PDA

Bekijk de volledige versie : Canadese bisschoppen tegen legalisering van euthanasie in Quebec


S*ana.Snoeijs
28th January 2014, 14:21
BRUSSEL (KerkNet) – De Canadese katholieke bisschoppen protesteren fel tegen de plannen van de regering van Quebec om euthanasie te legaliseren. De kerkleiders zijn in het bijzonder geschokt omdat het wetsvoorstel bovendien spreekt over ‘medische hulp bij het sterven’. De kerkleiders, die zich al eerder uitspraken tegen therapeutische hardnekkigheid, schrijven: “Iemand doden kan niet als zorg worden bestempeld en een dodelijke injectie mag niet worden voorgesteld als een behandeling. Euthanasie is geen medische zorg.”

De kerkleiders roepen gelovigen op om zich massaal aan te sluiten bij een gebedsactie op 11 februari, de dag waarop traditioneel wereldwijd wereldziekendag wordt gehouden.”Wij nodigen U uit om op die dag te bidden opdat de Heilige Geest de harten en het geweten van de parlementsleden zou raken.”

Eigen mening: Euthanasie blijft een discussiepunt in de wereld. Zelf vind ik het heel moeilijk om hier concreet een uitspraak over te geven. Ik vind dat een mens zelf moet kunnen beslissen over zijn leven, maar wat moeten we dan doen als iemand niet meer psychisch in staat is om bewust zo’n keuze te maken? Wie laten we dan over het leven van die persoon beslissen, de familie, de arts,…? Men zou hierover een wet moeten maken met duidelijke richtlijnen. Misschien is het een idee om in zo’n gevallen het op papier te zetten en vervolgens als het zover is minimum 3 artsen hun uitspraak laten doen over de ‘kansen van de persoon’. Achteraf als men weet dat de persoon openstaat voor euthanasie (door het document) en de artsen stemmen ermee in kan men de familie laten beslissen. Tegenhangers van euthanasie zoals de kerk vinden het dan weer verkeerd om in te grijpen in een natuurlijk proces. Zoals één van de tien geboden het al zegt ‘Gij zult niet doden’, de kerk is dus tegen euthanasie. Maar dan stel ik mij de volgende vragen: ‘Is religie niet persoonsgebonden? Heeft ieder individu geen andere kijk op religie? Heeft de kerk het recht om voor elke Christen te spreken als ze er misschien niet mee eens zijn? Euthanasie is en blijft een gevoelig onderwerp. De vraag of euthanasie ethisch verantwoord is moet iedereen voor zichzelf invullen.

Bron: N.N, Canadese bisschoppen tegen legalisering van euthanasie in Quebec, KerkNet, 28januari 2014, http://www.kerknet.be/actua/nieuws_detail.php?nieuwsID=120371