PDA

Bekijk de volledige versie : Scholen willen ‘time-out’ voor probleemleraren


JolienBalemans
26th February 2014, 09:47
Scholen willen ‘time-out’ voor probleemleraren

Leerkrachten die gebukt gaan onder zware stress of die tijdelijk niet meer voor de klas kunnen staan, zouden verplicht moeten worden om een pauze te nemen.
Leerkrachten die gebukt gaan onder zware stress of die tijdelijk niet meer voor de klas kunnen staan, zouden verplicht moeten worden om een pauze te nemen.

Steeds meer leraren kampen met te ernstige problemen – zoals een alcoholverslaving of een depressie – om nog voor de klas te staan. Maar soms weigeren ze dat zelf te erkennen. De scholen willen daarom een ‘time-out’ kunnen verplichten, om de leraren tijdelijk uit de klas te halen en ze weer op het goede spoor te helpen.
‘Een drankprobleem, een verslaving, een depressie. Veel leraren blijven voor de klas staan terwijl dat absoluut niet meer verantwoord is’, zegt Patriek Delbaere, algemeen directeur van het OVSG, het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten. De ‘time-out’ voor leraren is dan ook een van de speerpunten van het OVSG naar aanleiding van de verkiezingen.

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140225_00998793 geraadpleegd op 26/2/14

Eigen mening:
Ik hoor vaak dat leerkrachten overspannen geraken van het leraar zijn en kan me dus goed inbeelden dat een time-out voor deze personen goed zou zijn. Als je als leerkracht zelf niet goed voor de klas sta, hebben de leerlingen dit ook door en kunnen ze in het slechtste geval misbruik van maken.

Ik merk dit als stagiair ook dat wanneer je vol zelfvertrouwen en er volledig sta, dan krijg je meer gezag over de klas, je leerlingen werken beter mee en zijn harder betrokken bij de les.

Ook kan het zijn dat tijdens je lessen een van deze problemen worden behandeld en dan moet dit toch confronterend zijn voor jezelf en voor de leerlingen. Want wat als de leerlingen door die les doorkrijgen dat hun leerkracht alcoholverslaafd is? Dan gaan de ouders toch ook hun wenkbrauwen fronsen.

T*hnee.Vekemans
26th February 2014, 13:39
Persoonlijk vind ik dat het een goed initiatief zou zijn. Sommige leerkrachten, die problemen hebben, beseffen misschien zelf niet goed dat het een impact heeft op de leerlingen zelf. Wanneer je in een depressie verzeilt raakt, kan je dit op een onrechtstreekse manier overbrengen naar je leerlingen toe. Zo merken ze dat er een probleem is en beginnen ze zich misschien vragen te stellen. Hierdoor raakt het feitelijk doel van lesgeven een beetje verloren, want doordat de leerkracht problemen heeft, gaan de leerlingen zich misschien hierop focussen. Ze zullen dan ook vragen hebben. Indien de school zelf een time-out inroept voor de leerkracht met problemen, kan de leerkracht niet anders dan hulp zoeken.

c*rl.proost
26th February 2014, 18:16
Dit lijkt mij logisch. Mensen met een probleem zien niet altijd in dat ze een probleem hebben en zullen daardoor ook minder snel hulp zoeken.
Wat ik mij afvraag: is dit enkel nodig voor leerkrachten? Wat doe je met een verpleegster die een drankprobleem heeft? Wat doe je met een depressieve buschauffeur?
Volgens mij moet men dit probleem breder zien en aanpakken.
Wat ik wel belangrijk vind, is dat men ook effectief een probleem of een ziekte heeft om thuis te kunnen blijven. Je hoort het maar al te vaak dat mensen van hun dokter ziekteverlof krijgen, terwijl ze nog heel goed kunnen (maar misschien niet willen) functioneren op de werkvloer. Vaak is dit afhankelijk van hun huisarts.
Misschien moet men inderdaad nadenken over een bindend advies, maar dan ook over een second opinion (dus niet enkel je huisarts die de diagnose stelt) zodat er minder mensen kunnen profiteren van het ziekteverlof.