PDA

Bekijk de volledige versie : ‘België is veel te naiëf’


Barst
1st February 2014, 16:03
‘België is veel te naiëf’


‘Ik had niet gedacht dat ze zo ver zouden gaan’, zegt het slachtoffer van de hacking, professor Jean-Jacques Quisquater, nochtans zelf een expert in computerbeveiliging. ‘Het was voor mij een bijzonder onaangename verrassing toen de politie me kwam zeggen wat er gebeurd was’, zegt UCL-professor Quisquater.


Volgens de professor moet de hacking vrij recent gebeurd zijn. ‘Toen iemand die ik niet kende me een LinkedIn verzoek stuurde, moet dat geweest zijn. Vanaf dat moment deed mijn computer raar. Ik had het kunnen en moeten weten, maar ik ben toch niet aandachtig genoeg geweest.’


Honderden anderen

Quisquater gelooft niet dat hij de enige particulier is die door de NSA gehackt wordt.

‘We moeten ons geen illusies maken. Ik ben dan misschien wel een expert in cryptografie. Maar als ik gehackt ben, dan zijn er nog honderden andere privépersonen die dat ook zijn. Er moeten ook in België nog anderen zijn. De Snowden-files hebben ook op dat vlak nog maar het topje van de ijsberg blootgelegd.’

‘De NSA wil het koste wat het wil alle informatie bemachtigen waarvan ze denkt dat het haar kan helpen om te kunnen inbreken op beveiligde vormen van communicatie. Dat is al van in de jaren vijftig haar opdracht. En daarbij beperkt ze zich duidelijk niet tot de strijd tegen terrorisme. Ik heb de indruk dat de NSA ondertussen alles pakt wat ze kan krijgen.’

Volgens Quisquater is ons land nog altijd veel te naïef. ‘Ik zeg altijd: er is de aarde, de zee, de lucht, de ruimte en er is cyberspace. Maar België kent van dat laatste zo goed als niets.’


Bondgenoot is geen bondgenoot

‘We zijn vooral een naïef doelwit. Ook al zijn in ons land Europese instellingen, internationale organisaties en bedrijven gevestigd. Toch denken we dat we geen risico lopen. Maar de wereld is veranderd: zelfs een bondgenoot als het Verenigd Koninkrijk, behandelt ons niet als een bondgenoot. We moeten de signalen van de afgelopen maanden dringend gaan ernstig nemen.’


DS, 01-02-2014

Barst
1st February 2014, 16:06
We moeten de laatste illusies opbergen

Karel Verhoeven


Zo persoonlijk kan het dus worden, het afluisteren door de Amerikaanse spionagedienst NSA. Onthulling na onthulling toonde Edward Snowden de voorbije maanden op welke onvoorstelbare schaal de National Security Agency de wereld afluistert. Miljoenen sms’en en telefoongegevens slaan ze dagelijks op, gemiste oproepen, roamingkosten, de locatie van gsm’s, data die een beeld geven van miljoenen burgers, hoe ze zich verplaatsen, met wie ze contacten onderhouden en waarvoor ze hun kredietkaart gebruiken. Dat het om big data gaat, tempert paradoxaal genoeg de onrust. In de kudde voelen we ons veilig, al kijken de wolven toe.


Vandaag onthult De Standaard voor het eerst hoe de NSA ook individuele burgers viseert. Het Belgische gerecht is er vrij zeker van dat de NSA heeft ingebroken in de computer van wiskundige Jean-Jacques Quisquater, professor aan de UCL in Louvain-La-Neuve. Ze stuurden Quisquater een vals LinkedIn-mailtje, installeerden malware en legden een link via het gehackte Belgacom-netwerk. Zo kregen ze een feilloos zicht op het werk en zelfs op de vergaderingen van Quisquater, een wereldexpert in cryptografie. Cryptografie is de kunst van het beveiligen van data. Ironischer verzint een Hollywood-scenarist het niet: de grootste spionagedienst ter wereld die de beveiliging kraakt van een van de belangrijkste cryptografen ter wereld en zo zijn codes steelt. Gesofisticeerder bedenk je het ook niet: eerst de kabelmaatschappij hacken en dan een expert hacken die er klant is. Tegen zulk lef en minachting voor de wet is geen enkel kruid gewassen.

We moeten de laatste illusies opbergen. Dat de NSA alleen geinteresseerd is in grote stromen gegevens waarin ze anomalieën zoeken, zodat wie niets verkeerds doet, niets te vrezen heeft. Dat de NSA het alleen maar doet voor het algemeen belang en de nationale veiligheid. Dat het dus om de bescherming tegen terrorisme gaat. Dat onze directe buren (Groot-Brittannië) misschien schroomvoller zijn dan onze directe bondgenoten (VS).

We mogen zelfs het gesus van Belgacom niet meer geloven dat zijn klanten niet getroffen zijn door de grootschalige hacking bij het dochterbedrijf Bics. Vergeet ten slotte het idee dat onze databanken en kaarten beveiligd zijn. Ze hebben wellicht de sleutels.

Zouden we de feiten onder ogen zien, we zouden in totale paranoia vervallen. U en ik zullen dus de krant dichtslaan en gewoon voortleven. Niemand die de burger beschermt. De overheid kan het in elk geval niet, technisch, juridisch noch diplomatiek. Van onmacht gesproken.



DS, 01-02-2014