PDA

Bekijk de volledige versie : Antwerpen hervormt stedelijk secundair onderwijs volgens "interessegebieden"


j*nthe.vermeiren
20th January 2014, 18:21
Antwerpen hervormt stedelijk secundair onderwijs volgens "interessegebieden"

ma 20/01/2014
Het Stedelijk Onderwijs Antwerpen gaat de komende jaren een grondige hervorming doorvoeren in het secundair onderwijs. Alle 19 middelbare scholen worden vanaf volgend schooljaar onder één koepel ondergebracht: het Stedelijk Lyceum.
Daarbovenop worden alle 190 huidige studierichtingen geëvalueerd en indien nodig geleidelijk aan aangepast, versterkt of gebundeld. Ze worden bovendien gegroepeerd volgens vijf interessegebieden, die zoveel mogelijk gecentraliseerd worden op één of enkele locaties.

De hervorming van het Antwerpse stedelijk secundair onderwijs wordt al sinds 2011 voorbereid en is er volgens de directie vooral op gericht om de studiekeuze te vergemakkelijken, de ongekwalificeerde uitstroom te bestrijden en een ononderbroken leertraject mogelijk te maken binnen eenzelfde interessegebied, ook indien een leerling op een bepaald moment bijvoorbeeld overstapt van een ASO- naar een TSO-richting.

Elk van de vijf interessegebieden zal immers ASO-, BSO- én TSO-opleidingen bevatten. Zo herbergt 'Wetenschappen en Techniek' zowel de theoretische richting Wetenschappen-Wiskunde als bijvoorbeeld Industriële wetenschappen of Houtbewerking.

"We anticiperen hiermee op een noodzakelijke schaalvergroting en op het capaciteitsprobleem dat stilaan vanuit het basisonderwijs dreigt over te waaien, maar dit is toch vooral een hervorming die vertrekt vanuit de positie van de leerling", zegt Ronny Du Jardin, divisiedirecteur stedelijk secundair onderwijs binnen het Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

"We zorgen immers voor meer duidelijkheid in het aanbod, stemmen de programmatie af op de reële vraag van de arbeidsmarkt en willen meer focussen op wetenschappen en techniek. De geografische spreiding van de studierichtingen over de stad herbekijken we bovendien ook in relatie met wat de andere onderwijsnetten waar aanbieden."

BRON: De redactie
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/140120_Stedelijk_onderwijs

MENING: De Antwerpse stedelijke secundair onderwijs probeert al in te spelen op de hervormingen van het secundair onderwijs die er de komende jaren zitten aan te komen. Aan de ene kant is deze hervorming volgens mij positief. Leerlingen kunnen door de brede eerste graad proeven van alles wat het secundaire onderwijs te bieden heeft. Hoeveel kinderen kunnen immers op twaalfjarige leeftijd zulke beslissing nemen? In veel gevallen spelen de ouders nog een belangrijke rol. Anderzijds zijn er leerlingen waarvoor het na de lagere school overduidelijk is dat zij bijvoorbeeld een richting met de nodige uren praktijk willen volgen. Ik kan aannemen dat het voor hen minder prettig zou zijn. Ik vind het dus essentieel dat de leerlingen goed begeleid worden in hun studiekeuzeproces. Dit aspect komt ook uitgebreid aan bod in de onderwijsnota.
Ik ben er tevens ook mee akkoord dat BSO-richtingen in onze maatschappij (soms) te weinig geapprecieerd worden. De nieuwe structuur zou hier een oplossing voor moeten bieden, maar ik vraag me af of dit wel degelijk het geval zal zijn? Zullen richtingen die gericht zijn op de arbeidsmarkt meer geapprecieerd worden door de mensen?
Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe men de hervorming van het secundair onderwijs praktisch zal aanpakken, want dit zal ook allesbehalve gemakkelijk zijn.