PDA

Bekijk de volledige versie : Gsm'verbod op de fiets?


Barst
7th December 2005, 22:38
Nederland overweegt gsm'en op de fiets te beboeten


De Nederlandse minister van Verkeer Karla Peijs gaat laten onderzoeken hoeveel ongelukken er jaarlijks plaatshebben waarbij gsm'ende fietsers betrokken zijn. Zij liet dat weten aan kamerlid Slob (ChristenUnie) in het debat over de verkeersbegroting voor 2006.

Of fietsers in Nederland straks net als autobestuurders op de bon gaan wanneer zij betrapt worden op het niet-handsfree bellen, weet de verkeersminister nog niet. "We gaan eerst kijken wat er aan de hand is." Aan de hand van dat onderzoek zal Peijs besluiten of maatregelen nodig zijn.

Momenteel is het niet verboden met een mobieltje in de hand door het verkeer te fietsen. Autobestuurders daarentegen riskeren een boete die kan variëren van 140 tot 2.000 euro (of twee maanden gevangenis).


Weblog HLN, 07/12/05 20u20

judithgielens
7th December 2005, 23:42
Vorige week heeft ons papa een flik erop betrapt te gsm'en achter het stuur. Ze stonden samen voor het rode licht.
Ons papa draait zn raampje open en begint daarnaar te wuiven tot hij zijn aandacht heeft.
dan doet hij teken dat het niet mag en dat het centjes kost.
de flik haakte toch maar snel in toen hij zag dat ons papa papier en pen aant bovenhalen was(om de nr plaat ofzo te noteren)

Ik vind het geen slechte zaak hoor, dat je niet mag telefoneren als je aan het rijden bent. Zelf heb ik al vaak mensen zien slingeren, afwijken, ... omdat ze tegelijkertijd moeten sturen en schakelen.
De aanpak lijkt me wel verkeerd: waarom altijd boetes?
kan er ook niet beter een campagne voor komen die gevolgen ervan aantoont en feiten toont?


Voor de fietsers vind ik het een beetje absurt. Hoeveel van jullie rijden niet steeds met 1 hand of zelfs zonder handen?
wij moeten niet schakelen en sturen tegelijk.