meer risico lopen op een hartaanval en drie keer zoveel kans maken op een beroerte binnen de twee uur na de uitbarsting. Zeker voor wie al kampt met hartproblemen is geduld een mooie deugd, maar ook gezonde mensen met een kort lontje lopen een verhoogd risico, stellen onderzoekers van Harvard. De studie werd gepubliceerd in European Heart Journal.

Ingrijpen
Volgens dokter Murray Mittleman is het aan huisartsen om woede en frustraties in kaart te brengen bij patiënten en indien nodig medicatie en anger management voor te schrijven. "Het is belangrijk te erkennen dat woede-uitbarstingen een gevaar zijn voor hartaanvallen, beroertes en hartritmestoornissen. Regelmatig gebruik van statines en bètablokkers verlaagt het risico op hart- en vaatziekten op lange termijn, maar ook bij elke woedeaanval", stelt hij.

"Hoewel het risico bij één enkele agressieve uitbarsting niet zo groot, is het wel degelijk een probleem voor mensen die het frequent meemaken", vult dokter Elizabeth Mostofsky aan.

Woede
Het onderzoeksteam ziet woede uiteraard niet als enige boosdoener voor hartfalen, maar het is wel degelijk een belangrijke factor. Verder onderzoek moet uitwijzen of het hebben van een kort lontje je risico op een hartaanval op lange termijn kan voorspellen.

"Leren hoe je moet omgaan met stress en woede is belangrijk. Probeer daarom te ontdekken op welke manier jij best stoom kan aflaten na een hectische dag. Voor heel wat mensen brengt lichaamsbeweging heil", klinkt het advies

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1804945/2014/03/04/Zo-slecht-is-woede-voor-je-hart.dhtml

Mening: Ik vind het weer zeer verontrustend dat men meteen weer preventief medicatie wil voorschrijven voor een eventuele hartaanval na een woedeuitbarsting. Ik zou de mensen eerder stimuleren om bijvoorbeeld aan yoga te doen, of een cursus te volgen om bijvoorbeeld met stress of woede om te gaan. Meteen weer medicatie voorschrijven is naar mijn mening écht wel overbodig. Als je nu al een hartpatiënt bent, dan neem je al medicatie uiteraard. Voor deze mensen moeten wel extra voorzorgen genomen worden, dat spreekt voor zich.

j*smien.cavens
24th March 2014, 12:33
Ik ben het eens met Steffi. Te vaak grijpen mensen naar medicijnen om problemen op te lossen, vaak vergeet men dat medicijnen ook negatieve gevolgen kunnen hebben. Als ik naar de dokter ga, krijg ik altijd medicatie voorgeschreven. Het begint er op te lijken dat dokters te lui zijn om verder te onderzoeken om alternatieve oplossingen te vinden. Ik ben nooit fan geweest van het nemen van medicijnen. Mensen grijpen ook te vaak naar pijnstillers. Bij een beetje last van hoofdpijn, spierpijn, buikpijn nemen ze al een pilletje.
Ik denk dat het te snel nemen van medicatie zal leiden tot een verslechterd immuunsysteem. Ik leid dit af uit het feit dat ikzelf amper ziek ben, en sommige mensen in mijn omgeving elke maand wel eens ziek zijn.