S*lke.Sas
26th February 2014, 09:23
Vanaf zaterdag 1 maart wordt ritsen verplicht. Met twee zinnen in een nieuw KB denkt de overheid het ritsen te kunnen regelen. 'Kort door de bocht', reageren critici in de ochtendkrant van De Standaard. Advocaten gespecialiseerd in verkeer bereiden zich in elk geval voor.
Volgens Eugeen Van Aerschot roepen de nieuwe regels over ritsen meer vragen op dan dat ze antwoorden geven. Dit zal voor verwarring zorgen bij de gewone burgers, meent hij. Het nieuwe koninklijk besluit over ritsen doet bij hem dan ook de wenkbrauwen fronsen.
Het bewuste KB telt twee zinnen. Samengevat: bij sterk vertraagd verkeer is het de bedoeling om tot vlak voor de wegversmalling te rijden op de rijstrook die ophoudt of verhinderd is, en dan in te voegen. De bestuurder op de vrije rijstrook moet beurtelings voorrang verlenen. Vanaf 1 maart is de nieuwe regel van kracht. Wie in de fout gaat, riskeert een boete van 55 euro.
‘Vanaf hoeveel meter voor de wegversmalling wordt het verboden om in te voegen?' vraagt Van Aerschot zich af. 'Er is evenmin bepaald wat sterk vertraagd verkeer is. Als een bestuurder de situatie inschat als gewoon vertraagd verkeer, dan geldt het ritsen plots niet. Dat gaat nog aanleiding zijn voor discussies.’
Dat er discussies mogelijk zijn, ontkennen het departement en het kabinet Mobiliteit niet. Zij willen vooral een mentaliteitswijziging teweegbrengen. ‘Nu worden mensen die doorrijden tot de wegversmalling soms scheef bekeken. Nochtans verbeteren zij de doorstroming van het verkeer. Met deze regel willen we duidelijk maken dat hun gedrag perfect legaal en zelfs aan te moedigen is.’
Bron: de Standaard, 26/02/2014
Eigen commentaar: Ik vind het een zeer goed voorstel om ritsen verplicht te maken. Dit zal ervoor zorgen dat het verkeer efficiënter verloopt. Ook vind ik ritsen een voorbeeld van hoffelijkheid. Aangezien er in de huidige maatschappij steeds minder mensen bereid zijn om dit principe uit zichzelf te hanteren, is het belangrijk dat dit gestuurd wordt door de overheid. Het is dus cruciaal dat het principe van het ritsen duidelijk wordt uitgelegd. Zo zou het een goed idee zijn om in het begin tijdens het nieuws hieraan wat tijd te besteden.
Volgens Eugeen Van Aerschot roepen de nieuwe regels over ritsen meer vragen op dan dat ze antwoorden geven. Dit zal voor verwarring zorgen bij de gewone burgers, meent hij. Het nieuwe koninklijk besluit over ritsen doet bij hem dan ook de wenkbrauwen fronsen.
Het bewuste KB telt twee zinnen. Samengevat: bij sterk vertraagd verkeer is het de bedoeling om tot vlak voor de wegversmalling te rijden op de rijstrook die ophoudt of verhinderd is, en dan in te voegen. De bestuurder op de vrije rijstrook moet beurtelings voorrang verlenen. Vanaf 1 maart is de nieuwe regel van kracht. Wie in de fout gaat, riskeert een boete van 55 euro.
‘Vanaf hoeveel meter voor de wegversmalling wordt het verboden om in te voegen?' vraagt Van Aerschot zich af. 'Er is evenmin bepaald wat sterk vertraagd verkeer is. Als een bestuurder de situatie inschat als gewoon vertraagd verkeer, dan geldt het ritsen plots niet. Dat gaat nog aanleiding zijn voor discussies.’
Dat er discussies mogelijk zijn, ontkennen het departement en het kabinet Mobiliteit niet. Zij willen vooral een mentaliteitswijziging teweegbrengen. ‘Nu worden mensen die doorrijden tot de wegversmalling soms scheef bekeken. Nochtans verbeteren zij de doorstroming van het verkeer. Met deze regel willen we duidelijk maken dat hun gedrag perfect legaal en zelfs aan te moedigen is.’
Bron: de Standaard, 26/02/2014
Eigen commentaar: Ik vind het een zeer goed voorstel om ritsen verplicht te maken. Dit zal ervoor zorgen dat het verkeer efficiënter verloopt. Ook vind ik ritsen een voorbeeld van hoffelijkheid. Aangezien er in de huidige maatschappij steeds minder mensen bereid zijn om dit principe uit zichzelf te hanteren, is het belangrijk dat dit gestuurd wordt door de overheid. Het is dus cruciaal dat het principe van het ritsen duidelijk wordt uitgelegd. Zo zou het een goed idee zijn om in het begin tijdens het nieuws hieraan wat tijd te besteden.